تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۱
بازدید: ۴۴۵
کد خبر: ۲۱۶۵۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیران ارشد بازار سرمایه؛

شفافیت و سرعت از دریچه «پنجره واحد خدمات نوین بازار سرمایه»

‌می‌متالز - به گفته مدیران ارشد بازار سرمایه، با راه اندازی پنجره واحد خدمات در سازمان بورس، نه تنها فعالیت‌ها و فرآیند پیگیری امور مربوط به نهاد‌های مالی، کارگزاران و ناشران تسریع خواهد شد بلکه به شفافیت بیشتر و ارائه گزارش‎های با کیفیت‌تر نیز می‌انجامد.

به گزارش می‌متالز، محسن خدابخش، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه مراسم رونمایی از سه خدمت نوین بازار سرمایه (پنجره واحد خدمات بازار سرمایه، سامانه تبادل اطلاعات نهاد‌های مالی و سامانه میز خدمت الکترونیکی) اظهار داشت: برخی از امور همچون افزایش سرمایه شرکت‌ها امری است که نیازمند همکاری چند نهاد متولی از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار، اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، سازمان امور مالیاتی کشور است و راه‌اندازی پنجره‌ای واحد و الکترونیکی شدن فرآیند‌ها سبب می‌شود اموری از این دست در کانالی واحد رخ دهد.

وی با بیان اینکه این اقدام از پراکندگی و اطاله وقت جلوگیری می‌کند، ادامه داد: این موضوع هم می‌تواند کمک بزرگی به ذی‌نفعان داشته باشد تا به صورت شفاف‌تری پیگیر روند درخواست و فعالیت‌های خودشان باشند و هم کمک شایانی به متولیان این امر می‌کند تا امور مربوط به سهامداران تسهیل شود که در نهایت به بازار پویایی بینجامد تا همه بتوانند به سرعت از تحولات بازار سرمایه منتفع شوند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص ارزیابی این اقدام سازمان ادامه داد: یکی از وظایف اصلی سازمان بورس ایجاد شفافیت است و در این راستا خود با انتشار صورت‌های مالی دست به شفاف سازی زد. با راه‌اندازی این سامانه، همه می‌توانند تقاضا و روند فعالیت شان را رصد کنند و از سمت و سوی آن‌ها با خبر شوند. این موضوع نه تنها به شفافیت بیشتر منجر می‌شود که ارائه گزارش‌های کیفی‌تر را نیز میسر می‌سازد.


پنجره‌ای با هدف تسریع فرآیند فعالیت نهاد‌های مالی و کارگزاران


روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با اشاره به تاثیر گذاری این پنجره بر فعالیت‌های نهاد‌های مالی گفت: با توجه به اینکه کارگزاران هم جزئی از نهاد‌های مالی هستند، در نتیجه پنجره واحد می‌تواند بر فعالیت کارگزاران و سایر نهاد‌های مالی اثر گذار باشد.

وی در توضیح این مطلب که تاثیرگذاری به چه شیوه و شکلی صورت می‌گیرد، بیان داشت: در این پنجره واحد، مراجعه کننده که نهاد‌های مالی یا ناشر است، راحت‌تر می‌توانند به اجزای مختلفی که نیاز واقعی دارند، دسترسی پیدا کرده و همچنین کاربران می‌توانند مسائل مرتبط با بازار سرمایه را بیشتر و تخصصی‌تر فرا گرفته و ارائه سرویس دهند.

به گفته میرصانعی، که فعالیت نهاد‌های مالی، کارگزاران و ناشران با وجود این پنجره واحد تسریع خواهد شد.

دبیرکل کانون کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام سازمان بورس را در جهت راه اندازی پنجره واحد، مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: سازمان بورس سامانه ستان خود را ارتقا داده و دریافت کاغذ و مدارک فیزیکی را محدود کرده است تا همه به صورت الکترونیکی دریافت شود که این موضوع سرعت بخشی فعالیت‌ها را به دنبال دارد.

وی خاطر نشان کرد: در همین راستا میز خدمات الکترونیک نیز که متقاضی آن نهاد‌های مالی و کارگزاران است، می‌تواند آنان را در پیگیری مراحل کار به صورت الکترونیکی کمک و روند فرآیند‌ها را سرعت بخشد.


تبادل اطلاعات بهتر با خدمات نوین الکترونیک


سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورای عالی بورس نیز در حاشیه این نشست گفت: با توجه به شناختی که از دکتر دهقان دهنوی داشتیم انتظار اقداماتی از این دست می‌رفت. البته این موضوع پیش‌تر در سازمان آغاز شده بود و دکتر دهقان نیز این اقدام را در اولویت خود قرار دادند.

دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه گذاری ادامه داد: به عنوان فردی که در تماس با نهاد‌های مالی هستم و از دغدغه و مسایل آن‌ها باخبر هستم، خدمات نوین بازار سرمایه که شاهد رونمایی از آن‌ها بودیم خط پایانی بر بروکراسی است و با این اقدام، خدماتی که پیشتر نیاز به مراجعه افراد به نهاد‌های متفاوت داشت، اکنون در قالب مراجعه به یک محل قابل انجام شده است.

وی تبادل اطلاعات را از دیگر مزایای پنجره‌های الکترونیک خواند و خاطرنشان کرد: اکنون بخش بزرگی از تبادل اطلاعات به صورت خودآزمایشی انجام می‌گیرد که افزایش سرعت، کاهش هزینه و بهبود پاسخگویی را دربرخواهد داشت.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده