تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۳
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۲۲۰۸۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

چه خبر از بازار جهانی و قیمت‌های داخلی؟!

‌می‌متالز - چند وقتی هست که قیمت‌های ورق در بازار جهانی با ثبات بعضا با شیب نزولی همراه میباشد.

به گزارش می‌متالز، قیمت ورق سیاه حوزه CIS در جدیدترین نرخ خود در محدوده ۹۲۰-۹۳۰$ بوده که با نرخ حواله سنا (۲۲.۲۷۲ تومان)، معادل ۲۰.۶۰۱ تومان است که با نرخ #بورس_کالا تفاوت بالایی ندارد. از اینرو در صورتیکه مقایسه ایی با نرخ ورق در بازار آزاد داشته باشیم نرخ دلاری بازار آزاد رو برای محاسبه بایستی در نظر بگیریم که بانرخ اسکناس حدود ۲۵۰۰۰ تومانی محدوده قیمتی ورق ۲۳۰۰۰ تومان میباشد. همانطور که ملاحظه میکنید که به کل ضخیم بار سیاه از میانگین بسیار بالاتر بوده و نازک بار سیاه اگر ۲ میل سیاه رو فاکتور کنیم با قیمت ارز اسکناس تا حدودی همخوانی دارد..

قیمت ورق روغنی حوزه CIS در محدوده ۱۱۱۰-۱۱۲۰$ بوده که با نرخ حواله سنا (۲۲.۲۷۲ تومان)، معادل ۲۴.۸۰۰ تومان است که با نرخ #بورس_کالا تفاوت فاحشی دارد و قیمت معامله شده در بورس کالا در بازار داخلی پایینتر میباشد.

در صورتیکه مقایسه ایی با نرخ ورق در بازار آزاد داشته باشیم و نرخ دلاری بازار آزاد را در نظر بگیریم که بانرخ اسکناس حدود ۲۵۰۰۰ تومانی محدوده قیمتی ورق ۲۸۰۰۰ تومان میباشد. ملاحظه میکنید که میانگین نرخ ورق روغنی نیز در بازار آزاد حدود ۲۷۰۰۰ تومان و کماکان نرخ تمام شده ورق در بازار جهانی بالاتر از میانگین این کالا در بازار داخلی میباشد.

رفتار متناقص دو محصول استراتژیک در بازار داخلی ایران؟!
یکی بالاتر از قیمت جهانی، دیگری پایینتر از نرخ جهانی؟!

بی شک تاثیر تقاضا در این بازار بر نرخ معامله شده تاثیرگذار است، فرض کنید ۲۰۰ دلار اختلاف قیمت ورق روغنی با ورق سایه میباشد، با نرخ حواله و اسکناس حداقل ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان اختلاف رو باید شاهد باشیم، ولی همین امروز ورق ۱۰ میل سیاه از خیلی از ورق‌های روغنی گرانتر میباشد!

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده