تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۲۲۲۳۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مرگ‌های کرونایی، بحث روز کاربران

‌می‌متالز - گسترش شیوع ویروس کرونای دلتا و افزایش مرگ‌ومیر‌ها در کشور، دیگر از خبررسانی و بازنشر اطلاعات مربوط به این موضوع در توییتر گذشته و کاربران به مرحله خشم و انتقاد‌های تندوتیز وارد شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، اگرچه که در موضوعات روز همیشه کاربران خارجی از جمع بورسی‌ها در توییتر بودند که موضع می‌گرفتند و درباره این مسائل می‌نوشتند، اما بعد از بحران خوزستان و اتفاقاتی که در این استان افتاد، جمع بورسی‌ها و فعالان اقتصادی در توییتر هم به جمع نویسندگان و منتقدان اخبار و موضوعات روز اضافه شدند. دیروز با بالارفتن آمار جان‌باختگان از ویروس کرونا، بورسی‌ها و اقتصادی‌ها هم نسبت به این وضعیت توییت‌های انتقادی در صفحه‌هایشان منتشر کردند. با جلب توجه افراد حاضر در شبکه‌احتماعی توییتر به این موضوع، بورس و کابینه دولت سیزدهم برای مدتی به حاشیه رفت و نوشته‌ها سمت و سوی انتقاد از عدم‌تامین واکسن و عدم‌تعطیلی سفت و سخت شهر‌ها گرفت. البته که در این میان کم‌کم در شبکه‌های اجتماعی هم شاهد آغاز انتقاد‌های رسمی و نرم نسبت به مدیریت در امر مقابله با کرونا هستیم.

انتقاد‌هایی که بعضا به سوگیری‌ها و الگو‌های مسوولان کشور بیان می‌شود. برای مثال دیروز سیامک قاسمی از فعالان حوزه اقتصاد در توییتر خود نوشت: «چین در کمتر از یک هفته از ۱۱ میلیون نفر در شهر ووهان تست کرونا گرفته تا وضعیت واریانت دلتا را بررسی کند!» او سپس خواستار استفاده از همه تجربه‌های چین در توسعه اقتصادی و مدیریت کرونا شد.

اما افزایش ساعت تردد در تهران به مناسبت برگزاری مراسم محرم و اصرار بر برگزاری این مراسم مذهبی در نقاط مختلف کشور و تدارکات ویژه برای آن هم از دیگر موضوعاتی بود که باعث انتقاد کاربران در این شرایط بحرانی شده است.

مجید شاکری، پژوهشگر حوزه اقتصاد در توییتر خود نوشت: «کرونا فرصتی بود برای احیای سرمایه اجتماعی در ایران، برای معنا بخشیدن به برنامه توسعه برای سه تا پنج سال، برای تغییر ساختار اداری کشور و حتی برای تضعیف شدید نظام تحریم‌های آمریکا. نه تنها از این فرصت استفاده نشد بلکه همه این‌ها به ضد خودش بدل شد.»

یکی دیگر از نکات هم که کاربران به آن اشاره می‌کردند عدم‌اجازه به بخش خصوصی برای واردات واکسن به کشور بود. دیروز مسعود خوانساری در توییتر خود نوشت: «رکورد مرگ ناشی از کرونا شکسته شد و تعداد جان‌باختگان از ۵۰۰ فراتر رفت. پیش‌بینی می‌شود این آمار در روز‌های آینده افزایش یابد. بخش خصوصی با واردات واکسن می‌توانست آمار مرگ هموطنانمان را کاهش دهد، اما با مانع‌تراشی این مهم را ناممکن کردند؛ آیا وزیر بهداشت پاسخگوی فوت هموطنانمان است؟»

درخواست بورسی‌ها از رئیسی

از دیگر موضوعاتی که دیروز در فضای توییتر فارسی درباره آن صحبت می‌شد، مطرح شدن انتظارات و خواسته‌ها از دولت سیزدهم و شخص رئیس دولت بود. هرچند این نوشته‌ها در فضای توییتر فارسی دیده نمی‌شد و توجه دیگران را به خود جلب نمی‌کرد، اما با این حال کاربرانی بودند که درباره این موضوع توییت‌هایی نوشتند.

رضا غلامی از فعالان حوزه اقتصاد یکی از این افراد بود که در توییتر خود نوشت: «جناب آقای رئیسی تقویت پول ملی یک تکلیف قانونی است که آثار مثبت زیادی نیز برای کشور خواهد داشت. لطفا در انتخاب رئیس کل بانک مرکزی دقت کنید اگر فرد انتخابی، معتقد به این سیاست نباشد، ابتدا به شما قول می‌دهد، ولی در طول زمان با استدلال‌های مختلف شما را خسته و منصرف خواهد کرد.»

این موضوع از جمله سوژه‌هایی بود که در دو روز گذشته توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده بود، اما همان‌طور که توضیح دادیم، چون جو غالب این روز‌ها در توییتر انتقاد از وضعیت کرونا و آمار بالای مرگ‌ومیر شهروندان است، آن‌طور که باید و شاید دیده نشد.

یکی از توییت‌ها در همین رابطه که به حدس و گمان درباره کابینه دولت سیزدهم پرداخته بود و مورد توجه قرار گرفت، نوشته محمدرضا قاسمی، فعال حوزه بورس بود. او در صفحه شخصی خودش با اشاره به بازدهی بورس نوشت: «بازدهی چند هفته اخیر بازار که بخشی متاثر از سهام دلاری بود، ولی بیشتر از محل رشد سهام پتروشیمی بود که خبر‌های افزایش سرمایه‌ای داشتند. کلیت بازار منتظر مشخص شدن تیم اقتصادی دولت جدید هست، خبر‌هایی از جابه‌جایی اسم‌ها و اختلاف‌ها در تیم مشاوران و معاون اول به گوش می‌رسد.»

میثم فدایی/ مدیریت نظارت برنهاد‌های مالی: دستورالعمل سرمایه‌گذاری آنلاین در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابلاغ شد. زیرساخت قانونی توسعه و دسترسی واقعی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تحقق شعار توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم فراهم شد. فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌های مختلف می‌توانند شاهراه جذب بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشند.

داود منظور/ دانشیار دانشگاه: عبور از ابرچالش‌های اقتصادی کشور مستلزم انتخاب تیمی متخصص و هماهنگ برای اداره سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است که در اولویت‌گذاری نظام مسائل اقتصادی و ترکیب سیاست‌های پولی، مالیاتی، بودجه ای، ارزی، توزیعی … برای حل آن‌ها اتفاق نظر داشته باشند.

علی سعدوندی/ اقتصاددان: رئیس‌جمهور محترم لطفا پیشینه تحصیلی شامل معدل دیپلم و کارشناسی وزرای پیشنهادی را به عموم اعلام کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده