تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۳۰۶
کد خبر: ۲۱۹۹۲۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

دیماند ۱۰ درصدی برق با تعطیلی کامل فرقی ندارد

‌می‌متالز -عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشورگفت: استفاده ۱۰ درصدی از برق در تولیدات صنایع فولادی معنایی ندارد، چون هیچ ورودی ندارد که از آن خروجی گرفته شود و همانند استخوان شکسته‌ای است که هنوز درد آن تسکین نیافته است.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، رضا شهرستانی افزود: طبق اعلام وزارت نیرو استفاده ۱۰ درصدی از برق فقط برای صنایع سیمان و فولاد در تمام طول هفته است، ولی برای دیگر صنایع استفاده ۱۰درصدی برق در دو روز اخیر و با ظرفیت ۵۰ درصدی در شب‌ها خواهد بود بنابراین با این دو موضوع باید جداگانه نگاه کرد.

وی ادامه داد: استفاده ۱۰درصدی از برق در صنایع فولاد و سیمان مانند استخوان شکسته‌ای است که هنوز درد آن تسکین نیافته و بکارگیری این میزان برق به تولید فولاد کمکی نخواهد کرد، زیرا فقط برای کار‌های جنبی صنعت تولید فولاد از جمله سیستم‌هایی که از این صنعت محافظت می‌کند مثل سیستم گرد و غبارگیر، کمپرسورها، برج‌های خنک کن و سیستم‌های جرثقیل برای سیستم‌های حفاظت ایمنی نیاز به ۲۰درصد برق دارد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشورتصریح کرد: استفاده ۱۰درصدی از برق در تولیدات صنایع فولادی معنایی ندارد که بتوان گفت این صنعت دارد می‌چرخد. با این شرایط هیچ نوع ورودی وجود ندارد که بتوان از آن خروجی گرفت، بنابراین کل صنعت لطمه خواهد دید و از همه بدتر مصرف کننده نهایی است که از کاهش تولید متضرر شده است.

شهرستانی افزود: عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا نمونه روشنی از قطعی برق در صنایع است بگونه‌ای که پیش از این آهن اسفنجی در هفته پنج هزار تن به بورس کالا عرضه می‌شد، اما در حال حاضر این رقم به بیش از ۲۰۰ هزار تن رسیده است، اما تقاضایی برای آن با توجه به قطعی برق وجود ندارد و بی مشتری مانده است.

وی ازدیگرعوامل تاثیرگذار قطع برق بر صنعت فولاد را افزایش قیمت دانست و گفت: با قطعی برق تمام محصولات فولادی افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی را شاهد بودند، هر چند با توجه به تعطیلی شش روزه اخیر قیمت‌ها ثابت مانده است، ولی در صنعت سیمان شاهد افزایش قیمت دو تا سه برابری بوده ایم لذا قطعی برق بنوعی به تولید کل زنجیره و صنایع صدمه زده است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده