تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۷
بازدید: ۳۲۹
کد خبر: ۲۲۲۰۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کانادا به دنبال فناوری نوین برای کربن زدایی در صنعت سیمان

‌می‌متالز - تولیدکنندگان سیمان کانادا به دنبال راهکار‌های کاهش انتشار دی اکسید کربن هستند.

به گزارش می‌متالز، به نقل از وب سایت Journal of commerce تولیدکنندگان سیمان کانادا باتوجه به هشدار دولت مبنی برکربن زدایی در تولید سیمان و بتن به دنبال راهکار‌های جدید در فرآیند تولید خود هستند. بنابر تصمیم جدید دولت فدرال کانادا، به عنوان بخشی از استراتژی تغییرات آب و هوایی، در قرارداد‌های آینده بخش ساخت و ساز استفاده از بتن‌های کم کربن اولویت خواهد داشت.

کارگروه صنعت و بخش خصوصی کانادا اعلام کرد: از آنجا که دولت بزرگترین خریدار بتن در این کشور است، می‌تواند در کنار قیمت و سایر گزینه‌های مد نظر خود در فرایند خرید این محصول به کاهش آلایندگی در فرآیند تولید نیز توجه داشته باشد. زیرا صنعت سیمان حدود ۷ تا ۸ درصد از انتشار دی اکسید کربن جهان را به خود اختصاص داده است.

این کارگروه که متشکل از انجمن سیمان کانادا، شورای تحقیقات ملی و شورای استاندارد کانادا است قصد دارد با همکاری سازمان توسعه علمی و اقتصادی کانادا نقشه راهی برای پرچمداری این کشور در استفاده از بتن کم کربن (انتشار دی اکسید کربن کمتر) تدوین کنند.

شرکت Lehigh Hanson یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سیمان هیدلبرگ HeidelbergCement راهکار‌هایی همچون استفاده از سوخت جایگزین، تولید محصولات جدید کم کربن و نیز جذب، ذخیره و استفاده از کربن ذخیره شده را در راستای کاهش انتشار دی اکسید کربن مد نظر قرار داده است.

این شرکت طی پروژه‌ای آزمایشی در یکی از کارخانه‌های سیمان خود به دنبال جذب دی اکسید کربن از گاز مایع است. البته این پروژه هنوز در مرحله امکان سنجی قرار دارد و شرکت به دنبال یافتن راه‌های استفاده از دی اکسید کربن ذخیره شده به عنوان مثال در تولید بتن است.

در مطالعات امکان سنجی این شرکت، امکان جذب ۹۰ تا ۹۵ درصدی دی اکسید کربن (سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن) در این کارخانه درحال بررسی است.

سایر شرکت‌های بزرگ سیمان کانادا نیز راهکار‌هایی همچون احداث کارخانه با فناوری نوین و جذب دی اکسیدکربن از گاز‌های مایع را در برنامه خود دارند.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده