تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۳
بازدید: ۴۸۲
کد خبر: ۲۲۳۰۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۴ اتفاق مهم برای قیمت دلار / پیش‌بینی دلار پس از تعطیلات

‌می‌متالز - تا پیش از شروع تعطیلات کرونایی، قیمت دلار در بازار در کانال ۲۶۹۰۰ تومان در نوسان بود. اما پس از تعطیلات چه خواهد شد؟ چهار اتفاق مهم برای قیمت دلار رخ داده است.

به گزارش می‌متالز، دو اتفاق سیاسی، اخبار مربوط به افغانستان و اظهار نظر اعضای جدید کابینه دولت چهار مساله مهم برای آینده قیمت دلار به نظر می‌رسد.

اولین خبر سیاسی مربوط به تحریم جدید است. برخلاف انتظار‌ها جو بایدن اولین گام جدی در راستای تشدید تحریم‌های ایران را برداشت و یک تاجر عمانی را همراه با شرکت‌های مرتبط با آن تحریم کرد.

بنا بر ادعای وزارت خزانه داری آمریکا این گروه به عنوان واسطه خارجی در راستای تسهیل روند تجارت نفتی ایران و چین در سایه تحریم‌ها فعالیت می‌کردند. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده که این شبکه مستقر در عمان با حمایت سپاه پاسداران، نفت ایران را به مشتریان خارجی از جمله مشتریانی در شرق آسیا می‌فروخت. خزانه‌داری آمریکا همچنین مدعی است که دو شرکت وابسته به این شبکه در عمان، یکی در لیبریا و دیگری در رومانی به ثبت رسیده‌اند.

خبر دوم مهم سیاسی مربوط به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است: «در روز ۱۴ اوت [۲۳مرداد]آژانس تأیید کرد که ایران از ۲۵۷ گرم اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۲۰ درصد به شکل UF ۴ (تترا فلوراید اورانیوم) برای تولید ۲۰۰ گرم فلز اورانیوم با غنای ۲۰ درصد استفاده کرده است.»

آژانس در بخش دیگری از گزارش خود یادآور شده است که این گام (تولید فلز اورانیوم ۲۰ درصدی) سومین گام از برنامه چهارمرحله‌ای ایران است و مرحله چهارم شامل تولید یک صفحه سوخت رآکتور خواهد بود.

اما درباره افغانستان اتفاق مهم این است که فرانسه و آلمان به دنبال تدوین طرحی برای جلوگیری از مهاجرت مردم افغانستان به اروپا هستند. فارس نوشته: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دوشنبه تصریح کرد برلین و پاریس به دنبال تدوین طرحی اروپایی برای مقابله با مهاجرت از افغانستان خواهند بود.

چهارمین مساله هم به اظهارات اخیر دو عضو کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی برمی‌گردد.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت مخالف قیمت‌گذاری دستوری است و علاوه بر این، وزیر پیشنهادی اقتصاد نیز از مخالفت با سرکوب قیمت دلار صحبت کرده است.

با این روند به نظر می‌رسد نااطمینانی‌های در بازار دلار همچنان پابرجاست و گزینه پیش‌بینی ارزانی دلار کم‌کم در حال کمرنگ شدن است. آیا بازار ارز طبق انتظار عمل خواهد کرد یا متاثر از اخبار جدید روند آن متوقف خواهد شد؟

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده