تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۲
بازدید: ۳۸۵
کد خبر: ۲۲۱۳۹۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

فراز و فرود سرب و روی‌ها

‌می‌متالز - شرکت‌های تولیدکننده سرب و روی که یکی از زیرمجموعه‌های فلزات اساسی به حساب می‌آیند، در روز‌های گذشته گزارش عملکرد تیرماه خود را در سامانه کدال منتشر کردند.

به گزارش می‌متالز، بر اساس گزارش‌های منتشر شده شرکت‌های این صنعت عملکرد‌های متفاوتی در این ماه از خود نشان دادند. در این گزارش به بررسی عملکرد دو شرکت از این صنعت می‌پردازیم.

«کبافق»

شرکت معادن بافق که بزرگ‌ترین شرکت از لحاظ ارزش بازاری در صنعت سرب و روی شناخته می‌شود، طی عملکرد یک‌ماهه منتهی به ۳۱ تیرماه ۱۴۰۰، مبلغ ۶۲ میلیارد و ۷۸۱میلیون تومان درآمد کسب کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این شرکت در ماه گذشته فعالیتی در فروش نداشته و بعد از یک ماه توقف در فروش، درآمد ۶۲ میلیارد تومانی در تیرماه کسب کرد. در حالی که این شرکت در تیرماه در سه محصول تولید داشته است، اما تمامی درآمد شرکت از فروش محصول «شمش روی» حاصل شده است. میزان فروش این محصول یک هزار و ۵ تن ثبت شده و نرخ فروش آن ۶۲ میلیون و ۴۶۸ هزار تومان به ازای هر تن بود. از نکات قابل‌توجه فروش این شرکت می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تمامی درآمد شرکت از طریق فروش صادراتی حاصل شده است. «کبافق» با سرمایه ثبت شده ۱۲۱میلیارد تومان طی عملکرد ۴ ماهه سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰، مبلغ ۶۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درآمد فروش داشته است؛ بنابراین بر اساس آمار و ارقام فروش شرکت در سه ماه قبل تنها حدود ۳ میلیارد تومان بوده است.

«فسرب»

شرکت سرب و روی ایران که با نماد «فسرب» در بازار دوم بورس معامله می‌شود، در چهارمین ماه از سال ۱۴۰۰، مبلغ ۳۰میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان درآمد کسب کرد. آمار و ارقام نشان می‌دهد که درآمد تیرماه نسبت به خرداد ماه با افت ۶۰درصدی مواجه شده است. این شرکت فعال در حوزه صنعت سرب و روی در تیرماه فروش ۵۲۴ تنی را ثبت کرد که نسبت به خرداد ماه با افت ۸۶۳ تنی روبه‌رو شد. میانگین فروش محصولات از ابتدای سال مالی تا انتهای تیرماه، ۹۲۹ تن ثبت شده است. درآمد تیرماه ۱۴۰۰ شرکت نسبت به دوره یکماهه مشابه سال قبل ۴۹درصد افزایش به ثبت رساند. درآمد تیرماه شرکت نسبت به میانگین درآمد شرکت از ابتدای سال مالی تا انتهای تیرماه ۳۸ درصد کمتر است. «شمش روی» با ۲۵ میلیارد تومان که معادل ۸۳ درصد درآمد تیرماه می‌شود، بیشترین درصد از درآمد تیرماه را به خود اختصاص داد. این درحالی است که میزان درآمد حاصل شده از فروش این محصول در ماه قبل ۳۴ میلیارد تومان بوده است. این کاهش درآمد تیرماه نسبت به خردادماه درحالی اتفاق افتاده که نرخ فروش محصولات نیز به مقدار قابل‌توجهی در تیرماه افزایش پیدا کرده بود. «فسرب» با سرمایه ثبت شده ۳۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان طی عملکرد ۴ ماهه سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۴۰۰ مبلغ ۱۹۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان درآمد از فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۱۷درصد رشد محسوب می‌شود.

«فاسمین»

شرکت کالسیمین که با نماد «فاسمین» در بازار اول بورس معامله می‌شود، طی یک ماه منتهی به ۳۱ تیرماه ۱۴۰۰، مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرد. بر اساس آمار و ارقام و گزارش‌های منتشر شده این شرکت، درآمد تیرماه نسبت به خرداد ماه با افت ۴۶ درصدی مواجه شد. بیشترین درآمد این شرکت چند منظوره را «شمش روی صادراتی» با ۸۶ میلیارد تومان به خود اختصاص داد. میزان فروش شرکت در تیرماه ۴ هزار و ۴۸۳ تن ثبت شده است که در مقایسه با خرداد ماه با کاهش ۲ هزار و ۴۸۶ تنی روبه‌رو شد. از نکات قابل‌توجه افزایش نرخ محصولات اصلی این شرکت در تیرماه بود. «فاسمین» با سرمایه ثبت شده ۶۰۰ میلیارد تومان طی عملکرد ۴ ماهه سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۴۰۰ مبلغ ۷۲۵ میلیارد تومان درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۷درصد رشد به حساب می‌آید.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده