تاریخ: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۸
بازدید: ۹۲۵
کد خبر: ۲۲۳۰۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سیمان هرمزگان سهم فروش خود را در داخل و خارج گسترش می دهد

می متالز - به مناسبت روز ملی صادرات با دکتر مهدی باشتی مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان به عنوان یکی از صادرکننده های برتر سیمان کشور گفتگو کرده ایم.
سیمان هرمزگان سهم فروش خود را در داخل و خارج گسترش می دهد

به گزارش می متالز، در ادامه، متن کامل مصاحبه با دکتر مهدی باشتی مدیرعامل سیمان هرمزگان  را مشاهده خواهید کرد.

 

درباره تاریخچه و فعالیت شرکت سیمان هرمزگان توضیح دهید؟

ایجاد کارخانه سیمان هرمزگان از سال ۱۳۴۲ مورد توجه قرار گرفته بود اما تحقق اجرای آن از برکات و ثمرات انقلاب اسلامی ایران است. از دلایل اهمیت وجود کارخانه در این منطقه، برخورداری از ذخایر فراوان و مناسب مارل و سنگ آهک و فاصله اندک آن تا اسکله شهید رجایی و شهید باهنر و دسترسی آسان به آبهای آزاد است که موقعیت ممتازی به شرکت سیمان هرمزگان بخشیده است. طرح اولیه کارخانه معادل ۳,۰۰۰ تن در روز در نظر گرفته شده بود که به دلیل نیاز استان هرمزگان و استان های همجوار و همچنین امکان صدور محصولات، ظرفیت طرح به دو برابر افزایش یافت. خط یک با ظرفیت روزانه ۳,۰۰۰ تن کلینکر در سال ۱۳۷۶ و خط دو نیز با ظرفیت مشابه در نیمه دوم سال ۱۳۷۸ به بهره برداری رسید. در حال حاضر کارخانه سیمان هرمزگان با ظرفیت روزانه ۶,۰۰۰ تن کلینکر یکی از بزرگترین کارخانجات سیمان کشور بوده و از جایگاه ویژه ای در صنعت سیمان کشور برخوردار می باشد. موقعیت مکانی کارخانه و قرار گرفتن در نزدیکی آبهای نیلگون خلیج فارس و دریای عمان و در نتیجه دسترسی آسان و کم هزینه به بازارهای صادراتی جنوب خلیج فارس، جنوب آسیا و آفریقا یکی از مزیت های رقابتی شرکت سیمان هرمزگان نسبت به بسیاری از رقبای داخلی و خارجی بوده و سبب شده شرکت سیمان هرمزگان بتواند جهت تحویل به موقع محصول به مشتریان صادراتی، موفق عمل نماید. همچنین نزدیکی به بازارهای جدید و پرمصرف داخلی نظیر مناطق آزاد کیش و قشم و همچنین مرکز استان هرمزگان، بازار داخلی دائمی، مطمئن و پررونقی را برای شرکت فراهم آورده است. محصولات کارخانه سیمان هرمزگان شامل کلینکر، سیمان پرتلند تیپ ۲ و سیمان پرتلند تیپ ۱ ۴۲,۵N و  ۴۲,۵Rمی باشند.

 

تولید و فروش شرکت طی ۹ ماه نخست سال مالی چه مقدار بوده و نسبت به مدت مشابه سال مالی گذشته چه تغییراتی داشته است؟

سال مالی شرکت سیمان هرمزگان از ابتدای آذرماه آغاز می‌شود. در طی ۹ ماهه ابتدایی سال مالی جاری، شرکت موفق به تولید ۱.۴۴۲.۳۱۵ تن کلینکر و مقدار ۱.۱۴۲.۷۳۷ تن سیمان شده که در مقایسه با ظرفیت اسمی ۹ ماهه خود، ۷ درصد رشد داشته است. شرکت سیمان هرمزگان همچنین توانسته علیرغم رکود در صنعت سیمان، در طی نه ماهه ابتدایی سال مالی علاوه بر حفظ بازار داخلی و تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه ۹ ماهه فروش داخلی، میزان ریالی صادرات را ۵۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داده و در طی این دوره سود عملیاتی پیش بینی شده اولیه خود را به میزان ۱۵۰ درصد پوشش دهد.

 

سرمایه شرکت چه میزان است و آیا قصد افزایش سرمایه دارید؟ اگر دارید از چه محلی و برای چه کاری خواهد بود؟

درحال حاضر سرمایه شرکت سیمان هرمزگان مبلغ ۵۴۲ میلیارد ریال می‌باشد که در نظر داریم ظرفیت تولید خطوط کارخانه را از ۳۰۰۰ به ۴۰۰۰ تن در روز از طریق افزایش سرمایه  از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران افزایش دهیم.

 

شرکت در مسیر صادرات با چه چالش هایی روبروست و چگونه از این چالش ها عبور می کند؟

در سال‌های اخیر مصرف داخلی سیمان در کشور به دلیل رکود شدید در بخش های عمرانی، ساختمان سازی و نبود بودجه های عمرانی و توسعه ای کشور برای فعالیت پروژه ها با کاهش محسوسی مواجه شده است. لذا رکود مورد اشاره در بازارهای داخلی و افزایش قیمت ارز سبب شده که ورود بسیاری از شرکت های سیمانی به بازارهای صادراتی علی رغم نداشتن مزیت صادراتی و هزینه های بسیار زیاد خصوصاً در بخش حمل و نقل داخلی، توجیه پذیر باشد. شرکت های مذکور علاوه بر برهم زدن تعادل بازار، به رقابت منفی با سایر شرکت های سیمان صادرات محور کشور پرداخته و سبب کاهش قیمت های صادراتی شده اند.

در این بین شرکت سیمان هرمزگان با عنایت به الطاف الهی و با اتخاذ تدابیر و استراتژی مناسب در برخورد با شرایط متلاطم بازار و از همه مهمتر با همدلی و همکاری تمامی پرسنل موفق شده تا از تهدید بوجود آمده فرصت سازی نموده و به اهداف از پیش تعیین شده در حوزه صادرات دست یابد.

 

صادرات شرکت طی ۳ سال جاری چه مقدار بوده است و نسبت به سال گذشته چه مقدار رشد داشته است؟

صادرات شرکت در طی ۳ سال گذشته نوسان داشته است، مثلا ما در سال ۹۴، ۵۶۶ هزار و ۱۴۱ تن صادرات داشتیم که در سال ۹۵ به۷۶۰ هزار و۵۶۱ تن رسید اما در سال ۹۶ با کاهش میزان صادرات، این عدد ۵۲۳ هزار و ۸۹۸ تن شد. ولی از ابتدای سال ۹۷ تاکنون مقدار ۴۶۵ هزارتن سیمان و کلینکر به ارزش ۱۲ میلیون دلار صادر شده که پیش بینی می شود این میزان تا پایان سال ۹۷ به ۶۳۰ هزار تن برسد.

 

به چه کشورهایی صادرات دارید و آیا توسعه بازارهای جدید صادراتی در دستور کار شرکت قرار دارد؟ کدام کشورها؟

در طی سال های اخیر شرکت سیمان هرمزگان به کشورهای واقع در حوزه خلیج فارس و دریای عمان و همچنین کشورهای شرق آفریقا از جمله تانزانیا، بنگلادش، عمان، سومالی و موزامبیک صادرات داشته است که ورود به بازارهای جدید نیز در دستور کار واحد صادرات قرار دارد. لازم است این مطلب را هم اشاره کنم که در سال جاری ضمن اخذ گواهینامه استاندارد هند به این بازار نیز ورود کرده و یک محموله کلینکر و یک محموله سیمان به آن کشور صادرکردیم. در حال حاضر هم معاونت بازرگانی ما در حال بررسی ورود به بازار کشورهای واقع در غرب آفریقا و شرق آسیا هستند.

 

برنامه شما برای افزایش صادرات برای سال ‌های آینده چیست؟

ما به منظور دستیابی به اهداف صادراتی و افزایش فروش، برنامه های ویژه ای را در نظر گرفتیم که از آن جمله به چند مورد اشاره می کنم:

کاهش هزینه های صادرات از طریق کاهش هزینه های حمل، محوطه اختصاصی در اسکله شهید رجایی، گمرک و تخلیه و بارگیری

سازماندهی مشتریان بالقوه و ایجاد بانک اطلاعات صادر کنندگان سیمان و کلینکر

حضور سازماندهی شده در نمایشگاه های خارجی به منظور معرفی و تبلیغ برند شرکت

ارتقای سطح مشتری مداری برای مشتریان صادراتی از طریق پاسخ گویی مناسب به منظور حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید با توجه به بازار رقابتی بسیار بالا

ارتقای رابطه و تعامل با واحد های درگیر در صادرات و ایجاد هم اندیشی در بخش های مختلف شرکت بالاخص واحد های تولید، کنترل کیفیت و مالی

تقویت تحویل سیمان صادراتی بصورت فله، بدلیل افزایش قیمت پاکت سیمان و همچنین حاشیه سود بالاتر فروش سیمان فله در مقایسه با سیمان پاکتی

افزایش توان ناوگان حمل و نقل زمینی و دریایی شرکت

افزایش نرخ بارگیری و حمل روی کشتی

با توکل به خداوند متعال و به همت همکاران پرتلاش و عنایت به پتانسیل های موجود در شرکت سیمان هرمزگان، امید داریم که به برنامه های ذکر شده در کوتاه ترین زمان ممکن دست یابیم.

 

درباره طرح ها و پروژه‌های شرکت توضیح دهید؟

با توجه به شرایط بازار و نیاز کشور به پروژه های سرمایه ای، در حال حاضر چند پروژه در دستور کار شرکت قرار گرفته است.

باتوجه مطالعات انجام شده و خشکسالی و کاهش منابع زیر زمینی  در سالهای اخیر، این شرکت اقدام  به احداث پروژه آب شیرین کن به ظرفیت ۶ هزار مترمکعب  نموده و تاکنون پروژه ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پروژه احداث آسیاب سیمان در کشور عمان یکی از طرح های در حال اجرای شرکت است که این پروژه در قالب مشارکت ایرانی – عمانی با سهم ۶۰% ایرانی و ۴۰% عمانی با برند “هرمزالانوار سمنت” در کشور عمان ثبت گردید. آخرین برآورد هزینه جهت احداث پروژه ۳۰ میلیون یورو معادل ۲/۱۴ میلیون ریال عمانی جهت تولید سالانه یک میلیون تن سیمان از کلینکر صادراتی سیمان هرمزگان می‌باشد، و مقرر شد سهم ۶۰ درصدی سیمان هرمزگان از محل صادرات سیمان و کلینکر تأمین گردد، که پس از عقد قرارداد با مشاور طرح و نیز مشاور زیست محیطی در حال حاضر فرآیند برگزاری انتخاب پیمانکار در حال انجام می باشد.

افزایش ظرفیت تولید خطوط کارخانه از ۳۰۰۰ به ۴۰۰۰ تن در روز از محل افزایش سرمایه

حذف سوخت مازوت از پیشگرمکن دپارتمان پخت و جایگزین کردن سوخت گاز با همکاری شرکت fct استرالیا

پروژه کاهش مصرف انرژی و جایگزینی انرژی های نو

 

درباره اهداف وبرنامه‌های آینده شرکت توضیح دهید؟

این شرکت در نظر دارد با بهره‌گیری از متد های علمی درفرآیندهای اجرایی و مدیریتی و تکیه بر تکنیک های روز بازاریابی و تکمیل طرح های توسعه ای و با  افزایش سهم فروش در بازارهای داخلی و خارجی، خود را  بعنوان قطب اصلی صادرات سیمان در ایران معرفی نماید و با افزایش کارایی و بهبود مستمر فرآیندهای خود همزمان با تحقق کامل بودجه مصوب، حداکثر بازده را در سال های آینده نصیب سهام‌داران شرکت کند.

عناوین برگزیده