تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۵
بازدید: ۳۲۷
کد خبر: ۲۲۱۷۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش نرخ دلار ادامه پیدا می‌کند؟

‌می‌متالز - دلار در ادامه مسیر کاهشی روز‌های پایانی هفته گذشته، این هفته را هم کاهشی آغاز کرد. آنطور که کارشناسان و فعالان بازار می‌گویند احتمالا آرامش فعلی در تمام هفته جاری تداوم پیدا کند.

به گزارش می‌متالز، معاملات دلار در نخستین روز هفته استقرار دولت جدید کاهشی آغاز شد.

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز، احتمال می‌دهد کاهش قیمت ادامه هم پیدا کند. او می‌گوید: دو مراسم تحلیف و تنفیذ برگزار شده و دولت در حال مستقر شدن است. ضمن اینکه این هفته تکلیف کابینه هم مشخص می‌شود و این یعنی بازار از حالت بلاتکلیفی دو هفته اخیر خارج می‌شود.

او با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود این هفته بازار ارز با آرامش همراه باشد، ادامه می‌دهد: بر اساس گمانه‌ها احتمالا وزیر امور خارجه دولت رئیسی امیرحسین عبداللهیان باشد که او نشستی هم با نماینده اتحادیه اروپا که در مراسم تحلیف هم حضور داشت، داشته است مبنی بر اینکه ایران مقید به بازگشت به برجام است.

به باور این کارشناس بازار ارز در حال حاضر به خوش‌بینی چند ماه پیش و روز‌هایی که روحانی در حرف‌هایش برجام را تمام شده می‌دانست، نیست، اما از وقتی در روز تحلیف، رئیسی برای ادامه مذاکرات روی خوش نشان داده از بدبینی هفته گذشته هم فاصله گرفتیم.

افسری احتمال تزریق ارز به بازار در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم را هم دور از ذهن نمی‌داند و عنوان می‌کند: احتمال تزریق ارز وجود دارد و بعید نیست که بخواهند بازار را با تزریق کمی آرام کنند، اما شاه‌کلید اصلی و تعیین‌کننده برای بازار ارز در طولانی مدت فقط لغو تحریم‌هاست.

او ادامه می‌دهد: در مراسم تحلیف خود آقای رئیسی اشاره کرد که مخالفتی با بازگشت به برجام ندارد و هر کاری می‌کند تا تحریم‌ها زودتر لغو شود و البته اگر کابینه ایشان بتواند دوباره به مسیر بازگشت به مذاکرات وارد شوند و در مقابل آمریکا هم به ادامه مذاکرات تمایل نشان دهد احتمال این وجود دارد که قیمت دلار دوباره با سرعت نزولی شود.

این کارشناس بازار ارز همچنین می‌گوید: بعد از ماجرای حمله به یک کشتی در دریای عمان تهدید جنگ اعلام شد و فضا را ملتهب کرد، اما به نظر می‌رسد فعلا آرامش در بازار وجود دارد. هر چند باید منتظر ماند دید خروجی بررسی این موضوع در سازمان ملل چیست. ولی به نظر نمی‌آید اتفاق تنش‌آمیزی در راه باشد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده