تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۲۸
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۲۲۳۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیر پالایشگاه و ریخته گری مجتمع مس سرچشمه:

تحقق 100 درصدی تولید کاتد در مجتمع مس سرچشمه/ بهره برداری از دستگاه فیلتراسیون الکترولیت مس سرچشمه تا پایان سال

می متالز - مدیر پالایشگاه و ریخته گری مجتمع مس سرچشمه از تحقق 100 درصدی تولید کاتد در مجتمع مس سرچشمه در شش ماهه نخست امسال به عنوان مهمترین هدف این مجموعه خبر داد و افزود: در سال گذشته با اورهال پالایشگاه یک تهدید را به فرصت تبدیل کردیم و پس از 30 سال پالایشگاه مس سرچشمه را اورهال و تعمیر کردیم که خدا را شکر این کار به خوبی انجام گردید.
تحقق 100 درصدی تولید کاتد در مجتمع مس سرچشمه/ بهره برداری از دستگاه فیلتراسیون الکترولیت مس سرچشمه تا پایان سال

به گزارش می متالز به نقل از روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، مهندس امین اسماعیل زاده با مقایسه عملکرد شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، اظهار کرد: این مقایسه می تواند از چند منظر انجام شود که یکی از آنها بخش تولید است، بخش تولید با توجه به اینکه مشکل ذوب حل شد و آند افزایش تولید داشته، تولید کاتد نیز به تبع آن افزایش پیدا کرده است که خبر خوشی برای مجموعه صنعت مس است که بتوانیم تولید کاتد را افزایش دهیم.
وی از تحقق 100 درصدی تولید کاتد در مجتمع مس سرچشمه در شش ماهه نخست امسال به عنوان مهمترین هدف این مجموعه خبر داد و افزود: در سال گذشته با اورهال پالایشگاه یک تهدید را به فرصت تبدیل کردیم و پس از 30 سال پالایشگاه مس سرچشمه را اورهال و تعمیر کردیم که خدا را شکر این کار به خوبی انجام گردید.
وی ادامه داد: همزمان با اورهال پالایشگاه، تغییر تکنولوژی نیز صورت می گرفت و دستگاه CSM را نصب می کردیم که نصب آن مشکلات خاص خود را داشت و حضور کارشناسان خارجی که هر از گاه برای نصب آن می آمدند ما را دچار برخی محدودیت ها کرده بود.
مدیر پالایشگاه و ریخته گری مجتمع مس سرچشمه خاطرنشان کرد: در اسفند ماه سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که ماشین CSM بایستی توسط پرسنل پالایشگاه راهن اندازی شود به همین دلیل اعلام کردیم نیازی به حضور کارشناسان خارجی نمی باشد.
اسماعیل زاده به حمایت قاطع مدیر و مجموعه مجتمع مس سرچشمه از این اقدام اشاره و عنوان کرد: پس از اینکه اعلام عدم نیاز به حضور کارشناسان خارجی، رغبت آنها به حضور در مجتمع بیشتر شد اما با توجه به پشتکار همکاران در پالایشگاه قاطعانه اعلام کردیم به حضور آنها نیازی نداریم.
وی به روند بهسازی دستگاه CSM توسط پرسنل بخش پالایشگاه و ریخته گری مجتمع مس سرچشمه اشاره کرد و گفت: هنگامی که دستگاه CSM را در اسفند ماه تحویل گرفتیم، دستگاهی با ایرادات بسیار ، چه در بخش نرم افزار و سخت افزار و مکانیک بود اما خوشبختانه با همکاری، هماهنگی و پشتکار پرسنل پالایشگاه، ماشین در حال حاضر به ظرفیتی رسیده است که تقریباً 50 درصد تولید مجتمع مس سرچشمه را دستگاه CSM انجام می دهد و به نقطه ای رسیده که شاید خود ما نیز به این قضیه باور نداشتیم.
مدیر پالایشگاه و ریخته گری مجتمع مس سرچشمه تأکید کرد: با اصلاحات بخش مکانیک این دستگاه، مطمئن هستم تا پایان سال نقاط بسیار روشن تری در این زمینه خواهیم داشت به نحوی که از مجموع 21 سکشن که برای تولید کاتد در مجتمع مس سرچشمه زیر بار قرار دارد، حداقل 70 درصد آن با دستگاه CSM و تکنولوژی جدید تولید شود.
وی ادامه داد: این در حالی است که سال گذشته و علیرغم حضور کارشناسان خارجی حتی یک سکشن هم با زحمت زیاد به این ماشین می شد اختصاص داد.
اسماعیل زاده با قدردانی از پرسنل پالایشگاه و ریخته گری مس سرچشمه، افزود: در این قضیه خاص ، و در زمان تصمیم ما هنوز خبری از تحریم وجود نداشت و فقط یک تصمیم جمعی گرفتیم که این کار را انجام دهیم که با آنچه که می خواهد در آینده اتفاق بیفتد مقابله کنیم و خودباوری اتفاق بیفتد لذا جا دارد از عزیزان پرسنل پالایشگاه و ریخته گری مس سرچشمه که همت کرده و فعل خواستن را صرف کردند و مدیریت ارشد شرکت مس که به ما اعتماد کردند تشکر کنم.
وی تأکید کرد: تسلطی که پرسنل ابزار دقیق، پرسنل تعمیرات، برق و ... ما روی دستگاه CSM پیدا کردند دهها برابر آن چیزی است که ابتدای امسال وجود داشت و با یک خودباوری و اعتماد به نفس کار خود را انجام دادند.
مدیر پالایش و ریخته گری مجتمع مس سرچشمه به اشاره به لزوم پایداری و استمرار تولید، بیان کرد: این موضوع مستلزم آن است که کارهای تازه ای را در پالایشگاه انجام دهیم مانند انجام اصلاحات، نگهداری و تعمیرات، آماده بکار نگه داشتن دستگاهها و ... می باشد که در این بخش نیز جلو می رویم.
اسماعیل زاده از جبران بخشی از کمبود نیروی انسانی در بخش پالایش و ریخته گری مجتمع مس سرچشمه خبر داد و یادآور شد: از نظر نیروی انسانی در نقطه ای خوبی هستیم اما برای این موضوع و بحث جانشین پروری در بخش نیروی انسانی فکری کرد چرا که نیروی انسانی فعلی در سه چهار سال آینده بازنشسته می شوند و ما باید نیروی انسانی با تجربه در مجموعه داشته باشیم.


بهره برداری از دستگاه فیلتراسیون الکترولیت مس سرچشمه تا پایان سال


مدیر پالایشگاه و ریخته گری مجتمع مس سرچشمه به موضوع فیلتراسیون الکترولیت در این بخش اشاره و اظهار داشت: سیستم پالایشگاه مجتمع مس سرچشمه حدود 35 سال قدمت دارد و فیلتراسیون الکترولیت در آن مشکل داشت که با بررسی که انجام دادیم متوجه شدیم پالایشگاههای دنیا از تجهیزی به نام «پولیشینگ فیلتر» استفاده می کنند که ذرات جامد معلق در الکترولیت را حذف کرده و هم راندمان و هم کیفیت تولید را بالا می برد.
وی ادامه داد: با تکیه و اعتماد به توان داخلی همکاران بخش پالایشگاه موفق شدند بخشی از این کار را انجام دهند و ذرات معلق جامد در الکترولیت را کنترل کرده و پایین بیاوریم و تا پایان امسال علاوه بر جلوگیری از خروج 600 هزار یورو ارز که هزینه هنگفتی به شمار می رود با هزینه بسیار پائین و ناچیز این کار در داخل کشور انجام می شود و پایان سال دستاورد بزرگ در این زمینه خواهیم داشت که در این زمینه نیز از همکاران تشکر می کنم.
مدیر پالایشگاه و ریخته گری مجتمع مس سرچشمه همچنین به بخش ریخته گری مجتمع اشاره کرد و گفت: با حمایتی که انجام گرفت و با تأمین بخشی از نیروی انسانی این مجموعه، در حال حاضر معادل دو برابر سال گذشته در ریخته گری مفتول تولید کردیم و بخش قابل توجهی از نیاز بازار را تأمین کردیم.
به گفته اسماعیل زاده اصلاحات در بخش ریخته گری نیز در حال انجام است و معتقدم این واحد نیز با توان داخلی اصلاح خواهد شد.
 

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران