تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۳۵۶
کد خبر: ۲۲۲۱۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شایعات مالیاتی فدرال نتوانست ترمز بیت‌کوین را بکشد

رمزارز‌ها در فاز «صعود تند»

‌می‌متالز - رمزارز‌ها دوباره بر پلکان صعودی قرار گرفتند. در هفته گذشته بزرگ‌ترین رمزارز دنیای ارز‌های دیجیتالی، بیت‌کوین، چندین بار به بالای ۴۰ هزار دلاری حرکت کرد و توانست در روز یکشنبه تا مرز ۴۵ هزار دلار نیز حرکت کند. این صعود در حالی رقم خورد که تحلیل‌گران بنیادی دلیل خاصی را برای آن مطرح نکردند و این صعود را به دلیل شکستن حمایت ۴۲ هزار دلاری و جذاب شدن و افزایش تقاضا برای بیت‌کوین دانستند.

به گزارش می‌متالز، در این میان جلسه کمیته بورس و اوراق بهادار فدرال رزرو برگزار شد که گری گنسلر، دبیر این کمیته اعلام کرد این کمیته ارز‌های دیجیتال را هم ردیف با سایر اقسام سرمایه به شمار می‌آورد و به دنبال وضع قوانین مالیاتی برای معامله‌گران این حوزه هستند. این خبر، اما بر روند صعودی بازار اثری نداشت و بیت‌کوین به همراه سایر رمزارز‌ها روند صعودی خود را حفظ کردند تا جایی که ارزش کل بازار ارز‌های دیجیتالی به هزار و ۸۳۰ میلیارد دلار رسید.

بازگشت روز‌های صعودی برای ارز‌های دیجیتال

بیت‌کوین از روز چهارشنبه توانست ۵ روز رشد متوالی را به ثبت برساند و طی این ۵ روز، رشدی ۱۸ درصدی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد. صعود مجدد بیت‌کوین از روز ۲۱ جولای آغاز شد که این رمزارز توانست با ثبت ۱۰ روز رشد متوالی ۴۱ درصد رشد کند و بعد از اصلاح ۴ روزه و ۹ درصدی، دوباره روند صعودی اخیر خود را آغاز کرد و تا ۴۵‌هزار دلار نیز پیشروی کرد. این روند صعودی بر اساس نظر تحلیل‌گران یک صعود کاملا فنی (تکنیکالی) به حساب می‌آید. بعد از اصلاحی زمانی و نوسان میان کانال ۳۰‌هزار دلار و ۴۰‌هزار دلاری، بزرگ‌ترین ارز دنیای دیجیتال موفق شد با گذشتن از ناحیه مقاومتی ۴۲ هزار دلاری، تقاضا برای ارز‌های دیجیتال به ویژه بیت‌کوین را افزایش دهد. این توانست مسیر را برای سایر رمزارز‌ها نیز باز کند. به طوری که در روز گذشته رمزارز دوج‌کوین بیشترین سود روزانه را در بازار به ثبت رساند. دوج‌کوین با رشدی ۱۵ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته پرچم‌دار صعود در میان رمزارز‌ها بود.

میزان ورود و خروج سرمایه به صرافی‌ها اما، نشان از احتمال تثبیت و ادامه الگوی صعودی در رمزارز‌ها دارد. به گزارش نیوز بی‌تی‌سی، در روز‌های گذشته میزان حجم سرمایه‌گذاری خروجی از صرافی‌ها به کیف‌پول‌های شخصی و امن از میزان ورودی به صرافی‌ها بیشتر بوده که بیانگر آن است که الگوی فعلی بیش از اینکه یک الگوی نزولی باشد، یک الگوی تثبیت‌کننده قیمت است. در این میان حجم تراکنش‌های روزانه نیز در حال افزایش است. به طور کلی نشانه‌ها از نوسانات بازار، سیگنال صعودی به معامله‌گران می‌دهند.

برنامه مالیاتی آمریکا برای رمزارز‌ها

رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، گری گنسلر این هفته با آنچه غرب وحشی معاملات ارز‌های دیجیتال می‌نامد، اعلام جنگ کرد. دلیل آن را نیز برای مقابله با تقلب و کلاه‌برداری نامید. اما احتمال این دشمنی، در قوانین به شکل جزئی و افزایشی خودنمایی خواهند کرد تا عمده و ناگهانی. گنسلر از تمایل خود برای تنظیم دارایی‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین و سایر خدمات رمزنگاری در کنار سهام، اوراق قرضه و ابزار‌های مالی و تجاری پرده‌برداری کرد. بر اساس گفته گنسلر اولویت‌های او نیز شامل نوآوری‌های جدیدتر از جمله استیبل‌کوین‌ها (رمزارز‌های قیمت ثابت) و سیستم مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) است. این‌ها خدمات و محصولاتی هستند که سرمایه‌گذاران را بیشتر به خود جذب کرده‌اند. انگیزه‌ها برای تنظیم این بازار در تمامی دولت‌ها قابل مشاهده است. بزرگ‌ترین تنظیم‌کننده مالی ژاپن روز چهارشنبه اعلام کرد که برنامه‌های مبارزه با پول‌شویی شامل ارز‌های دیجیتالی نیز می‌شود.

پیامی که مخاطبان از صحبت‌های گنسلر دریافت کردند این بود که اکثر توکن‌های دیجیتالی، مشمول قوانین اوراق بهادار خواهند شد. به گزارش کوین‌دسک، گری گنسلر معتقد است که بیشتر ارز‌های دیجیتالی که پیش‌فروش عمومی دارند، قانون ایالات متحده در رابطه با اوراق بهادار را نقض می‌کنند. برای قانونی‌سازی این کالا‌های سرمایه‌ای، انتظار می‌رود تا قوانین مالیاتی برای این گروه وضع شود تا از نظر قانونی نیز به اوراق بهادار و سهام نزدیک شوند. این مقام نظارتی در ادامه افزود که این توکن‌ها ممکن است امکان دستکاری شدن بازار را فراهم کنند و این موضوع اول از همه به سرمایه‌گذاران آسیب می‌زند.

این اظهارات نتوانست مانع بازارسازی گاو‌ها برای بیت‌کوین و سایر رمزارز‌ها شود. این اظهارات موجب شد بیت‌کوین چهار روز نزولی را پشت‌سر بگذارد. اما نتوانست مانع از روند کوتاه‌مدت و میان‌مدت صعودی برای رمزارز‌ها شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده