به گزارش میمتالز، تارا که در واقع همان پژو ۳۰۱ است، قرار بود به عنوان دومین محصول مشترک پژو و ایران خودرو حاصل از توافق نامه برجام تولید شود، اما با خروج آمریکا و به کما رفتن برجام، پژو نیز ایران را ترک کرد و پژو ۳۰۱ هم به تولید انبوه نرسید.
اما مدیران ارشد ایران خودرو مصمم بودند به هر نحو ممکن این محصول را با داخلی سازی بالا به تولید برسانند و آن را به عنوان پرچم دار محصولات خود در دوران تحریم عرضه کنند.
این محصول نوبرانه ایران خودرو اولین حضور مستقل خود را در صورتهای مالی این خودروساز که به صورت سه ماه (فصلی) منتشر میشود، در گزارش سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ تجربه میکند. پیشتر تنها خبر از تولید این محصول در آمار تولید ماهانه ایران خودرو منتشر میشد، اما فروش محدودی داشت.
هر چند قرار بود این محصول طی امسال به تولید انبوه برسد، اما به نظر میرسد همچنان با تولید انبوه فاصله دارد. آبیهای جاده مخصوص پیش بینی کردهاند از این محصول جدید خود طی سال جاری ۲۰ هزار دستگاه به بازار عرضه کنند.
عرضه ۲۰ هزار دستگاهی تارا با توجه به برنامه فروش حدود ۴۹۹ هزار دستگاهی ایران خودرو نشان میدهد این خودروساز حساب ویژهای برای کسب درآمد از ناحیه فروش این خودرو باز نکرده و تنها ۴ درصد از فروش سال جاری خود را به عرضه این محصول جدید اختصاص داده است.
در حالی که تارا حضور محدودی در امسال تجربه میکند با این حال ایران خودروییها ظاهراً به گونهای برنامه ریزی کردهاند تا در تولید این محصول زیان نکنند.
صورتهای مالی ایران خودرو نشان میدهد طی فصل بهار سال جاری ۲ دستگاه تارا به بازار عرضه شده است.
هر دستگاه تارا با قیمت ۲۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فاکتور شده است. در حالی که آبیهای جاده مخصوص برای تولید هر تارا ۱۵۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان هزینه کردند؛ بنابراین به ازا فروش هر دستگاه تارا سود ۹۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تومانی به حساب این خودروساز واریز شده است.
شاهین اولین محصول تمام ایرانی خودروسازی سایپا روی پلتفرم اختصاصی (پلتفرم SP۱۰۰) این شرکت است که پیشتر با نام رهام شناخته میشد.
قرار است نارنجیهای جاده مخصوص اولین محصول کراس اوور خودروسازی کشور با نام آریا را نیز روی همین پلتفرم تولید کنند.
اما از آنجایی که سایپاییها زودتر از ایران خودرو دست به کار شدند تا محصول نوبرانه خود را به بازار عرضه کنند؛ بنابراین صورتهای مالی این خودروساز نشان میدهد تا پایان خرداد ماه سال جاری در مجموع ۳ هزار و ۸۷۰ دستگاه از این خودرو تولید و ۳ هزار و ۸۱۹ دستگاه برای مشتریان فاکتور شده است.
اما نارنجیهای جاده مخصوص شاهین را با زیان تولید میکنند.
در حال حاضر هر دستگاه شاهین با قیمت ۲۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای مشتریان فاکتور میشود. اما تولید هر دستگاه شاهین حول و حوش ۲۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرج روی دست سایپا میگذارد؛ بنابراین هر حال حاضر نارنجیهای جاده مخصوص هر دستگاه شاهین را به زیان در حدود ۸۰۰ هزار تومان به بازار عرضه میکنند.
با اینکه تولید شاهین برای این خودروساز زیان تولید میکند، اما پیش بینیهای مدیران ارشد سایپا نشان میدهد طی سال جاری در مجموع حدود ۶۵ هزار دستگاه از این خودرو به بازار عرضه خواهد شد.
با توجه به برآورد فروش ۳۴۱ هزار و ۳۴۰ دستگاهی که مدیران سایپا برای سال جاری داشتند. چنانچه این تعداد شاهین تولید شود و براورد صورت گرفته عملیاتی شود سهم شاهین از سبد فروش این خودروساز حدود ۱۹ درصد خواهد بود.
منبع: تجارت نیوز