تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۲۱۹۹۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با تلاش‌های ستاد توسعه خاوران؛

پژوهشگاه زغال سنگ در خراسان جنوبی راه اندازی می‌شود

‌می‌متالز - استاندار خراسان جنوبی با اشاره به راه اندازی پژوهشگاه زغال سنگ کشور در راستای تفاهم نامه منعقده با هلدینگ زرین، بیان کرد: این پژوهشگاه در راستای انجام کار‌های علمی پژوهشی و استفاده از ظرفیت نیروی انسانی خلاق استان، نقش بسزایی خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، حمید ملانوری، امروز ۴ مرداد در ستاد توسعه خاوران اظهار کرد: از بدو ورود به خراسان جنوبی، به موضوع سرمایه گذاری بر روی ظرفیت‌های استان، به حوزه معدن توجه ویژه‌ای شده و همه هدف این است که با تسهیل در روند کار، سرمایه گذاری در این بخش را تسریع کنیم.

وی با بیان اینکه فرآوری مواد معدنی و ایجاد صنایع پایین دستی و بالادستی در جوار معدن، فرصتی برای رشد صنعت در استان است، افزود: معدن، یکی از بزرگترین پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان و به عنوان محوری‌ترین موضوع سرمایه گذاری خراسان جنوبی مطرح است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: همواره تأکید ما بر ورود سرمایه گذاران دارای اهلیت و صلاحیت بوده و ما تمایل نداریم ذخایر استان را در اختیار سرمایه گذارانی قرار دهیم که کار را در نیمه راه رها کرده و سرمایه گذاری شان نتیجه مطلوبی برای استان به همراه نداشته باشند.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش اداره کل صنعت، معدن و تجارت، در حال حاضر ۲۳۰ معدن دارای پروانه در سطح استان داریم که به واسطه کم کاری سرمایه گذاران، غیرفعال هستند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: ما به دنبال رفع مشکل از مسیر این معادن غیرفعال و برگرداندن آن‌ها به چرخه فعالیت هستیم، اما تمایل نداریم با کسانی وارد فعالیت شویم که تجربه‌های گذشته را تکرار کنند، ما را معطل بگذارند و استان از حضورشان بهره‌ای نبرد.

وی، جلوگیری از خام فروشی را یکی دیگر از اهداف ستاد توسعه خاوران در راستای واگذاری معادن استان به سرمایه گذاران عنوان کرد و گفت: خارج شدن مواد معدنی به صورت خام و فرآوری نشده، لطمه و خسارت بزرگی به استان و کشور است.

ملانوری با اشاره به راه اندازی پژوهشگاه زغال سنگ کشور در راستای تفاهم نامه منعقده با هلدینگ زرین، بیان کرد: این پژوهشگاه در راستای انجام کار‌های علمی پژوهشی و استفاده از ظرفیت نیروی انسانی خلاق استان، نقش بسزایی خواهد داشت.

وی به موضوع ساماندهی مراکز آموزش عالی در سطح کشور اشاره کرد و یادآور شد: در همین زمینه مقدمات کار برای ادغام دانشگاه صنعتی استان در دانشگاه بیرجند فراهم شد، اما با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، توانستیم از تحقق آن جلوگیری کنیم.

ملانوری بیان کرد: یکی از مهمترین دلایل مخالفت ما با این بخشنامه، وجود معادن استان است که نقش مؤثری در ایجاد واحد‌های صنعتی، اشتغال، درآمدزایی و توسعه دارند و بالطبع تحصیل و مهارت آموزی می‌تواند این روند را تسریع کند و از طرفی دانشگاه صنعتی بیرجند باید برای ایجاد رشته‌های مرتبط با ظرفیت‌های استان پیگیری کند.

استاندار خراسان جنوبی با بررسی زیرساخت‌های گردشگری در این جلسه، گفت: بنا به مصوبه ستاد توسعه خاوران، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مکلف است اطلس گردشگری استان را تدوین نماید.

ملانوری بیان کرد: میراث فرهنگی باید این فرصت‌ها را با کلیه جزئیات به صورت نقطه به نقطه ارائه کند تا سرمایه گذاران بتوانند با استفاده از این اطلس، از اقدامات انجام شده در راستای تأمین زیرساخت‌ها مطلع شوند و برای حوزه فعالیتی خود، بهتر برنامه ریزی کنند.

وی از اقدامات صورت گرفته در راستای جذب و هزینه کرد ۱۶ میلیارد تومان اعتبار در تأمین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان تشکر کرد و ادامه داد: آنچه که در ستاد توسعه خاوران به دنبال آن بودیم تقریبا در حال محقق شدن است.

گفتنی است؛ در این جلسه تفاهم نامه‌ای به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان با شرکت کیمیای زنجان گستران و در راستای سرمایه گذاری و بهره‌برداری از معادن و صنایع معدنی استان مبادله شد.

این شرکت از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ سرمایه گذاری زرین است که در شهرستان‌های قاینات، طبس، بشرویه و نهبندان فعالیت خواهد کرد.

این شرکت به عنوان بزرگترین تولید کننده کنستانتره سرب و روی کشور، در استان‌های زنجان، قزوین، یزد، مرکزی، کرمان و ... فعالیت می‌کند.

ایجاد ارزش افزوده و تبدیل کردن خاک به محصولی که ارزش صادراتی دارد، از مهمترین اهداف این هلدینگ اقتصادی است.

بنا به تفاهم ملانوری استاندار خراسان جنوبی با تاج الدین مدیرعامل شرکت کیمیای زنجان گستران، مقرر شد؛ این شرکت در ادامه سرمایه گذاری‌ها و فعالیت‌های خود در زمینه معدن و صنایع معدنی، نخستین پژوهشگاه زغال سنگ کشور را در طبس راه اندازی کند.

بورسیه کردن و جذب کلیه دانشجویان و دانش آموختگان مرتبط با رشته‌های مدنظر این مجموعه در حوزه‌های فعالیتی، در صورت رسیدن به مرحله فرآوری سرب و روی نیز از دیگر مواردی است که این شرکت در قالب مسئولیت اجتماعی متقبل شده است.

مدت اجرای این طرح که از همین مرداد ماه کلید می‌خورد ۳۶ ماه است و درقالب این تفاهم نامه با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی شرکت کیمیای زنجان گستران از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ زرین، زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و هزار و ۲۰۰ نفر نیز به شکل غیر مستقیم فراهم می‌شود.

در راستای این تفاهم نامه، طرح سرمایه گذاری و بهره برداری در معادن و صنایع معدنی در سطح استان عملیاتی می‌شود.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده