تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۵
بازدید: ۴۱۹
کد خبر: ۲۲۱۳۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پذیرش ۶۷ نیروگاه در بورس انرژی/ عرضه کنتور برق در بورس کالا

‌می‌متالز - معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس انرژی از پذیرش و قابلیت معامله ۶۷ نیروگاه در بورس انرژی شامل ۴۱ نیروگاه خصوصی و ۲۶ نیروگاه دولتی از ابتدای تأسیس تا مرداد ماه ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش می‌متالز، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس انرژی در وبینار تخصصی “بررسی چشم انداز صنعت برق، فرصت‌ها و تهدیدها”، با نگاهی به ظرفیت‌های بازار سرمایه گفت: برق یکی از ارکان اساسی معاملات در بورس انرژی است که این کالا، در تابلوی برق در بازار فیزیکی و بازار مشتقه مورد معامله قرار می‌گیرد و ابزار‌های تأمین مالی این صنعت نیز در بازار مشتقه و بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله مورد داد و ستد قرار می‌گیرند.

محمد حسین عسگری افزود: متنوع‌ترین ابزار‌های تأمین مالی در بورس انرژی برای صنعت برق طراحی و پیاده سازی شده است. از جمله گواهی ظرفیت که یک ابزار تأمین مالی اختصاصی صنعت برق محسوب می‌شود و صندوق سرمایه گذاری پروژه نیز که برای اولین بار در بازار سرمایه به کار برده شد، برای تأمین مالی یک نیروگاه مورد استفاده قرار گرفته است.

او از پذیرش و قابلیت معامله ۶۷ نیروگاه در بورس انرژی (۴۱ نیروگاه خصوصی و ۲۶ نیروگاه دولتی) از ابتدای تأسیس تا مرداد ماه ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: ۱۰ نیروگاه در بازار سرمایه (۸ شرکت در فرابورس و ۲ شرکت در بورس اوراق بهادار) با ارزش حدود ۹۸۰ هزار میلیارد ریال در گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم پذیرش شده اند و سهام آن‌ها مورد معامله قرار می‌گیرد.

او سابقه نخستین نیروگاه پذیرش شده در بازار سرمایه کشور را مربوط به یک نیروگاه در عسلویه در ۷ اسفند ۱۳۹۲ و آخرین نیروگاه پذیرش شده را نیز مربوط به نیروگاه قم در ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ اعلام کرد.

عسگری در ادامه بیان کرد: با همت شرکت توانیر، از سال ۱۴۰۰ پای کنتور و سایر ادوات و تجهیزات برق نیز به بورس کالا باز شد و اکنون شرکت‌های توزیع نیروی برق و برق منطقه‌ای نیاز‌های خود را در این زمینه از طریق برگزاری مناقصات با ساختار شفاف بورس تأمین می‌کنند.

عسگری افزود: علی رغم گذشت حدود ۹ سال از معاملات برق در بورس انرژی و ۸ سال از معامله اولین سهام نیروگاهی در فرابورس ایران، صنعت برق همچنان صنعتی مهجور در بازار سرمایه است و یکی از دلایل آن ورود دیر هنگام‌تر این صنعت به بازار سرمایه در قیاس با سایر صنایع و پیچیدگی‌های حاکم بر مناسبات مالی و ساختاری این صنعت است.

او ادامه داد: با توجه به بروز مشکلات اخیر در تأمین برق صنایع و برق خانگی در کنار مشکلات و معضلات انباشت شده خود صنعت، اهمیت به نقش کلیدی و زیربنایی این صنعت بیش از پیش نمایان شده است.

لازم به ذکر است با توجه به رسالت بورس انرژی، در فرهنگ سازی و تبیین مشکلات و موانع این صنعت حساس و زیربنایی و به منظور بهره‌مندی از نظرات کارشناسان و صاحبنظران این حوزه، آن شرکت با همکاری مرکز مالی ایران، نشست بررسی چشم انداز صنعت برق، فرصت‌ها و تهدیدها، با نگاهی به ظرفیت‌های بازار سرمایه را برگزار کرد.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده