تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۸:۱۱
بازدید: ۳۴۴
کد خبر: ۲۲۱۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
جایگاه ایران در بین صادرکنندگان فروسیلیس جهان

ایران، بزرگ‌ترین صادرکننده فروسیلیس منطقه

می متالز - فروآلیاژ و محصولات مختلف آن از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در صنایع مختلف مانند فولادسازی و ریخته‌گری برخوردار هستند؛ این محصول با استفاده روزافزون خود، سعی در بهبود تولیدات دنیا دارد. ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده فروسیلیس منطقه، می‌تواند صادرات خود به کشورهای مصرف‌کننده این محصول مانند هند را بیش از پیش افزایش دهد.
ایران، بزرگ‌ترین صادرکننده فروسیلیس منطقه

به گزارش می متالز، فروسیلیس به‌عنوان جوانه‌زا در فرآیند ریخته‌گری شناخته‌ شده و کاربردهای متنوع و استراتژیکی را در صنایع فولادسازی دنیا بر عهده دارد. عمده کشورهای استفاده‌کننده از این محصول، دارای صنایع و تجهیزات پیشرفته بوده، بنابراین وجود و حضور تکنولوژی‌های به‌روز برای استفاده از این ماده امری ضروری به‌شمار می‌رود. فروسیلیس، آلیاژی از آهن و سیلیس محسوب می‌شود که به 2 دسته عمده فروسیلیس دارای بیش از 55 درصد و کمتر از 55 درصد وزنی سیلیس تقسیم می‌شوند. هر چند سیلیس به‌وفور در پوسته زمین یافت می‌شود، اما امکان تولید اقتصادی فروسیلیس در تمامی کشورها وجود ندارد. این امر برخی از کشورها را در زمره صادرکندگان و برخی دیگر را در زمره واردکنندگان قرار داده است. در نمودار 1 بزرگ‌ترین صادرکنندگان فروسیلیس در دنیا مشاهده می‌شود؛ اکثر این کشورها دارای منابع و ذخایر عظیم سیلیس در دنیا هستند.

طبق نمودار1، روسیه در بین صادرکنندگان فروسیلیس، از جایگاه اول در سال 2016 به مقام دوم در سال 2017 تنزل یافت. نکته قابل توجه در این نمودار، افزایش صادرات فروسیلیس کشور مالزی بوده که در کمتر از 3 سال، این میزان را 3 برابر افزایش داد. موقعیت جغرافیایی به‌عنوان یکی از فاکتور‌های تاثیرگذار در حجم مبادلات، می‌تواند موجب افزایش یا کاهش جایگاه‌های صادراتی در دنیا شود. طبق نمودار 2، بزرگ‌ترین واردکنندگان دنیا، کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی هستند. بنابراین افزایش میزان صادرات چین می‌تواند به‌دلیل نزدیکی این کشور به اصلی‌ترین واردکنندگان این محصول کاربردی باشد.

کشورهای آلمان و آمریکا به‌ترتیب در مقام‌های سوم و چهارم بزرگ‌ترین واردکنندگان فروسیلیس در جهان قرار گرفتند که توانسته‌اند با بهره‌گیری از این ماده در صنایع ریخته‌گری خود، موجبات بهبود و توسعه محصولات خود را بیش از پیش فراهم سازند. هند یکی از شگفتی‌های تولیدی دنیا به‌شمار می‌رود؛ این کشور سعی دارد میزان مصرف فرو سیلیس را افزایش داده و در همین راستا، واردات فرو سیلیس را افزایش داده است تا کیفیت تولیدات فولادی خود را به استانداردهای بین‌المللی بیش از پیش نزدیک کند.

ایران در جایگاه هجدهم بین صادرکنندگان فروسیلیس دنیا قرار دارد که امید می‌رود تا با راه‌اندازی واحدهای جدید مانند واحد جدید در ملایر، این مقام را با روندی صعودی همراه کند. نقش ایران در صنایع فروآلیاژ بیشتر صادرکننده بوده و کشور ما در‌صدد است تا با گسترش کارخانه‌های تولید فروسیلیس خود، وظیفه تامین حجم عظیمی از فروسیلیس منطقه و کشورهای همسایه مانند هند را بر عهده گیرد؛ بنابراین ایران باید بتواند از پتانسیل بالای تولیدی خود استفاده کند.

عناوین برگزیده