تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۹
بازدید: ۳۸۷
کد خبر: ۲۱۹۷۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی:

صاحبان معادن تکاب الزام‌های زیست‌محیطی را رعایت کنند

‌می‌متالز - رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه رعایت حقوق عامه و صرفه و صلاح بیت‌المال در فعالیت‌های معدنی ضروری است، گفت: معادن فعال تکاب باید در برداشت‌ها و فرآیند استخراج سنگ و مواد معدنی الزام‌های قانونی زیست محیطی و پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی را به‌طور دقیق رعایت کنند.

به گزارش می‌متالز، ناصر عتباتی شنبه شب در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در شهرستان تکاب که با حضور جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان و مسوولان محلی برگزارشد، افزود: در فعالیت‌های معدنی باید محدودیت‌های زیست محیطی و منابع طبیعی و عدم تعارض به پهنه‌های تاریخی و میراث فرهنگی و منابع آبی مورد توجه جدی قرارگیرد و از فعالیت‌هایی که به این حوزه‌ها زیان می‌رساند، به‌طور جدی جلوگیری شده و مسوولان استانی و شهرستانی نیز رعایت این موارد را نظارت کنند.

وی با اشاره به اینکه قدردان حضور فعالان اقتصادی و صاحبان معادن در تکاب هستیم، اما در برداشت‌های معدنی باید مواد قانونی و مقررات به‌طور کامل رعایت شود، اظهار داشت: معادن تکاب ثروت خدادادی و امانت الهی و عنایت خداوند به این منطقه است و باید به‌گونه‌ای مورد بهره برداری و استفاده قرارگیرد که برای آیندگان و نسل‌های بعدی نیز حفظ و حراست شود.

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های معدنی باید ملزم به برداشت‌های قانونی از سینه‌کار‌ها شوند، بیان کرد: تعطیلی کامل فعالیت‌های معدنی در تکاب امکان‌پذیر نیست، اما ایجاد اشتغال در معادن نباید به تباهی و نابودی محیطزیست و منابع طبیعی این شهرستان ختم شود.

عتباتی ادامه داد: وضعیتی که برای دریاچه ارومیه به وجود آمد، به دلیل رعایت نکردن الزام‌های قانونی و حفر بیش از ۶۳ هزار چاه غیرمجاز بود و با این شیوه در تکاب نیز شاهد هستیم از یک پهنه معدنی مشخص به اندازه ۱۰ برابر محدوده دارای مجوزبرداشت می‌شود، اما حقوق دولتی آن معدن تنها براساس همان پهنه مجوزدار است.

وی با بیان اینکه معدن داران نباید به‌خاطر منافع زودگذر و محدود به پهنه‌های تاریخی و میراث فرهنگی تکاب تعرض کنند، اضافه کرد: نمی‌توانیم معادن تکاب را تعطیل کنیم و بگوییم هیچ سنگی از این شهرستان خارج نشود، اما هم باید معادن فعال باشند و هم باید همه الزامات قانونی از جمله مسائل زیست محیطی و توسعه شهرستان به طور هم‌زمان اجراشود البته اجازه نمی‌دهیم عده‌ای بخاطر منافع شخصی اقدام‌هایی مانند بستن راه و تهدید و ارعاب در منطقه انجام دهند.

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم مسائل اجتماعی به بحران و تهدید تبدیل شده و هزینه‌های زیادی متوجه نظام و کشور شود، افزود: استان ما به دلیل رعایت نشدن پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت‌های معدنی تاکنون به خاطر مساله چند سال قبل درخصوص شلاق خوردن کارگران معدن در تکاب رنج می‌کشد و اکنون نیز نباید به این مسائل دامن بزنیم و بیانات مقام معظم رهبری درخصوص فرصت شناسی باید مورد توجه همه مسوولان قرارگیرد.

صاحبان معادن تکاب الزام‌های زیست‌محیطی را رعایت کنند

مسوولان ایجاد صنایع فرآوری سنگ در تکاب را پیگیری کنند

عتباتی بیان کرد: مدیران استانی و مسوولان تکاب ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی معادن و کارخانه‌های فرآوری سنگ را پیگیری کنند تا ازخروج مواد معدنی ازاین شهرستان به صورت خام جلوگیری شده و زمینه ایجاد اشتغال پایدار و مطمئن نیز فراهم شود.

وی گفت: در تکاب امکان فعالیت صنایع پایین دستی طلا و کارگاه‌های جواهرسازی وجود دارد و توسعه و تحقیق این صنعت نیازمند کمک و حمایت جدی مسوولان است.

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی اظهارداشت: اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان با کمک فرماندار تکاب رعایت الزامات زیست محیطی در حدود ۲۰ معدن فعال و تاثیرگذار این شهرستان که شناسایی شده را با تشکیل کارگروهی به طور دقیق رصد و بررسی کنند.

عتباتی گفت: بر این اساس لازم است ادارات کل و دستگاه‌های اجرایی استان با معرفی و اعزام نمایندگان تام الاختیار به تکاب فعالیت معادن تاثیرگذار و فعال این شهرستان را مورد ارزیابی و نظارت زیست محیطی قراردهند.

صاحبان معادن تکاب الزام‌های زیست‌محیطی را رعایت کنند

وی با بیان اینکه ۴۲ سال پس از انقلاب اسلامی نباید تکاب مشکل جاده و راه داشته باشد، اظهار داشت: مدیران استانی نگاه حمایتی و ویژه به تقویت زیرساخت‌های ارتباطی تکاب داشته باشند.

فرماندار تکاب نیز در این جلسه گفت: همه باید تلاش کنیم تا معادن موجب رشد و توسعه این شهرستان شود و مردم و مسوولان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های تکاب از جمله معادن را به سمت توسعه و پیشرفت شهرستان سوق دهند.

امیر ستوده فر افزود: مسائلی که در مورد فعالیت‌های معدنی تکاب در فضای مجازی مطرح می‌شود منصفانه باشد و نکات مثبت و منفی فعالیت‌های معدنی درکنار هم مطرح شود.

وی بیان کرد: مسائل و مشکلات معادن توسط هیات‌های کارشناسی دستگاه‌های اجرایی استان بررسی شده و نگرانی‌های عموم مردم، فعالان محیطزیست و دوستداران طبیعت و تشکل‌های غیردولتی همواره بررسی شده و مورد توجه قرارگرفته و نتیجه آن منعکس شده است.

صاحبان معادن تکاب الزام‌های زیست‌محیطی را رعایت کنند

فرماندار تکاب اظهارداشت: نتیجه اینگونه سفر‌ها و دغدغه‌ها می‌تواند با کار کارشناسی به نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم در خصوص فعالیت‌های معدنی پاسخ دهد و فعالان فضای مجازی هم در کنار انتشار نگرانی‌ها و دغدغه‌های زیست محیطی نظر‌های کارشناسی و نتیجه‌های بررسی‌ها را نیز منعکس کنند.

امام جمعه تکاب نیز در این جلسه با تبریک دهه ولایت و امامت و اعیاد سعید قربان و غدیرخم با بیان اینکه دفاع از حقوق مردم تکاب دفاع از کل استان و دفاع از اصل عدالت به شمار می‌رود، گفت: تکاب با وجود معادن بزرگ طلا و سنگ جزو محروم‌ترین شهر‌های کشور است و مردم انتظار دارند در این جلسات مشکلات و مطالبه‌های آنان مطرح و رسیدگی شود.

حجت الاسلام علی رحیمی افزود: با وجود ۲ معدن بزرگ طلا در تکاب سوال این است که چرا باید در این شهرستان محرومیت‌های مختلف در بخش‌های راه، بهداشت و درمان و اشتغال جوانان و معیشت مردم وجود داشته باشد.

صاحبان معادن تکاب الزام‌های زیست‌محیطی را رعایت کنند

وی با بیان اینکه رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی تحقق و وصول حقوق دولتی ۱۵ درصدی معادن به این شهرستان را پیگیری کنند تا براساس قانون پرداخت شود، اظهارداشت: معادن در تکاب سرمایه گذاری کرده و برای کشور ثروت و ارزش افزوده تولید می‌کنند، اما این فعالیت‌ها باید موجب رفع محرومیت از تکاب، توسعه شهرستان، اشتغال جوانان و بهبود معیشت مردم شود.

رییس کل دادگستری و جمعی از مسوولان قضایی آذربایجان‌غربی روزشنبه در تکاب حضور داشتند و ضمن دیدار با مردم و برگزاری نشست‌ها و دیدار‌ها با مسئولان و قضات، از معادن تکاب نیزبازدید کردند.

تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و به عنوان یکی از قطب‌های معدنی کشور شناخته می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان‌غربی

عناوین برگزیده