تاریخ: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۴۷
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۲۲۱۱۹

تولید شمش؛ ایستگاه آخر ریل ملی

می متالز - به اعتقاد کارشناسان، تکمیل فرایند تولید انبوه شمش ریل، آخرین گامی است که لازم است برای خوداتکایی کامل کشور در تأمین ریل راه‌آهن توسط شرکت ذوب‌آهن برداشته شود. ازاین‌رو ضروری است این مجموعه، حل مسئله یادشده را در اولویت قرار دهد.
تولید شمش؛ ایستگاه آخر ریل ملی

به گزارش می متالز به نقل از عیارآنلاین، تلاش‌ها برای تولید ریل داخلی پس از حدود دو دهه کش‌وقوس، نهایتاً در سال جاری تا حد قابل‌توجهی به ثمر نشست. خردادماه امسال اولین محموله ریل استاندارد از نوع U33 و مناسب برای استفاده در خطوط فرعی تحویل راه‌آهن شد و شهریورماه نیز ذوب‌آهن اعلام کرد هزار تن ریل از نوع UIC60 مناسب برای خطوط اصلی تولید کرده است. اما به اعتقاد برخی کارشناسان، اصلی‌ترین مرحله تولید ریل، مرحله نهایی یعنی نورد نیست، بلکه ریخته‌گری و تولید شمش مناسب برای ریل، مهم‌ترین گام محسوب می‌شود. چراکه بخش عمده‌ای از هزینه تمام‌شده تولید ریل مربوط به شمش بوده و همچنین ارزش‌افزوده اصلی برای تولیدکننده نیز در همین مرحله قرار دارد.

با این حال اظهارات مدیران ذوب‌آهن معمولاً به‌گونه‌ای بود که گویا تولید ریل ملی درگرو راه‌اندازی خط‌ نورد آن است، چنان‌که پس از تحویل اولین محموله ریل به ذوب‌آهن، جشن تحویل ریل ملی را برگزار کردند، درصورتی‌که آن ریل های تحویل داده شده، با استفاده از شمش هندی به تولید رسیده بود.

مروری بر اظهارات مدیران این مجموعه نشان می‌دهد ظاهراً بیشتر نگرانی و تلاش آن‌ها در راستای راه‌اندازی خط‌ نورد ریل بوده است و کمتر به توضیح اهمیت تولید شمش پرداخته اند.

تیرماه ۹۳، سعد محمدی مدیرعامل وقت ذوب‌آهن اعلام کرد این مجموعه توانایی تولید شمش مناسب برای تولید ریل را دارد. مهرماه ۹۵ و حدود دو سال بعد، یعنی پس استقرار خط تولید ریل در کارخانه ذوب آهن اصفهان، مدیرعامل بعدی، احمد صادقی در روز عقد قرارداد تولید ریل با شرکت راه‌آهن اظهار کرد برای تولید شمش ریل، اقدامات لازم آغاز شده و تا پایان سال جاری شمش‌های موردنیاز ریل در ذوب‌آهن تولید خواهد شد.

تیرماه امسال، معاون وقت بازاریابی و فروش ذوب‌آهن، احسان دشتیانه گفت در مراحل نهایی تولید شمش قرار داریم و ازاین‌رو ضرورت فنی در زمینه واردات شمش وجود ندارد. مرداد ماه سال جاری نیز، معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن، مهرداد تولائیان ابراز امیدواری کرد که تا پایان مرداد تولید آزمایشی شمش انجام شده و در شهریورماه، شمش استاندارد تحویل کارخانه نورد ریل شود. ۲۶ مهر نیز و پس از اعتراض یکی کارشناسان حوزه فولاد به تولید ریل با شمش خارجی، مجدداً تولائیان، معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن طی مصاحبه‌ای وعده تولید شمش ریل تا نیمه آبان ماه را داد و گفت تا پایان آبان نیز به تولید انبوه شمش دست خواهیم یافت.

به اعتقاد کارشناسان، تکمیل فرایند تولید انبوه شمش ریل، آخرین گامی است که لازم است برای خوداتکایی کامل کشور در تأمین ریل راه‌آهن توسط شرکت ذوب‌آهن برداشته شود. ازاین‌رو ضروری است این مجموعه، حل مسئله یادشده را در اولویت قرار دهد.

عناوین برگزیده