تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۸:۲۱
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۲۱۳۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
محمدضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران

دولت به تشکل‌ها اعتماد ندارد

می متالز - تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی به‌عنوان بزرگترین بازوهای مشورتی دولت، نقش به‌سزایی را در توسعه و پیشرفت صنایع مختلف کشور بر عهده دارند. امید می‌رود که با تغییر رویکرد دولت در به‌کارگیری آن‌ها در تصمیم‌سازی، شاهد اتفاقات خوبی در زمینه‌های صنعتی کشور باشیم.
دولت به تشکل‌ها اعتماد ندارد

به گزارش می متالز، انجمن‌های تخصصی در هر جامعه‌ای منبع اطلاعات و مبانی کامل حرکت هر صنف به‌شمار می‌آیند. اگر نقش انجمن‌ها از هر نظر کاملا کارشناسی در نظر گرفته شود، باید در کنار تفکر نحوه سرمایه‌گذاری در هر انجمن، اطلاعات کاملی نیز از هر صنف وجود داشته باشد. انجمن‌های صنفی در بخش‌های مربوطه خود ابزارهایی دارند که این ابزارها به‌راحتی در اختیار دولت‌ها قرار ندارد. ابزارهای مذکور بر اساس تشکیل انجمن‌ها و تفکرات آن‌ها شکل گرفته که تعریف کننده مسائل و مبانی آن حوزه خاص هستند؛ به‌طور مثال انجمن خودرو در وضعیت فعلی امکان حل مشکلات بخش خودرو کشور را دارد که این توانایی برگرفته از ابزارهای موجود در این تشکل است.

انجمن‌های معدنی می‎‌توانند نقش مهمی را در حل مسائل و مبانی خود با متولیان امر و با حاکمیت داشته باشند؛ به همین دلیل است که تشکل‌ها لقب امین سه قوه مقننه، قضاییه و مجریه را به خود گرفته‌اند. اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی می‌تواند با تهیه خروجی‌های مناسب از جلسات و تدوین مبانی هر حوزه، در کنار دولت نیازهای کشور در بخش آزاد، تولید و تجارت را حل کرده و موجب تصمیم‌سازی شوند. در بخش معدن، تشکل‌های مختلفی وجود دارند که متخصص حوزه بوده و اقدامات خود را بر اساس تعریف اساس‌نامه‌های موجود انجام می‌دهند؛ به‌عنوان مثال خانه معدن یک تشکل صنفی است که به‌عنوان واحد فراگیر و با‌کیفیت بخش معدن بدون تفکیک نوع ماده معدنی، مسائل و مبانی خود را دنبال کرده و براساس آن‌ها نیازهای بخش را با متولیان دولت در سه قوای مجریه، مقننه و قضاییه در میان گذاشته و نیازهای خود را مطرح می‌کنند تا بر اساس آن‌ها، دولت راهکار مناسبی را در جهت رفع مشکلات موجود ارائه دهد.

عناوین برگزیده