تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۲
کد خبر: ۲۱۹۷۴۰
‌می‌متالز - هر چقدر تنش بین چین و آمریکا شدت می‌گیرد، دود آن بیشتر به چشم خودروسازان غربی می‌رود.

به گزارش می‌متالز، یکی از مهم‌ترین عناصر مورد نیاز در خودرو‌های برقی آهن‌ربای دائم است. اندازه مورد نیاز برای هر خودرو کمی بزرگ‌تر از یک قوطی کبریت در حد یک پاکت سیگار است و موتور‌های برقی برای حرکت به آن نیاز دارند. این آهن‌ربا از عناصر نادر در چین تولید می‌شوند و اگرچه فراوان هستند، اما تولید آن بسیار دشوار، کثیف و آلاینده است. حالا که قرار است تمام خودروسازان، دوره گذار از بنزینی به برقی را طی کنند، نیاز به این عنصر هم به صورت نجومی و تصاعدی افزایش پیدا خواهد کرد و پیش بینی می‌شود یک کمبود بزرگ در راه است. برخی خودروسازان سال‌ها است که به دنبال جایگزین برای این عنصر نایاب هستند و تلاش‌های آن‌ها باعث شده که با محدود شدن استفاده از آن، فروش جهانی این عنصر به نصف برسد. خودروسازان غربی می‌گویند که نگران تامین این عنصر، افزایش قیمت و صدمه به محیط زیست هستند. اگر از این آهن‌ربای دائمی استفاده نشود، پیمایش خودرو‌ها به ازای هر بار شارژ به شدت کاهش می‌یابد که به نوبه خود بر اضطراب پیمایش می‌افزاید. هیچ راننده‌ای دوست ندارد در راه بماند و خودرو‌های برقی اگر در راه بمانند حتما باید تا ایستگاه شارژ برق با یدک کش حمل شوند و هیچ کس چنین وضعی را دوست ندارد. داشتن منابع تأمین این آهن‌ربای دائمی برای چین مزیت رقابتی ایجاد کرده است.

۹۰ درصد از کنترل این ماده در دستان چین است. در ۹ ماه گذشته قیمت ماده اولیه این آهن‌ربا بیش از دو برابر شده است. وزارت بازرگانی در آمریکا موضوع واردات ماده اولیه این آهن‌ربا را موضوع امنیت ملی معرفی کرده و تحقیق و تفحص در این زمینه را آغاز کرده است. نیسان که مقام سوم خودروسازی ژاپن به حساب می‌آید، می‌گوید که تصمیم دارد استفاده از این عنصر نایاب را در مدل‌های آریای خود حذف کند. شرکت خودروسازی آلمانی ب ام و هم در مدل برقی iX ۳ خود رویه مشابه نیسان را در پیش گرفته و دو خودروساز تویوتا و فولکس هم به رویترز گفته اند که قصد کاهش مصرف مواد معدنی را دارند. عناصر کمیاب برای صنایع الکترونیک، دفاعی و انرژی‌های تجدید پذیر نقش بسیار حیاتی دارند. چون برخی از این عناصر کمیاب خاصیت آهن‌ربایی دارند. زمانی که چین با ژاپن بر سر تامین این عناصر با اختلاف رو به رو شد، قیمت این نوع آهن‌ربای دائمی سر به فلک کشید. حالا این اختلاف با خودروسازان غربی بالا گرفته است.

ب ام و می‌گوید در حال طراحی مجدد فناوری خودرو‌های برقی است تا کمبود این عناصر را جبران کند. رنو می‌گوید در خودروی زوئی –که پرفروش‌ترین خودروی برقی این کمپانی است- پیمایش بالا به ازای هر بار شارژ را فدا خواهد کرد تا به تامین این عناصر محتاج نباشد و این خودرو هم فقط در فضای شهری رفت و آمد می‌کند و از این رو کاهش پیمایش آن لطمه شدیدی نخواهد بود. تسلا، غول خودروسازی برقی دنیا که ارزش بازار سهام آن به ۶۲۱ میلیارد دلار رسیده است –یعنی ۵ خودروساز اول دنیا با هم جمع شوند، ارزش سهام آن‌ها کمتر از تسلا است- مجبور است دو رویه در پیش بگیرد هم موتور‌هایی بسازد که به این عناصر نیاز دارند و هم موتور‌هایی که نیاز ندارند. نیاز به آهن‌ربای دائمی در هر خودروی هیبریدی یا برقی در حال حاضر ۳۰۰ دلار به ازای هر خودرو است که در حقیقت می‌توان گفت نصف قیمت یک موتور برقی است. اگر قرار باشد نیمی از خودرو‌های تولیدی جهان تا سال ۲۰۳۰ برقی شوند، نیاز به آهن‌ربای دائمی به شدت بالا خواهد رفت.

منبع: دنیای اقتصاد