تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۳
بازدید: ۳۱۱
کد خبر: ۲۲۳۰۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حاشیه سود خالص ۱۱ درصدی «فتوسا» در ۳ ماهه بهار ۱۴۰۰

‌می‌متالز - شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان با انتشار صورت‌های مالی دوره ۳ ماهه منتهی به خرداد سال ۱۴۰۰ از حاشیه سود ۱۱ درصد در این دوره ۳ ماهه خبر داد.

به گزارش می‌متالز، شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان در تاریخ ۲۲آذر سال ۱۳۸۸ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی زنجان به ثبت رسیده است. ظرفیت سالانه تولیدی کارخانه مذکور برای کنسانتره روی ۲۵۵ هزار تن و برای کنسانتره سرب ۲۵ هزار تن میباشد. فرآیند تولید در شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان برای کلیه محصولات شامل مراحل خردایش اولیه، خردایش ثانویه، فلوتاسیون، فیتراسیون و انبار محصول بوده و کلیه دستگاه‌ها و تجهیزات موجود در قسمت‌های یاد شده به گونه‌ای طراحی شده اند که برای طیف وسیعی از مواد معدنی ازجمله انواع خاک‌های سولفور، سرب، و انواع خاک‌های سولفوره روی کاربرد داشته باشند. فرآیند فلوتاسیون که اصلی‌ترین پروسه تولید است شامل انجام تغییرات فیزیکی شیمیایی بر روی سطح کانی‌های مورد نظر با استفاده از موادی با خاصیت‌های مختلف شامل بازداشت کننده ها، کلکتورها، کف ساز‌ها و استفاده از رفتار کانی‌ها در محیط‌های گازی ومایع و اختلاف در خاصیت ترش شوندگی‌ها میباشد.

مواد اولیه مصرفی برای انجام پروسه تولید، خاک سرب و روی (سولفوره) میباشد که ۱۰۰ درصد خرید مواد اولیه از داخل کشور بوده و کلیه محصولات تولیدی شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان شامل: کنسانتره سرب سولفوره، کنسانتره روی سولفوره، کنسانتره سرب اکسید، کنسانتره منگنز و شمش روی میباشد و کلیه فروش از محصولات تولید شده در دوره یکماهه منتهی به تیر ۱۴۰۰ داخلی بود است.

در دوره یکماهه منتهی به تیر ۱۴۰۰، ۷۱ درصد از کل مبلغ فروش متعلق به کنسانتره روی اکسید می‌باشد.

میانگین تولید ماهانه برای محصول کنسانتره روی اکسید برابر با ۲ هزار و ۶۷۹ تن بوده است که این محصول در دوره یکماهه منتهی به تیر سال جاری ۲ هزار و ۴۲ تن تولید شده است که از میانگین تولید ماهانه ۲۳ درصد کمتر می‌باشد.

در دوره ۴ ماهه منتهی به تیر ۱۴۰۰، ۱۰۰ درصد محصول کنسانتره روی اکسید تولید شده به فروش رفته است که این مطلب گویای این نکته می‌باشد که کمتر شدن تعداد تولید به دلیل کاهش تقاضا برای محصول فوق نبوده است.

۱۲ماهه ۹۵، ۱۲ماهه ۹۶، ۱۲ماهه ۹۷، ۱۲ماهه ۹۸، ۱۲ماهه ۹۹، ۳ماهه ۱۴۰۰، ۹ماهه برآوردی ۱۴۰۰
حاشیه سود ناخالص ۱۰.۷۴% ۲۳.۰۸% ۱۱.۹۳% ۱۴.۳۰% ۱۶.۲۱% ۱۱.۶۰% ۱۳.۴۲%

روند حاشیه سود ناخالص از سال ۹۵ تا سال ۹۹ دارای یک روند صعودی بوده است. اما در مقایسه دوره ۳ ماهه منتهی به خرداد سال جاری نسبت به دوره ۳ ماهه سال گذشته روند حاشیه سود‌ها طبق جدول پایین بوده است.

۳ماهه ۹۹، ۳ماهه ۱۴۰۰
حاشیه سود ناخالص ۱۳.۶۴% ۱۱.۶۰%
حاشیه سود عملیاتی ۱۰.۹۴% ۱۱.۳۵%
حاشیه سود خالص ۱۹.۸۲% ۱۱.۰۱%

بر طبق جدول فوق حاشیه سود ناخالص در دوره ۳ ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۰ نسبت به ۳ ماهه سال گذشته کمتر شده است که نشان دهنده این مهم می‌باشد که بهای تمام شده محصولات نسبت به درآمد فروش در ۳ ماهه سال جاری افزایش یافته است. کاهش حاشیه سود خالص در جدول بالا به دلیل کاهش سایر درآمد‌های غیرعملیاتی شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان بوده است. شرکت تولید و توسعه سرب ایرانیان برای ادامه دار بودن روند صعودی سود خالص در پایان دوره سال ۱۴۰۰ باید تولیدات محصول کنستانتره روی اکسید را افزایش داده یا بهای تمام شده برای محصولات خود را کاهش دهد.

یکی دیگر از عواملی که به سود آوری شرکت تولید و توسعه سرب روی ایرانیان کمک می‌کند نرخ جهانی روی و یا نرخ ارز می‌باشد. قیمت روی جهانی در تاریخ ۲۴مرداد سال ۱۴۰۰ حدود یک هزار و ۳۶۷ پوند می‌باشد.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده