تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۰۵
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۲۲۲۸۳۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

راه‌اندازی کارخانه آلومینیوم جنوب در لامرد فارس در اوج تحریم‌ها بود

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه اقتصادی لامرد فارس گفت: افتخار می‌کنیم که این مجموعه را در اوج تحریم‌ها بدون یک ریال سرمایه در گردش و یا بهره‌گیری از تسهیلات بانکی راه اندازی کردیم.

به گزارش می‌متالز، علی عبدالله نژاد شامگاه سه شنبه در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار ادامه داد: یکی از دغدغه‌های سرمایه گذاران، موضوع تامین سرمایه در گردش برای آغاز هر طرح و برنامه است که این مشکل را رفع کردیم.

مدیرعامل سالکو با گرامیداشت یاد و خاطره افرادی که در تحقق و به ثمر نشستن کارخانه بزرگ آلومینیوم جنوب سهم داشتند، مرحوم مهندس ترکان را به عنوان یکی از دلسوزانی معرفی کرد که همواره دغدغه توسعه داشتند، بزرگترین، پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین کارخانه آلومینیوم در خاورمیانه در این منطقه ایجاد شده و به جرات می‌توانیم اعلام کنیم که امروز پیشروترین تولیدکننده آلومینیوم در کشور است آن هم در دوره‌ای که شاهد شدیدترین فشار‌های تحریمی بوده و هستیم.

وی با اشاره به افتتاح این کارخانه در اردیبهشت ماه ۹۹ و همزمان با آغاز پاندمی کرونا افزود؛ در این شرایط در همه زمینه‌های راه‌اندازی، جذب و آموزش نیروی انسانی و از همه مهم‌تر افزایش راندمان تولید در اوج پالس‌های ناامیدکننده با اعتماد به نیروی جوان داخلی موفق عمل کردیم.

عبدالله نژاد ادامه داد:بیش از ۹۰ درصد از افراد شاغل در این مجتمع از نیرو‌های بومی منطقه هستند و در عین حالی که هیچ تجربه و سابقه‌ای در زمینه مرتبط نداشتند، اما با اعتماد آنان و آموزش صحیح و توانمندسازی، توانستیم به رکورد‌های قابل توجه در تولید دست یابیم.

مدیرعامل سالکو گفت: در آذرماه ۹۹ ما توانستیم با اتکا به همین نیروی بومی و جوان اولین بلوک آند در همین مجموعه که تا پیش از آن واردکننده محسوب میشدیم را به تولید رسانده و امروز تنها کارخانه در کشور هستیم که به خودکفایی در این زمینه رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: اول مردادماه ۹۹ اولین محموله محصول ما از در کارخانه روانه بازاری شد بیش از پنجاه سال به صورت انحصاری در اختیار دو شرکت داخلی بود و این در حالی محقق شد که هیچ کدام از متخصصان این عرصه باور نداشتند با این سرعت این مجموعه به تولید شمش دست یابیم.

وی با اعلام این مطلب که در سال ۹۹ قریب به ۴۴۶ هزارتن آلومینیوم در کشور تولید شده است که یک سوم این ظرفیت پس از گذشت ۱۰ ماه از افتتاح، اختصاص به مجتمع آلومینیوم جنوب دارد و این در نوع خود یک اتفاق تاریخی بوده است.

اشتغالزایی ۱۵۰۰ نفر در مجتمع سالکو

مدیرعامل سالکو در ادامه اشتغالزایی مستقیم این کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی لامرد را ۱۵۰۰ نفر اعلام و بیان کرد: امیدواریم با فعالیت دولت سیزدهم که دغدغه افزایش تولید و صادرات را با تکیه بر توان داخلی در اولویت سیاست‌ها و برنامه‌ها دارد، بیش از پیش از تولید ملی حمایت شود و با رفع سایر موانع مجتمع مدرن سالکو و تحقق افزایش ظرفیت تولید، به دوران تکمیلی و طلایی در دولت سیزدهم برسیم.

اعطای مشوق‌های اختصاصی در تامین خوراک واحد‌های آلوم شهر منطقه ویژه اقتصادی لامرد

او با اعلام برنامه سالکو در استقرار واحد‌های صنعتی پایین دست در آلوم شهر منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: منطقه ویژه اقتصادی لامرد واجد بیشترین امتیاز برای تکمیل زنجیره تولید آلومینیوم کشورمان محسوب می‌شود، از این لحاظ که سرمایه‌گذاران واحد‌های صنعتی پایین دست آلومینیوم با وجود فعالیت چشمگیر و پررونق مجتمع سالکو نیز دغدغه تامین خوراک اعم از مذاب و جامد (شمش) را نخواهند داشت و سالکو آمادگی دارد که خوراک واحد‌های پایین دست را با شرایط سه تا شش ماه، بدون اخذ وجه و به صورت اعتباری تامین کند و با اعطای این مشوق، از تقویت سرمایه در گردش شرکت‌های فعال پایین‌دست و تداوم جهش تولید سایر محصولات آلومینیومی در کشور حمایت کند.

شهرستان لامرد در فاصله ۳۶۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده