تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۶
بازدید: ۳۴۱
کد خبر: ۲۲۰۱۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون غیر فلزی دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تاکید کرد:

تلاش و پیگیری وزارت صمت برای تامین برق واحد‌های تولید سیمان و فولاد/ ضرورت مشخص شدن ساز و کار‌های عرضه سیمان در بورس

‌می‌متالز - معاون غیر فلزی دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه این وزارتخانه تمام تلاش خود را در راستای تامین برق مورد نیاز صنعت سیمان و فولاد انجام می‌دهد، قطعی برق و کاهش تولید سیمان را یکی از دلایل نوسانات قیمت سیمان در روز‌های اخیر عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، فرهاد رحمانی در برنامه گفت‌وگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ واحد سیمانی فعال در کشور با ظرفیت تولید ۸۸ میلیون تن وجود دارد گفت: برنامه تولید ۱۴۰۰ برای این واحد‌ها بالغ بر ۷۲ میلیون تن در نظر گرفته شده است که در صورت نیاز و وجود شرایط تولید قابل ارتقا تا میزان ۷۵ میلیون تن نیز خواهد بود.

برنامه ریزی برای تولید ۷۲ میلیون تن سیمان در سال جاری

معاون غیر فلزی دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تمام تولید سیمان کشور وارد بازار (بازار صادرات و بازار داخلی) می‌شود میزان صادرات در سه ماهه نخست سال جاری را به ترتیب حدود یک میلیون و ۱۶۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: میزان نیاز بازار داخل در ابتدای سال گذشته حدود ۵۵ میلیون تن بوده است که در انتهای سال گذشته با افزایش ۵ درصدی به ۵۸ میلیون تن رسید؛ برای امسال نیز تولید ۶۰ میلیون تنی پیش‌بینی شده است که با برنامه‌ریزی تولید ۷۲ میلیون تنی سیمان، ۱۲ میلیون تن سیمان برای صادرات خواهیم داشت.

کاهش تولید سیمان به دلیل قطعی برق

رحمانی یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت را قطعی برق عنوان کرد و با توضیح اینکه در زمستان سال گذشته (۲۳ دی ماه تا ۱۸ بهمن ماه)، قطعی برق باعث شد پنج میلیون تن سیمان تولید نشود، تصریح کرد: این اتفاق باعث ایجاد یک بازار سیاه در آن مقطع شد که با بهبود شرایط و افزایش تولید، نیاز بازار پوشش و مشکلات برطرف شد؛ در حال حاضر دوباره این اتفاق افتاده است و در طی ۲ هفته گذشته واحد‌های سیمانی با ۱۰ درصد دیماند فعالیت می‌کنند که در چند روز گذشته به ۵۰ درصد دیماند افزایش پیدا کرد، اما مجددا از دیروز فعالیت این واحد‌ها با ۱۰ درصد دیماند مجاز است.

هشت میلیون تن ذخیره کلینکر واحد‌های تولیدی سیمان

وی با تاکید بر نقش و اهمیت تامین برق و انرژی در صنعت سیمان، از تولید سیمان در واحد‌های تولیدی با کمک ذخیره ۹ میلیون تنی کلینکر این واحد‌ها خبر داد که در طی ۲ هفته اخیر به ه‍شت میلیون تن کاهش پیدا کرده است.
معاون غیر فلزی دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با یاد آوری افزایش ۲۹ درصدی تولید سیمان در خرداد ماه اظهار داشت: در صورت ادامه قطعی برق برای واحد‌های تولیدی سیمان، موجودی هشت میلیون تنی کلینکر، حداقل تا یک ماه و نیم می‌تواند تولید سیمان را پوشش دهد.
رحمانی در بخش دیگر صحبت‌های خود بر تلاش وزارت صمت در خصوص تامین برق واحد‌های تولید سیمان و فولاد تاکید کرد و گفت: بر اساس سیاست‌های گرفته شده مبنی بر حفظ برق خانگی و کاهش برق صنعت، برق صنعت سیمان و فولاد نیز کاهش پیدا کرد.

ضرورت مشخص شدن سازوکار عرضه سیمان در بورس

وی در ادامه از مخالفت وزارت صمت در خصوص عرضه سیمان در بورس کالا به دلیل مشخص نبودن ساز و کار‌های آن خبر داد و بیان کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت سیمان، عرضه آن در بورس کالاست؛ در حال حاضر موجودی، خریدار و چگونگی خرید روشن و شفاف نیست و علاوه بر آن گرفتن کد بورسی زمانبر است و تا کنون هیچ جلسه‌ای برای مشخص کردن ساز و کار‌های آن برگزار نشده است.
بر اساس توضیحات رحمانی هزینه تمام شده تولید سیمان بین ۱۹۰ تا ۲۳۰ هزار تومان برآورد شده است و در حال حاضر سیمان فله به قیمت ۳۰۸ هزار تومان و سیمان پاکتی ۴۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود؛ علاوه بر آن، از ۲ سال پیش با خروج سیمان از سبد حمایتی، این صنعت موظف به رعایت قیمت گذاری تحت سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده می‌شود و صنعت سیمان برای رعایت این ضوابط و اینکه مشمول تعزیرات نشود، قیمت را تعیین می‌کند.
وی در ادامه با استناد به برگزاری سال مالی شرکت‌های سیمانی موجود در بورس و سود بالای این صنعت، کشف قیمت سیمان در بورس را غیرلازم عنوان کرد و خواستار اصلاح آن شد.
وی در پایان از برگزاری جلسات متعدد با وزارت نیرو در راستای ایجاد هماهنگی برای رفع مشکل تامین برق واحد‌های تولید سیمان خبر داد و گفت: وزارت صمت پیشنهاد ۷۰ درصد دیماند به صورت پایدار را ارائه داده است تا تولید تداوم داشته باشد و تقاضای بازار پاسخ داده شود، اما هنوز به تفاهم نهایی در این خصوص نرسیده‌ایم و جلسات برای اخذ تصمیم نهایی همچنان ادامه خواهد داشت.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده