تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۷
بازدید: ۶۰۳
کد خبر: ۲۲۱۰۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ریسک نکنید! بنیادی‌ها همچنان مناسب ترند

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود با تمرکز بر سهام بنیادی، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند و اکثر سهم‌های کامودیتی محور بازار سرمایه ما، وضعیت بنیادی مناسبی دارند.

به گزارش می‌متالز، برای پیش‌بینی عملکرد چند ماه آینده شرکت‌ها، علاوه بر نرخ ارز می‌بایست به تأثیر قطعی برق صنایع هم دقت داشت.

الهه ظفری کارشناس ارشد تحلیل تأمین سرمایه ملت در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی، در تحلیل‌ها باید حداقل نرخ دلار را ۲۱ هزار تومان در نظر گرفت؛ هرچند که احتمالاً دلار در ماه‌های آینده نرخ‌های بالاتری به خود ببیند.

وی ادامه داد: البته قطعی برق صنایع در گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها تأثیرگذار بوده و بازار سرمایه به این گزارش‌های ماهانه، واکنش نشان خواهد داد. قطعی برق، مقدار تولید بعضی صنایع و شرکت‌ها را کاهش خواهد داد؛ ولی کاهش عرضه می‌تواند سبب نوسان قیمت‌ها شده و اثر منفی قطعی برق را تا حدودی خنثی کند. در میان‌مدت، با رفع مشکل کمبود برق، شرکت‌ها به لحاظ مقدار تولید به وضعیت عادی بازخواهد گشت.

وی افزود: با در نظر گرفتن رشد نقدینگی در اقتصاد کشور و شیب افزایشی نرخ ارز، انتظار تورم سنگینی در اقتصاد ما می‌رود و این تورم، تقریباً تمامی صنایع بورسی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

این فعال بازارسرمایه تاکید کرد: با این تورم، احتمالاً صنایعی که تولیدکننده کالا‌های مصرفی هستند (مثل غذایی‌ها) در واکنش به این تورم، افزایش نرخ‌هایی خواهند داشت و شاید گزارش‌هایی منتشر کنند که حاکی از تغییر ناگهانی سودآوری در این شرکت‌ها باشد.

ظفری خاطرنشان کرد: بااین‌حال، معتقدم سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت‌ها، پرریسک خواهد بود؛ چراکه تورم، نهاده‌های تولید را هم تحت‌فشار قرار خواهد داد و این‌طور نیست که با افزایش هزینه‌های تولید، شرکت‌ها به‌راحتی نرخ فروش محصول خود را افزایش داده و فروش داشته باشند.

کارشناس ارشد تحلیل تأمین سرمایه ملت در پایان گفت: ازاین‌رو، به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود با تمرکز بر سهام بنیادی، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند. اکثر سهم‌های کامودیتی محور بازار سرمایه ما، وضعیت بنیادی مناسبی دارند. حداقل مزیت سرمایه‌گذاری در سهم‌های بنیادی این است که اگر تغییر خاصی در شاخص‌های تحلیلی رخ دهد، سرمایه‌گذاران متحمل ضرر و زیان سنگین نخواهند شد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده