تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۰
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۲۱۹۸۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عدالت ترمیمی در بورس استرالیا

‌می‌متالز - مدیریت تحقیق و توسعه شرکت بورس: بورس اوراق بهادار استرالیا در سال ۲۰۰۶ با ادغام بورس سهام استرالیا و بورس آتی سیدنی راه‌اندازی شد و یکی از ۱۰بورس برتر دنیا از نظر ارزش بازار محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، دو قانون مهم در بازار سرمایه استرالیا شامل مقررات شرکت‌های پذیرش‌شده در بورس اوراق بهادار استرالیا و قانون شرکت‌ها است که مواردی مانند الزامات حقوقی مربوط به اعضای بورس استرالیا، افشای اطلاعات، تامین مالی، خدمات مالی و موارد غیر‌قانونی در بازار‌ها و امثال آن را در‌بر می‌گیرد. نهاد متولی تنظیم و اجرای مقررات بازار‌های اوراق بهادار در استرالیا، «کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا» نام دارد.

کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا بر اقدامات بورس اوراق بهادار استرالیا نظارت می‌کند و به‌عبارت دیگر نهاد ناظر در بازار سرمایه این کشور است. طبق قانون شرکت‌ها، کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا مقررات بازار را تصویب و اجرا می‌کند و تعهداتی را به فعالان بازار الزام می‌کند که عدم انجام آن‌ها ممکن است با پیگیری حقوقی همراه شود. این کمیسیون با اقدامات انضباطی، اقدامات مدنی و اقدامات کیفری ناهنجاری‌ها را مورد پیگیری حقوقی قرار می‌دهد. منظور از اقدامات انضباطی، توانایی انجام اقداماتی همچون تعلیق، لغو یا تغییر مجوز خدمات مالی و اخذ تعهد قابل‌اجرا (نوعی سازش از طریق مذاکره که در ادامه گزارش به توضیح آن پرداخته می‌شود) است.

کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا می‌تواند به‌عنوان بخشی از صلاحیت انضباطی خود، مواردی را که شامل نقض قوانین بازار توسط فعالان بازار است، به هیات انتظامی بازار‌ها ارجاع دهد. هیات انتظامی بازارها، نهادی است که تا حد ممکن، مستقل از کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا فعالیت می‌کند و توانایی صدور را دارد؛ بنابراین از دیگر اختیارات کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا در اقدامات انضباطی، صدور اعلامیه‌های تخلف ناشران به دلیل نقض الزامات افشای اطلاعات است. البته این تنها محدود به مواردی است که عدم‌افشای اطلاعات منجر به زیان سهامداران یا ایجاد شرایط نامتعارف در بازار نشده باشد.

دادرسی مدنی کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا معمولا به شکل اجرای «مجازات مدنی» انجام می‌شود. این کمیسیون بستری را برای اجرای قانون فراهم می‌کند تا انجام اقدامات مجرمانه علیه شرکت‌ها و کارکنان آن‌ها امکان‌پذیر نباشد. یکی از وظایف اصلی بورس اوراق بهادار استرالیا ارتقا و حفظ یکپارچگی اجرای قوانین و مقررات در راستای حفظ منافع فعالان بازار است. بدین منظور بورس اوراق بهادار استرالیا تمام اقدامات لازم برای حفظ عدالت، نظم و شفافیت در بازار را انجام داده و با استفاده از ابزار‌های نظارتی ارتقای آن‌ها را دنبال می‌کند. قوانین بورس اوراق بهادار استرالیا اختیارات گسترده‌ای برای نظارت، تحقیق و به‌دست آوردن اطلاعات از افراد تحت‌نظارت برای حفظ یکپارچگی بازار به بورس اوراق‌بهادار استرالیا داده است. رویکرد بازرسی در این بورس همواره با مذاکره با اشخاص و پیشگیری از وقوع سوءرفتار همراه بوده است. تعامل و همکاری واحد قانونگذار با واحد بازرسی نشان می‌دهد که موازین عدالت ترمیمی در بورس اوراق بهادار استرالیا در مرحله بازرسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رویه بازرسی

در بورس اوراق بهادار استرالیا الزامی برای اینکه به شخص تحت نظارت اطلاع دهد که رفتار آن در حال بررسی است، وجود ندارد، با این حال در اکثر مواقع روش بورس اوراق بهادار استرالیا این است که در زمان مناسب به شخص تحت بررسی اطلاع دهد که رفتار آن در رابطه با موضوعی خاص در حال بررسی است. هنگامی که بورس استرالیا به فرد تحت‌نظارت، اطلاع می‌دهد که تحقیقات در حال انجام است، شخص تحت‌بررسی را در مورد موضوع کلی تحقیق و در صورت مشخص بودن محدوده تاریخی که شرایط تحقیق در آن اتفاق افتاده است، مطلع می‌کند. با توجه به تعهد عمومی بورس اوراق بهادار استرالیا برای نظارت بر اجرای قوانین، تحقیقات بورس اوراق بهادار استرالیا لزوما به اطلاعات اعلام‌شده به شخص تحت‌نظارت برای تحقیق محدود نمی‌شود. بازرسی بورس اوراق‌بهادار استرالیا تا پایان نتیجه تحقیقات و حصول اطمینان در‌خصوص نقض دستورالعمل یا قانون شرکت‌ها اظهارنظر نمی‌کند. بر این اساس و با توجه به وظیفه نظارت کلی بورس اوراق‌بهادار استرالیا، از بیان دیدگاه در مورد اینکه آیا تخلفات خاصی هنگام شروع تحقیقات رخ‌داده است، خودداری می‌کند.

روش‌های همکاری در بازرسی با کمیسیون اوراق‌بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا

روش‌های همکاری در بازرسی با کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا به شرح زیر است:

۱. گزارش داوطلبانه هرگونه سوءرفتار به کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا‌

۲. افشای صادقانه و کامل اطلاعات مربوط به سوءرفتار برای کمک داوطلبانه در طول تحقیقات

۳. ارائه شواهد مفید برای تصمیم‌گیری در دادگاه‌

۴. قبول و اعتراف به هرگونه سوءرفتاری که شخص مرتکب شده یا در ارتکاب آن نقش داشته‌است
فرآیند تعهدات قابل اجرا

بورس اوراق بهادار استرالیا تعهدات قابل‌اجرا را به شرح زیر تعیین کرده است:

۱. شخصی که مایل است تعهد قابل‌اجرایی را ارائه کند، ابتدا باید این موضوع را با یک کارشناس پرونده کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا منصوب در اداره بازرسی در میان بگذارد.

۲. پس از ارائه پیشنهاد و بحث در مورد شرایط تعهد قابل اجرا، تصمیم برای پذیرش یا رد پیشنهاد توسط یک کارشناس ارشد کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه گذاری استرالیا گرفته خواهد شد.

۳. در طول تصمیم‌گیری در خصوص تعهد قابل‌اجرا، درباره شرایط تعهد با شخص متعهد مذاکره خواهد شد تا به یک نتیجه نظارتی مناسب رسیده شود.

۴. پذیرش تعهد قابل‌اجرا توسط کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا در یک مجموعه شرایط خاص نباید به‌عنوان یک سابقه الزام‌آور برای اقدامات آینده تلقی شود. به‌عنوان مثال، این واقعیت که کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا تعهدی را در قبال سوءرفتار از یک شخص پذیرفته است، لزوما به‌معنای پذیرفتن تعهد در قبال همان سوءرفتار از شخص دیگر نیست و همچنین به معنی پذیرش یک تعهد قابل اجرا از طرف همان شخص نیست.

۵. تعهد قابل‌اجرا تا زمانی‌که به‌طور ر سمی توسط یکی از مدیران ارشد با صلاحیت پذیرش نشود، قابل اجرا نخواهد بود. کمیسیون و شخص متعهد باید یک نسخه اصلی امضا شده از موارد قابل اجرا را بایگانی کنند.

۶. تعهد قابل‌اجرا برای بازرسی عمومی در بخش ثبت تعهدات قابل اجرا در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. همچنین در مورد انطباق با شرایط تعهد قابل‌اجرا به عموم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده