تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۴
بازدید: ۳۷۵
کد خبر: ۲۲۲۲۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شهرک گوهرسنگ در خوسف راه‌اندازی می‌شود

‌می‌متالز - معاون سیاسی، امنیتی و انتظامی فرماندار خوسف گفت: به دلیل وجود سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در شهرستان و برای توسعه این صنعت ایجاد شهرک گوهرسنگ در دست پیگیری است که با جذب سرمایه‌گذار در این خصوص عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز می‌شود.

به گزارش می‌متالز، حسین مالکی روز دوشنبه به مناسب گرامیداشت سالروز شهادت خبرنگار شهید محمود صارمی افزود: این مجتمع در زمینی به مساحت حدود سه هزار مترمربع ایجاد خواهد شد که در معرفی این صنعت در شرق کشور اقدام بسیار ارزشمندی خواهد بود.

دبیر ستاد توسعه خاوارن شهرستان خوسف اظهار داشت: این مرکز در حوزه آموزش، تولید، فروش، عرضه و بازاریابی و نمایشگاه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به ثبت ملی روستای خور به عنوان روستای سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، برای حمایت از این صنعت هماهنگی در خصوص پرداخت تسهیلات ارزان قیمت نیز صورت گرفته است.

مالکی وی با اشاره به راه اندازی اولین کارخانه فرآوری طلای استان خراسان جنوبی در منطقه کودکان گفت: ظرفیت سالانه این معدن ۷۰ کیلوگرم طلا است.

وی اضافه کرد: دومین معدن طلای شهرستان، کارخانه فرآوری طلا معدن شادان در یک ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید و ظرفیت این معدن ۳۰۰ کیلوگرم در سال است.

مالکی از ورود شرکت ایمیدرو برای راه‌اندازی معدن خونیک در شهرستان خبر داد و ابراز امیدواری کرد؛ با ورود این شرکت و دستورات استاندار در این خصوص، تا پایان سال جاری عملیات اجرایی این معدن شروع خواهد شد.

وی از سرمایه‌گذاری ۶۵۰ میلیارد ریالی در معدن طلای ماهرآباد خبر داد و افزود: عملیات اجرایی این معدن نیز آغاز شده است و در آینده نزدیک شاهد فعالیت این معدن طلا نیز خواهیم بود.

معاون سیاسی، امنیتی و انتظامی فرماندار خوسف عنوان کرد: این شهرستان به دلیل داشتن ظرفیت‌های بسیار خوب معدنی به سرزمین طلایی شرق کشور مشهور است و با راه‌اندازی این معادن در آینده نزدیک اتفاقات بسیار خوبی در راستای توسعه یافتگی شهرستان رقم خواهد خورد.

وی یادآور شد: شهر خوسف به عنوان شهر ملی پارچه بافی مله ثبت ملی شده است و پیگیری ایجاد کارگاه‌های پارچه مله نیز در دست اقدام است.

مالکی گفت: امسال اعتبارات تملک شهرستان ۳۱۴ میلیارد و۱۶۰ میلیون ریال است که این اعتبارسال گذشته ۳۰۱ میلیارد و ۲۳میلیون ریال بوده است.

وی تاکید کرد: با توجه به سهم اندک اعتبارات، وسعت ۱۶ هزار کیلومتر مربعی شهرستان، تراکم بسیار کم جمعیت با نرخ ۱.۷ نفر در هر کیلومترمربع، توسعه شهرستان و ایجاد زیرساخت‌ها با اعتبارات تخصیصی امکان‌پذیر نیست.

دبیر ستاد توسعه خاوارن شهرستان خوسف گفت: با حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوب شهرستان می‌توان در راستای توسعه شهرستان گام برداشت.

وی افزود: از جمله سرمایه‌گذاری‌های خارجی که در سال‌های اخیر در شهرستان رقم خورده است می‌توان به نیروگاه خورشیدی، کارخانه‌های چدن و فولاد و بتن آماده اشاره کرد.

معاون فرماندار خوسف ادامه داد: در شهرک انرژی خوسف که نیروگاه ۱۰ مگاواتی احداث شده است امکان سرمایه گذاری خارجی برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی به دلیل ۳۰۰ روز آفتابی در شهرستان فراهم است.

وی از دیگر ظرفیت‌های شهرستان را کشاورزی دانست و عنوان کرد: عناب و گل نرگس به عنوان دو محصول استراتژیک شهرستان مطرح هستند.

مالکی از راه‌اندازی چهار کارخانه فرآوری محصولات عناب در شهرستان خبر داد و گفت: یک کارخانه دیگر نیز در خصوص فراوری محصولات کشاورزی بالاخص عناب در دست اقدام است.

وی یکی از مهمترین مشکلات این کارخانه‌ها را صدور پروانه بهداشتی و سیب سلامت عنوان کرد و افزود: به دلیل تولید محصولات نوآورانه و نبود محصولات مشابه در کشور و عدم تدوین استاندار مشخص این کارخانه‌ها علیرغم پیگیری‌های زیاد تاکنون موفق به جذب این مجوز‌ها برای تولید برخی از محصولات نشده‌اند.

دبیر ستاد توسعه خاوران خوسف از آمادگی همه دستگاه‌های دولتی شهرستان برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی خبر داد و افزود: به دلیل مشوق‌های بسیار زیاد در شهرستان از جمله معافیت مالیاتی، نزدیکی به مرکز استان، وجود نیروی انسانی، وجود مواد اولیه و بسیاری از ظرفیت‌های دیگر همچون موقعیت استراتژیک شهرستان و قرار گرفتن در کریدور جنوب به شرق کشور موقعیت بسیار ویژه‌ای برای شهرستان فراهم شده است.

وی از ایجاد واحد تولید کاشی و سرامیک و کاشی در شهرستان خوسف خبر داد و ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری این واحد بیش از پنج هزار میلیارد ریال است که اشتغال آن بیش از ۳۰۰ نفر پیش بینی شده است.

مالکی گفت: بزرگترین کشتارگاه صنعتی شرق کشور با سرمایه گذاری بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال به زودی در شهرستان خوسف به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: با راه اندازی این کارخانه بسیاری از مشکلات دامداران شهرستان مرتفع و چرخه تولید نیز تکمیل خواهد شد.

هفدهم مردادماه سال ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. شورای فرهنگ عمومی کشور در نخستین سالگرد این رخداد، ۱۷ مرداد را به پاس قدردانی از این تعهد و پایبندی حرفه‌ای "روز خبرنگار" نامید.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

عناوین برگزیده