تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۳۹۴
کد خبر: ۲۲۲۸۲۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

اهدای خودرو‌های دست دوم برای کمک به خیریه‌ها

‌می‌متالز - بهتر است خودروی دست دوم به روش صحیح در بازار فروخته شود، تا سر از اوراقی‌ها درآورند.

به گزارش می‌متالز، آخرین ایستگاه هر خودرویی، اوراقی است و به هیچ عنوان پایانی حماسی و زیبا نیست. خیلی از خودرو‌هایی که سر از اوراقی در می‌آورند، حتی ۱۵ سال عمر ندارند و حتی برخی از آن‌ها ظاهری نسبتا خوب را حفظ کرده‌اند. زمانی که پای یک خودرو به اوراقی باز می‌شود، صاحب اوراقی زمان کوتاهی به واسطه‌ها فرصت می‌دهد که قطعات به درد بخور آن را باز کنند و در بازار قطعات دست دوم به فروش برسانند.

به هر حال هنوز خودرو‌هایی در گردونه حمل و نقل در حال تردد هستند که به دلایل مختلف نیاز به قطعه پیدا می‌کنند که دیگر در بازار لوازم یدکی یافت نمی‌شود و چاره کار قطعه دست دوم سالمی است که از همین اوراقی‌ها بیرون می‌آید.

زمانی که دیگر قطعه مناسبی روی این خودرو‌های اوراقی باقی نماند، با دستگاه‌های مچاله‌کننده، وارد مرحله بعدی می‌شوند که به نوعی بازیافت فولاد و فلز است.

وب‌سایت اتوتریدر به بررسی و تحقیق درباره این خودرو‌ها پرداخته و متوجه روندی شده است که تازگی دارد. در بین خودرو‌های ورودی به اوراقی مدل‌هایی وجود دارد که هنوز هم جان برای کار کردن دارند.

برای مثال در این بررسی میدانی، فولکس واگن پاسات مدل ۲۰۰۰ مشاهده شده است که از تعویض روغن آن فقط چند هفته گذشته، یا مزدای۶ هاچ‌بک دنده دستی که فقط ۱۱۵ هزار کیلومتر پیموده، یا جیپ گرند چروکی اویس با صندلی‌های چرمی که هنوز از چشم نیفتاده. با کمی دقت معلوم می‌شود که این خودروها، هدیه به خیریه‌های محلی هستند.

همچنین در برخی از ایالت‌های آمریکا تبلیغات محیطی یا رادیویی وجود دارند که مردم را تشویق می‌کند خودروی کهنه خود را به خیریه هدیه کنند و از مزایای معافیت مالیاتی برخوردار شوند. درباره همان مثال بالا و خودروی فولکس پاسات که در بازار دست دوم حدود ۳۵۰۰ دلار می‌ارزد، زمانی که به موسسه‌های خیریه محلی اهدا می‌شود، این موسسه‌ها خودرو را به اوراقی‌ها می‌برند و همان جا نقد همین حدود دریافت می‌کنند.

در نگاه اول خیلی هم جالب و خوب به نظر می‌رسد به هر حال یک خودروی فرسوده از گردونه خارج شده و پول آن هم به جیب موسسه خیریه محلی رفته است، اما در حقیقت، با این روش حکم مرگ خودرویی صادر شده که هنوز جان دارد و در اکثر موارد با کمی تعمیرات دوباره قابل استفاده است. جالب اینجا است که مجموعه قطعات دست دومی که در اوراقی‌ها از این خودرو‌ها باز می‌شوند از قیمت کل آن خودرو بالاتر است. فقط فولادی که از بدنه این خودرو برای بازیافت می‌رود حداقل هزار دلار قیمت دارد.

واقعیت این است که قطعات دست دوم این خودرو‌های اوراقی جانی تازه به خودرو‌هایی می‌بخشد که هنوز در گردونه حمل‌و‌نقل در حال تردد هستند و برخی از آن‌ها به دلیل تصادف یا خرابی، به قطعه نیاز دارند.

شاید اگر مردم بدانند که خودروی اهدایی‌شان به موسسه‌های خیریه سر از اوراقی در می‌آورد، تجدید‌نظر کنند. اگر مشتریان کمی وقت بگذارند، می‌توانند با قیمت مناسبی آن را به فروش برسانند، مخصوصا در بازار خودروی بعد از کرونا و در شرایط کمبود شدید تراشه که باعث افزایش شدید قیمت خودرو‌های دست دوم شده است.

در ایالات‌متحده وب‌سایت کلی بلو بوک (Kelley Blue Book) با سرعت خیلی بالایی خودروی دست دوم شما را به پول نقد تبدیل می‌کند. با این کار حداقل خودرو دست دوم حیف و میل نشده و ممکن است دست کسی را بگیرد که بودجه یا وضعیت مالی خوبی ندارد.

آن وقت از پول نقد به دست آمده به شکل مناسب‌تری می‌توان در امر خیریه و به روش متعارف و معقول امدادرسانی کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده