تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۲۰
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۲۲۳۰۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حباب ۷۰۰ هزار تومانی قیمت سکه؛

بازار طلا و ارز به کدام سمت می‌رود؟

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه طلاوجواهر گفت: نوساناتی که در بازار شاهد هستیم متاثر از ارز است که براساس آخرین داد و ستدها، دلار با نرخ ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان ثبت شد که البته حوادث افغانستان نیز بدون تاثیر نیست.

به گزارش می‌متالز، نرخ دلار در هفته گذشته با روند افزایشی همراه بود و برهمین اساس منجر به نوسانات بازار طلا و سکه نیز شد. دلار در حالی دوهفته گذشته بر مدار ۲۴ هزار تومان قرار داشت، اما در حال حاضر در آستانه ورود به کانال ۲۷هزار تومانی است.

برهمین اساس نرخ طلا و سکه نیز دچار افزایش قیمت شد و به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر در حال حاضر با حباب ۷۰۰هزار تومانی سکه روبرو هستیم.

افغانستان با خروج اشرف غنی، رئیس‌جمهوری این کشور تسلیم طالبان شد و پایتخت این کشور تحت سلطه نیرو‌های این گروه است. برهمین اساس این موضوع به سرعت قیمت معاملات پشت خطی دلار را در بازار ایران بالا برد و در آستانه ۲۷ هزار تومان قرار داد. برخی معتقدند حوادث اخیر افغانستان در نوسانات بازار ارز و به دنبال آن طلا و سکه بی‌تاثیر نیست و ممکن است بعد از تعطیلات پیش رو شاهد افزایش قیمت بیشتر قیمت‌ها در بازار باشیم.

اما از سوی دیگر، مخالفت با سرکوب کردن قیمت دلار و اتخاذ سیاست ارزی قابل پیش‌بینی دو سیگنال مهم وزیر پیشنهادی اقتصاد برای بازار‌ها است که انتظارات از بهبود بازار را تقویت می‌کند. احسان خاندوزی معتقد است: نباید نرخ ارز را سرکوب کرد یا آن را به ارقامی غیرواقعی عقب راند.

در همین باره رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه در حال حاضر شاهد حباب ۷۰۰هزار تومانی سکه هستیم، اظهار کرد: با وضعیت موجود اقتصادی کشور و قیمت بازار ارز، طبیعتا در ۱۰ روز گذشته نوسانات بسیاری در بازار طلا و سکه شاهد بودیم که دلیل عمده آن نرخ دلار است. پیش از این نرخ دلار در محدوده ۲۴ هزارتومانی قرار داشت، اما طبق آخرین قیمت‌ها در روز گذشته (یکشنبه) قیمت دلار به ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است.

آیت محمدولی تصریح کرد: طبیعتا تا زمانی که بازار نرخ ارز به ثبات و آرامش نسبی نرسد طلا را همیشه دچار نوسان باید دید و انتظاری نباید جز این داشت. زمانی هم که نوسان در دلار ایجاد شود طبیعتا انتظار داد و ستد و کار را نمی‌توان داشته باشیم و به نوعی نگاهمان باید به سمت راکد شدن بازار باشد.

وی ادامه داد: کمتر از دوهفته از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد و در این مدت کوتاه نمی‌توان پیش‌ّبینی از روند آینده بازار داشت، اما انتظارات و نگاه‌ها بر مثبت شدن شرایط است چرا که رئیس جمهور منتخب تاکید ویژه‌ای بر رونق اقتصادی و رفع موانع تولید دارد.

محمدولی تاکید کرد: بنابراین اولویت نخست دولت سیزدهم باید همین موضوع باشد و به این سمت حرکت کند که چرخه تولید را راه بیاندازد و به اقتصاد رونق بدهد تا بازار ارز نیز به نقطه ثبات و آرامش برسد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اظهار کرد: تقاضا در بازار طلا و سکه به آن شکلی که باید باشد نیست، اما صفر هم نیست. وقتی با نوسان قیمتی روبرو هستیم افرادی که متقاضی خرید واقعی هستند در انتظار ثبات خواهند بود تا بعد خرید خود را انجام دهند.

وی گفت: براساس آخرین قیمت‌ها در روز گذشته (یکشنبه) قیمت انس حهانی ۱۸۸۰ دلار، مثقال طلای ۱۸عیار ۴ میلیون ۹۳۸ هزار تومان، هرگرم طلای ۱۸ عبار یک میلیون و ۱۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان، سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۹۵هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶میلیون تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۰۰هزار تومان و سکه گرمی هم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان داد و ستد شد. همچنین حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان حباب سکه و فاصله قیمتی طلا و سکه است.

به گفته محمدولی، نوساناتی هم که در نرخ‌ها شاهد هستیم متاثر از بازار ارز است که براساس آخرین داد و ستد‌های دیروز، دلار با نرخ ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان ثبت شد. البته حوادث افغانستان نیز بدون تاثیر نیست.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده