به گزارش میمتالز، احمد نعمتبخش افزود: اکنون شاهد تفاوت قیمت در مدلهای مختلف هستیم و تا زمانی که اختلاف قیمت بین کارخانه و حاشیه بازار از بین نرود، رانت به وجود میآید و دلالی در بازار به رشد خود همچنان ادامه میدهد. روشهای بهتری برای حذف دلالان وجود دارد، اما متاسفانه از تجربه گذشته استفاده نمیشود.
دبیر انجمن خودروسازان بیان کرد: باید خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تا اختلاف قیمتها کم شود و قیمت خودرو در حاشیه بازار و کارخانه تک نرخی شود. اکنون اگر از سال گذشته تاکنون قیمت خودرو افزایش یافت، به دلیل قیمتگذاری دستوری است که اثرات آن به خودروساز میرسد.
نعمتبخش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا عرضه خودرو توسط خودروسازان کاهش یافته است، تشریح کرد: اکنون خودروسازان بدهی زیادی به قطعه سازان دارند و تا زمانی که قطعهسازان به خودروسازان قطعات را ندهند، خودروسازان نمیتوانند خودروهای ناقص را تکمیل کنند و به همین ترتیب تعداد خودروهای ناقص افزایش مییابد.
او بیان کرد: اکنون ۱۲۰ هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد که دلیل آن هم نبود قطعه است و در صورتی که خودروسازان مطالبات قطعهسازان را نپردازند، این میزان افزایش مییابد.
دبیر انجمن خودروسازان تشریح کرد: اکنون مشکل اصلی که داریم، برای قیمتگذاری دستوری است و اگر خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تک نرخی خواهد شد و قیمتها در بازار کاهش مییابد. در زمانی که خودرو در حاشیه بازار به فروش میرفت، قیمت خودرو در بازار و حاشیه بازار یکسان شده بود و شاهد توازن در عرضه و تقاضا بودیم.
او ادامه داد: اصولا قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا مشخص میکند و اگر تقاضا افزایش یابد، قیمتها افزایش مییابد و با کاهش تقاضا، قیمتها کاهش پیدا میکند. شرایط باید طوری مهیا شود که فروشنده برای خریدار فرش قرمز پهن کند.
منبع: تجارت نیوز