تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۷:۱۲
بازدید: ۳۲۱
کد خبر: ۲۲۱۱۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌بینی بورس امروز ۱۱ مرداد

‌می‌متالز - بازار سرمایه دیروز در دومین روز معاملاتی هفته جاری با روندی مثبت و صعودی به کار خود پایان داد. نظر کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار دوشنبه به چه صورت است؟

به گزارش می‌متالز، به عقیده کارشناسان بازار سرمایه روند بازار به طور کلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند صعودی را داشته است، اما این روند به صورتی بوده است که فقط بازار را به تعادل رسانده است و در سوددهی سهامداران تغییری ایجاد نکرده است.

بازار سهام در این روز‌ها با ابهامات زیادی رو به رو شده است. از طرفی هنوز دولت جدید بر سر کار نیامده و تفکرات و استراتژی‌های سیاسی دولت مشخص نشده است. از طرفی دیگر هم کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال جاری ترسی مضاعف را به بازار تزریق کرده است که مبادا دوباره با وضعیت سال ۹۹ مواجه شویم.

اما علی ضیاچی کارشناس بازار سرمایه درباره روند کلی بازار گفت: شاخص کل بورس تنها با چند نماد شاخص‌ساز قابلیت مثبت ماندن را دارد و بقیه گروه‌های با جذابیت بالا برای سرمایه‌گذاری در حال حاضر یا منفی هستند یا در محدوده صفر تابلو معامله می‌شوند.

طی هفته‌های اخیر گزارش‌هایی از عملکرد بهار و تیرماه شرکت‌ها روی سامانه کدال نشست. در واقع صورت‌های مالی سه‌ماه نخست سال شرکت‌ها که حاوی اطلاعاتی نظیر تولید، فروش و وضعیت سودآوری بنگاه‌ها بود، به معامله‌گران بازار رسید. از طرفی شاهد برگزاری مجامع سالانه شرکت‌های بورسی در تیرماه بودیم که طی آن، مدیران بنگاه‌های اقتصادی از برنامه‌ها، چالش‌ها و راه‌حل‌های خود پرده‌برداری کردند.

مخابره موضوعات اینچنینی به بازار باعث شد سرمایه‌گذاران در کنار سایر محرک‌ها همانند افزایش قیمت‌های جهانی و رشد نسبی نرخ دلار به بهبود وضعیت سود‌آوری شرکت‌ها نسبت به سال گذشته امیدوار‌تر شوند. این وقایع باعث شد اغلب کارشناسان قیمت تمام‌شده شرکت‌ها در محدوده‌های فعلی را ارزنده ارزیابی کنند؛ بنابراین می‌توان بر این نکته تاکید کرد که محرک‌های بنیادی برای خرید سهام شرکت‌ها در حال حاضر در اغلب صنایع و شرکت‌ها وجود دارد، اما در این میان دغدغه‌هایی همانند شرایط پرتلاطم اقتصادی کشور، ابهامات پیرامون مسائل سیاسی، کابینه جدید دولت سیزدهم و برنامه‌ها و تصمیمات آتی آن در حوزه صنعت و معدن و انرژی و مواردی از این قبیل می‌تواند وضعیت اقتصادی و سودآوری بنگاه‌های صنعتی را تحت تاثیر قرار دهد. کسری بودجه‌ای که اکنون با آن مواجه هستیم و راه‌حل‌هایی که درباره آن وجود دارد، باعث می‌شود تصمیم‌گیری بلندمدت سهامداران در فضای سرمایه‌گذاری بازار تا حدودی ناممکن شود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده