تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۲۵۴۱۹۴

تبادل ۲ میلیارد تراکنش از گذرگاه دولت و پیاده سازی ۶۹ خدمت الکترونیکی در سال ۱۴۰۰

‌می‌متالز - رییس سازمان فناوری اطلاعات در گزارشی از تبادل ۲ میلیارد تراکنش از گذرگاه دولت در سال ۱۴۰۰ و پیاده سازی ۶۹ خدمت الکترونیکی خبر داد.

به گزارش می‌متالز، موضوعی که چند وقتی است که تمرکز نهاد‌های فناوری و دولتی کشور را به خود درگیر کرده است، پروژه "دولت الکترونیک" است. دولت الکترونیک (Electronic government) به استفاده از فناوری اطلاعات برای تحقق سیاست‌های نظام اداری اطلاق می‌شود. برای تحقق این سیاست‌ها دولت از فناوری اطلاعات برای جابجایی اطلاعات میان مردم، سازمان‌ها، بازار و ارکان دیگر دولتی استفاده می‌کند. دولت الکترونیک ممکن است توسط قوه مقننه، قوه قضائیه یا قوه مجریه به کار برده شود تا بهره‌وری داخلی را بهبود بخشد، خدمات عمومی را ارائه دهد یا روند‌های دولتی مردم‌گرا را برای مردم فراهم کند.

موضوع دیگر به سامانه دولت همراه برمی‌گردد؛ سامانه دولت همراه، بستر و زیرساخت واحدی برای ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمان‌های دولتی جهت استفاده توسط اقشار مختلف جامعه می‌باشد. به‌عبارت‌دیگر، این سامانه یک تحول در سطح کلان است که با همراهی دستگاه‌های اجرایی به تسهیل در ارائه خدمات الکترونیکی دولتی بر بستر ارتباطات سیار و جلب مشارکت شهروندان می‌پردازد. در این سامانه کلیه خدمات الکترونیکی بر روی ابزارک‌های همراه (موبایل، تبلت و ...) در قالب خدمات اپلیکیشن دولت همراه، خدمات ارائه‌شده درکد USSD با #۴* و همچنین خدمات پیاده‌سازی شده در سرشماره پیامکی ۴۰۴۰ به شهروندان ارائه می‌شود.

در همین خصوص «محمد خوانساری»، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، گزارشی را ارائه کرده که در آن به رشد و توسعه دولت الکترونیک در کشوربه عنوان تحول بزرگی در ارایه خدمات دستگاه‌های دولتی اشاره شده است، بطوری که این خدمات در تمام ایام سال، در کلیه ساعات شبانه روز و بدون تعطیلی دردسترس مردم قرار گرفت و در بسیاری از موارد احراز هویت متقاضیان این خدمات نیز غیرحضوری شد.

وی در این گزارش لزوم تحول آفرین بودن این خدمات را بی نیازی به کاغذ، بدون رد و بل شدن پول نقد، غیرحضوری، یکپارچه و مبتنی بر رضایت مردم عنوان کرده که برای ارائه چنین خدماتی باید قابلیت‌های خاصی توسعه پیدا می‌کرد.

تبادل بیش از دو میلیارد تراکنش بین دستگاهی از طریق گذرگاه خدمات دولت (GSB)

رییس سازمان فناوری اطلاعات به ﮔﺬرﮔﺎه ﺧﺪﻣﺎت دولت (GSB) به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه زیرساخت دولت الکترونیک اشاره کرده که وظیفه بسترسازی به استعلامات بین دستگاهی را بر بستر شبکه ملی اطلاعات بر عهده دارد و در سال ۱۴۰۰ تبادل اطلاعات بیش از دو میلیارد و دویست میلیون استعلام الکترونیکی بین دستگاهی از این طریق ثبت شده که این به معنای آن است که به‌طور متوسط ماهیانه ۲۰۰ میلیون تراکنش رخ داده است.

مساله‌ای که در اینجا می‌توان به آن اشاره کرد این است که درحال حاضر در بستر این گذرگاه مذکور، حدود ۷۰۰ خدمت الکترونیکی ارائه شده است که در این میان ۶۶ دستگاه دولتی سرویس دهنده و ۲۹۰ دستگاه سرویس گیرنده هستند و در زمینه تعداد تراکنش‌های انجام شده به ترتیب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ثبت احوال کشور و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه جزو سرویس‌دهنده‌های برتر و وزارت کشور، سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بیشترین دریافت‌کننده خدمات بودند.

اتصال ۳۱ دستگاه اجرایی به سامانه دولت همراه

در بخشی از این گزارش به سامانه دولت همراه اشاره شده است که به آن به عنوان بستری برای ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمان‌های دولتی برای استفاده اقشار مختلف جامعه نگاه می‌شود.

سامانه دولت همراه که در حال حاضر خدماتی از جمله استعلام مدرک تحصیلی، رهگیری مرسوله پستی، پرداخت قبوض و تعداد خطوط مشترکان تلفن ثابت و سیار ارائه می‌کند به عنوان مسیر مکمل ارائه خدمات دولت الکترونیکی است که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا کنون ۳۱ دستگاه اجرایی به سکوی دولت همراه متصل شده‌اند، بیش از ۵۹ میلیون استعلام سرویس صورت گرفته و ۶۹ خدمت الکترونیکی پیاده‌سازی شده است.

همچنین در کنار تمامی این موارد کارپوشه ملی ایرانیان، واریزی مستمری‌بگیران بهزیستی و آخرین سابقه بیمه تامین اجتماعی در فهرست خدمات پرکاربرد سکوی دولت همراه قرار دارد و در این زمینه سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان بهزیستی و سازمان تامین اجتماعی به عنوان برترین سرویس‌دهنده‌ها بر بستر سکوی دولت همراه بودند.

در ادامه این گزارش ارائه شده به بررسی سامانه‌های متفاوت نیز اشاره است که کاربرد‌های آن‌ها را برای ارائه خدمات سازمان‌های دولتی و بخش‌های خصوصی به یکدیگر در بستر اینترنت عنوان میکند. لازم به ذکر است که پژوهش‌ها نشان می‌دهد که دولت الکترونیک در ایران در سال‌های اخیر تا حدی کنار گذاشته شدند و اکنون ایران به لحاظ شاخص‌های حکومت الکترونیک در میان کشور‌های جهان و حتی منطقه جایگاه شایسته‌ای ندارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده