تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۴
بازدید: ۳۵۷
کد خبر: ۲۲۱۵۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

عادی شدن تولید، راهکار آرامش در بازار سیمان

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه مصالح فروشان تهران گفت: اگر تولید افزایش پیدا کرده و به نقطه اشباع بازار برسیم پس از دو هفته، بازار به آرامش خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز، اسماعیل کاظمی، رئیس اتحادیه مصالح فروشان تهران درباره تاثیر تولید بر بهبود فضای بازار سیمان، افزود: متاسفانه برخی از مسوولان در ارتباط با رسانه ملی اعلام کردند " عرضه خارج از بورس سیمان، باعث ورود دلالان به بازار سیمان شده است". اما در بخش دیگری اعلام می‌کنند" فولاد دلالی می‌شود، چون در بورس عرضه می‌شود"؛ بر اساس اعلام مسوولان، اگر سیمان در بورس عرضه شود، دلالی می‌شود و اگر عرضه نشود بازهم دلالی می‌شود؛ این نشان می‌دهد عده‌ای کارشناسی نشده درباره این موضوعات صحبت می‌کنند.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان تهران اضافه کرد: تا پایان هفته قبل، سیمان تهران تولید نداشت؛ اما از روز شنبه تولید این کارخانه آغاز شد و اگر ادامه داشته باشد می‌تواند بر بازار اثر داشته باشد. آنچه که امروز اتفاق می‌فتد یعنی بخشی در بورس و بخشی خارج از بورس اثرات مطلوبی ندارد. اگر تولید افزایش پیدا کند و به نقطه اشباع بازار برسیم دقیقا مانند سال‌های قبل و بعد از دو هفته بازار به آرامش خواهد رسید.

کاظمی با تاکید بر تاثیر مثبت افزایش تولید بر کنترل بازار گفت: اگر بهانه محدودیت برق از کارخانجات گرفته شود به سرعت بازار به آرامش خواهد رسید. باید با دلال برخورد کرد، اما مشکل امروز بازار سیمان فراتر از دلال است. سیاست گذاری شده بود تا نظام قیمت گذاری سیمان در بازار افسار گسیخته باشد و مستندات لازم برای تشریح این موضوع در دسترس است. واسطه‌های غیر ضرور باید حذف شود و در همان نامه‌ای که چند ماه قبل به وزارت صمت ارسال شد درباره این موضوع اطلاع دادیم. وزارت صمت روی نامه امریه صادر کرد، اما انجمن بی توجه، به فرآیند افزایش قیمت و ایجاد آشفتگی ادامه داد.

وی درباره موجودی کلینکر در کشور افزود: در حضور وزیر اعلام کردند که ۸ میلیون تن کلینکر موجودی داریم، این میزان پنج روزه که تمام نشده و عرضه چندانی نداشتیم. ۸ میلیون تن مصرف حدود ۴۵ روز کشور است. اگر روند ادامه دار شود همین بلایی که می‌بینید بر سر بازار سیمان خواهد آمد و روند افزایش قیمت‌ها ادامه دار خواهد شد؛ اما اگر مشکل برق حل شود و طبق اعلام وزارت نیرو برق مورد نیاز واحد‌ها تامین شود به وضع نرمال بازخواهیم گشت.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان تهران تاکید کرد: صادرات باید موقتا متوقف شود تا بازار داخلی از حالت بحرانی خارج شود. مستندات کافی برای اثبات این صحبت‌ها داریم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده