تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۳۰۸
کد خبر: ۲۲۱۸۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
روز گذشته با ثبت معامله نزدیک به ۸۰۰ هزار تنی؛

۲۰۹۵ مشتری از بورس کالا سیمان خریدند

‌می‌متالز - روز گذشته عرضه گسترده شرکت‌های سیمانی در بورس کالا با هدف تعادل بازار این محصول استراتژیک انجام شد و با استقبال خوب مصرف کنندگان از ۹۴۱ هزار و ۷۵۰ تن سیمان عرضه شده ۷۹۹ هزار و ۱۸۰ تن آن مورد معامله قرار گرفت که رویداد مهم و اثرگذار این حوزه، خرید سیمان از سوی ۲۰۹۵ مشتری بود.

به گزارش می‌متالز، در معاملات روز گذشته سیمانی‌ها حجم عرضه و معاملات به ترتیب با رشد ۲۸ و ۳۰ درصدی به نسبت عرضه قبلی مواجه شد که از نکات قابل تامل معاملات دیروز نیز، ثبت معامله ۳۰۴ هزار و ۴۸۰ تن سیمان معادل ۳۸ درصد حجم معاملات با قیمت پایه بود. همچنین ۲۰۷ هزار و ۸۷۰ تن از معاملات مذکور مربوط به سیمان تیپ ۲ کیسه بود که با میانگین قیمت ۶۵۱ تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شده است؛ به بیان دیگر هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی آن معادل ۳۲ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد.

جدول معاملات نشان می‌دهد که روز گذشته در مجموع ۳۳۷ هزار و ۸۱۰ تن سیمان تیپ ۲ فله با میانگین قیمت ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس کالای ایران معامله شد.

در معاملات روز شنبه بورس کالا، ۶۷ هزار و ۲۲۰ تن سیمان تیپ ۵ کیسه به میانگین قیمت ۵۵۵ تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته شد و سیمان تیپ ۵ فله نیز به میزان ۱۹ هزار و ۲۵۰ تن به قیمت ۳۵۳ تومان مورد معامله قرار گرفت.

علاوه بر این ۴۴ هزار و ۵۰۰ تن سیمان تیپ ۴۲۵-۱ کیسه ۵۳۷ تومان و ۴۱ هزار و ۶۸۰ تن سیمان تیپ ۴۲۵-۱ فله‌ای ۴۹۶ تومان فروخته شدند.

سیمان تیپ ۳۲۵-۱ نیز به صورت کیسه و فله به ترتیب ۳۹ هزار و ۳۸۰ تن و ۳ هزار تن به قیمت‌های ۵۱۹ تومان و ۳۳۶ تومان مورد دادوستد قرار گرفتند.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس

مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی با انتشار گزارش جامعی درباره صنعت سیمان و ضمن تاکید بر پیشنهاد سه سال پیش این مرکز برای فعال شدن رینگ داخلی و صادراتی بورس کالا برای معاملات سیمان به دولت، اعلام کرد: فروش داخلی و صادراتی سیمان باید با سرعت در بورس کالا انجام شده و بهتر است وزارت صمت هرچه سریع‌تر دست از قیمت گذاری دستوری بردارد و عرضه سیمان در بورس را تسهیل کند چراکه بازار با این اقدام، شاهد به تعادل رسیدن قیمت سیمان با مکانیزم عرضه و تقاضا است.

بازوی پژوهشی مجلس در این گزارش ضمن اشاره به تاخیر قابل توجه دولت در اجرای پیشنهاد این مرکز که مربوط به سال ۱۳۹۷ است گفته دولت پس از تاخیر ۳ ساله مجوز عرضه سیمان در بورس کالا را در خرداد ماه سال جاری صادر کرده است. از این رو سیاست‌های نادرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنعت سیمان را با چالش‌های ساختاری مواجه کرده است.

در گزارش مذکور آمده است: در این مدت اندک که سیمان در بورس کالا عرضه شده مکانیزم عرضه و تقاضای بورس کالا به شفاف‌سازی و تعادل در قیمت‌ها منجر شده، اما با وجود عرضه موفقیت‌آمیز سیمان در بورس کالا، برخی واسطه‌ها که رانت‌شان را از دست داده‌اند، به شکلی آشکار با این فرایند مخالفت کرده‌اند. به‌زعم کارشناسان اگر دولت ۳سال پیش به توصیه مرکز پژوهش‌های مجلس عمل می‌کرد، امروز مشکلات صنعت سیمان به‌مراتب کمتر بود.

این مرکز تأکید کرده برای نجات صنعت سیمان دولت باید دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد و عرضه سیمان را در بورس کالا سرعت بدهد. به زعم مرکز پژوهش‌های مجلس، دولت باید زمینه عرضه محصولات همه تولیدکننده‌های سیمان را در بورس کالا فراهم کند تا قیمت‌ها واقعی شود و دست سودجویان از بازار سیمان کوتاه شود.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده