تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۲۲۷۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ظرفیت افزایش ۱۰برابری صادرات به‌ کشور‌های همسایه

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ایران ظرفیت افزایش ۱۰ برابری صادرات به‌کشور‌های همسایه را دارد.

به گزارش می‌متالز، تجارت از مولفه‌هایی است که رشد و توسعه اقتصادی کشور‌ها را تعریف می‌کند، زیرا با واردات کالا هر کشور نیاز داخلی خود را تامین می‌کند و با صادرات محصولات تولیدی در بازار‌های بین‌المللی جایگاهی را برای خود به‌دست می‌آورد که به‌بهبود اقتصادی می‌انجامد. کشور‌های همسایه به‌دلیل هم‌مرز بودن یک راهکار برای افزایش و سهولت در تجارت جهانی محسوب می‌شوند تا در زمان و هزینه حمل ونقل کالا‌های صادراتی و وارداتی صرفه‌جویی شود.

بر همین اساس سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم نیز در سخنرانی‌ها و دیدار‌های خود با مقامات کشور‌ها طی هفته‌های گذشته بر افزایش تجارت با کشور‌های همسایه تاکید کرد و این موضوع را از اولویت‌های کاری دولت جدید عنوان کرد. در همین راستا «جمشید نفر» در گفتگو با «ایرنا» با بیان اینکه برای تجارت با کشور‌های همسایه باید دو هدف را در نظر بگیریم، اظهار کرد: نخست باید بازار‌های این کشورها، میزان واردات و صادرات و نیاز کالایی آن‌ها مورد مطالعه و ارزیابی دقیق قرار بگیرد. وی با تاکید بر اینکه برای صادرات به‌کشور‌های همسایه ظرفیت ۱۰ برابر آمار فعلی داریم، تصریح کرد: نیاز کالایی کشور‌ها باید موردتوجه قرار بگیرد تا اهداف تجاری مناسب را در دستور کار قرار دهیم، در این‌صورت می‌توانیم به‌تامین کمبود‌های کشور‌های همسایه اقدام و از سوی دیگر کالا‌های مورد نیاز خود را وارد کنیم.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران درباره هدف دوم برای افزایش مبادلات تجاری به‌کشور‌های همسایه، عنوان کرد: بسیاری از این کشورها، دروازه صادراتی برای دسترسی ایران به‌کشور‌های دورتر محسوب می‌شوند که توسعه صادرات به‌همسایگان می‌تواند تولیدات داخلی کشور را به‌بازار‌های جهانی برساند و از سوی دیگر کالا‌های مورد‌نیاز داخلی را با بهترین کیفیت به‌دست آورد. به‌گفته نفر، این روند منوط به‌یک دیپلماسی اقتصادی مناسب و برنامه‌ریزی دقیق است که افزایش تجارت و در نتیجه رشد و بهبود اقتصادی را به‌دنبال دارد. وی درباره مزیت‌های صادراتی ایران به‌کشور‌های همسایه گفت: نیازسنجی می‌تواند در توسعه صادراتی به‌تجار کمک و شرایط را برای تهاتر کالا‌ها با همسایگان هموار کند، زیرا هر کشور به‌دنبال جبران و تامین کمبود‌های خود است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به‌اینکه نمی‌توانیم یک نسخه واحد تجاری را درباره توان صادراتی خود برای همه کشور‌ها تنظیم کنیم، تاکید کرد: در حال‌حاضر به‌دنبال ظرفیت‌شناسی برای صادرات به‌کشور‌های همسایه و به‌دنبال آن در جهان هستیم. وی همچنین درباره افزایش تجارت خارجی بر اساس آمار چهارماهه سال‌جاری اظهار کرد: یکی از دلایل رشد مبادلات فعلی بسته‌بودن مرز‌ها در سال گذشته در آغاز شیوع ویروس‌کرونا است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده