تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۸
بازدید: ۳۲۴
کد خبر: ۲۲۰۱۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پاشایی بهرام:

استفاده از سامانه‌های الکترونیک و اجرای دولت الکترونیک نخستین گام در راستای شفافیت و پیش‌گیری از فساد است

‌می‌متالز - عضو ناظر مجلس در شورای اجرایی فناوری اطلاعات با بیان اینکه استفاده از سامانه‌های الکترونیک و اجرای دولت الکترونیک نخستین گام در راستای شفافیت و پیش‌گیری از فساد است، گفت: دولت آینده باید توجه به ظرفیت‌های حوزه فناوری را در اولویت خود قرار داده و برای استفاده از این ظرفیت سرمایه گذاری کند.

به گزارش می‌متالز، معصومه پاشائی بهرام عضو ناظر مجلس در شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به برگزاری بیست و دومین و آخرین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم، گفت: هرچند دولت فعلی در حوزه فناوری تلاش‌های بسیاری انجام داده و به اهداف پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه نیز نزدیک شده، اما نتوانسته این تکلیف را کامل انجام دهد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دولت دوازدهم، حوزه فناوری از ۷ خدمت به ۱۰۲۳ خدمت رسید و این خدمات به صورت سامانه‌های الکترونیکی ارائه می‌شود، افزود:در حال حاضر ۶۹ درصد خدمات دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها بر پایه سامانه‌های الکترونیکی، ۱۴ درصد نیمه‌الکترونیک و ۱۷ درصد غیرالکترونیکی ارائه می‌شود، این اعداد بیانگر این است که باید اقدامات بیشتری در این زمینه انجام شود.

وی با بیان اینکه در حوزه مالیات نتوانستیم به اهداف پیش بینی شده در زمینه الکترونیکی شدن دست یابیم، اضافه کرد: گمرک به تعهدات خود در زمینه بارگذاری اطلاعات در سامانه یکپارچه جامع تجارت عمل نکرده و این امر مصداق ترک فعل است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دولت آینده باید توجه به ظرفیت‌های حوزه فناوری را در اولویت خود قرار داده و برای استفاده از این ظرفیت سرمایه گذاری کند، تصریح کرد: خدمات حوزه الکترونیک بدون حضور رئیس جمهور در جلسات شورای اجرایی فناوری اطلاعات و دستور برای ضرورت توسعه این عرصه از ۷ به ۱۰۲۳ خدمت نمی‌‍رسید. امیدوارم رئیس جمهور دولت سیزدهم نیز بر حضور در این جلسات اهتمام داشته باشد تا دستگاه‌ها ملزم به انجام ظایف خود شوند.

پاشایی بهرام با بیان اینکه استفاده از سامانه‌های الکترونیک و اجرای دولت الکترونیک نخستین گام در راستای شفافیت و پیشگیری از فساد است، ادامه داد: براساس گزارش ارائه شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نظر ارائه خدمات الکترونیک بهترین عملکرد را داشته و سازمان تامین اجتماعی نیز ذیل این وزارتخانه نخستین رتبه را به خود اختصاص داده است.

وی اقدامات انجام گرفته در حوزه سلامت الکترونیک را شاهکاری در این زمینه دانست و اضافه کرد: در یک سال اخیر من به عنوان ناظر مجلس در تمامی جلسات شورای اجرایی فناوری اطلاعات حضور داشتم و به صورت مستمر بر این شورا نظارت شده و از نزدیک شاهد این بود که در این حوزه تلاش‌های قابل تقدیری صورت گرفت.

عضو ناظر مجلس در شورای اجرایی فناوری اطلاعات یادآور شد: در آخرین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم و در حضور رئیس جمهور از سامانه‌های یکپارچه خدمات دستگاه‌های اجرایی و سامانه جامع مدیریت نظام اداری، ۳۰ خدمت الکترونیکی سازمان تأمین اجتماعی، سامانه سفته و برات الکترونیکی و کارت اعتباری، سامانه‌های الکترونیکی سازمان بازنشستگی کشوری، فاز اول پایانه‌های فروشگاهی و نسخه‌نویسی الکترونیکی و نسخه‌پیچی الکترونیکی در مراکز سطح یک دولتی رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده