تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۳۴۵
کد خبر: ۲۲۱۰۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش روز بازار؛

رشد با طمأنینه بورس تهران

‌می‌متالز - بورس تهران امروز آرام‌تر روز قبل و با صعود بیش از ۸ هزار واحد به کار خود پایان داد. تقابل خریداران و فروشندگان در ساعاتی از معاملات بازار باعث شد تا بازار روند تعادلی تری را نسبت به قبل طی کند. با این وجود همچنان سهم خرید حقیقی‌ها در بازار قابل توجه است و میانگین ارزش معاملات در ارقام مطلوبی قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، طی معاملات روز جاری، بورس تهران با رشد در بسیاری از نماد‌ها و در نهایت صعود تمامی نماگر‌های بورسی همراه بود. بر همین اساس، شاخص کل بورس که از ساعات ابتدایی تحت تاثیر افزایش تقاضا در گروه‌های بزرگ روند صعودی را آغاز کرده بود توانست در پایان معاملات با رشد ۸ هزار و ۷۸۶ واحدی به ارتفاع یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحدی برسد. هم سو با شاخص کل شاخص هم وزن نیز توانست رشد ۰.۳ درصدی را رقم بزند تا نشان از رشد همگن بازار در نماد‌های کوچک و بزرگ داشته باشد.

نماد‌های "میدکو"، "فارس" و "پارس" ۳ نماد برتر بودند که بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل داشتند، که نماد "شتران" مانع از رشد بیشتر شاخص کل شد. ارزش کل معاملات امروز بازار ۷۹۳۲ میلیارد تومان بود، که از این مبلغ ۶۲۹۱ میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله سهامی بوده است.


کش و قوس‌های خرید و فروش


نگاه اجمالی به روند امروز معاملات بورس حاکی از جدال دو گروه از خریداران و فروشندگان در گروه‌های مختلف بود. نگرشی که نشان می‌دهد بازار همچنان به دنبال مسیر با اطمینانی برای فعالیت‌های آینده خود است. در نیمه نخست معاملات حقیقی‌ها عمدتا جانب احتیاط را رعایت کردند و کمتر در سمت خرید فعال شدند، اما این موضوع در نیمه دوم تا حد زیادی تعدیل شد و رفته رفته با تقویت خرید‌ها از سمت این گروه همراه شد.

برهمین اساس، بیشترین ورود پول حقیقی به بورس در سه گروه استخراج کانه‌های فلزی، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و اطلاعات و ارتباطات رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری و فرآورده‌های نفتی به نفع حقوقی‌ها تمام شد.


مثلت رشد بورس


پارامتر‌های سیستماتیک وغیرسیستماتیک موثر بر روند بورس تهران این روز‌ها بیش از هر زمانی وجود دارد. در زمینه سیاسی آغاز به کار دولت سیزدهم در روز‌های آتی و به تبع آن تبیین سیاست‌های جدید در زمینه داخلی و خارجی موضوع مهمی است که بسیاری از سهامداران را در سایه انتظار نگه داشته است.

با این وجود و به زعم کارشناسان سه عامل بسیار مهم اقتصادی همچنان پابرجاست که می‌تواند اهرم رشد در میان مدت و کوتاه مدت باشد. گزارش‌های مالی منتشر شده از سوی بسیاری از شرکت‌ها حاکی از سوددهی و عملکرد قابل قبول آن هاست. همچنین دو اهرمی که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد (رشد نرخ ارز در بازار داخلی و سیگنال رشد کامودیتی‌ها از بازار‌های جهانی) می‌تواند صادرات محور‌های بورسی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد.


حول محور صنایع


بییش از ۲۸ صنعت بورسی امروز با بازدهی مثبت به کار خود پایان دادند. در این میان در گروه دارویی، "تیپیکو" در پایان سال مالی خود برای هر سهم ۵۰۵.۷ تومان سود محقق کرد. سرمایه‌گذاری دارویی تامین در پایان سال مالی منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۰ مجموع درآمد عملیاتی را با افزایش ۱۹ درصدی برابر ۲۲۲۲.۴ میلیارد تومان گزارش کرده که ۲۱۱۰.۸ میلیارد تومان از آن مربوط به درآمد سود سهام با افزایش ۴۱ درصدی است.

در این گروه امروز همچنین رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی، درباره دلیل افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی دارو‌های بدون نسخه، گفت: این افزایش قیمت‌ها ناشی از تصمیم ارزی ماه‌ها قبل درباره این دارو‌ها بوده، که اثر خود را تازه نشان داده است. در این گروه و در جریان معاملات امروز نماد‌های "کی بی سی"، "دپارس"، "هجرت" با صف نشینی سهامداران در سمت خرید همراه شد.

صنعت محصولات شیمیایی امروز بار دیگر بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. در این گروه صنایع شیمیایی فارس بیشترین حجم خرید را در اختیار داشت. "شفارس" همچنین با تقاضای خرید بالا از سوی بازیگران خرد همراه بود که منجر به تقاضا‌های سنگین خرید در این سهام شد. به طور کلی امروز عمده نماد‌های صنعت محصولات شیمیایی در مدار مثبت دنبال شده و نماد‌های "شاراک"، "پترول" و "آریا "در سقف قیمت روزانه داد و ستد شد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده