تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۳۰۶
کد خبر: ۲۲۳۲۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اتفاق عجیب در بورس / خروج تدریجی حقیقی‌ها از بازار سهام!

‌می‌متالز - در مرداد بازار سهام به طور میانگین شاهد خروج روزانه ۶۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بود که نسبت به ورودی پول حقیقی در تیر تغییر چشم‌گیری داشته است.

به گزارش می‌متالز، در حالی که در ۱۵ روز معاملاتی مرداد ماه شاخص کل ۱۲ روز صعودی را پشت سر گذاشت، اما تنها در ۵ روز شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم و در بسیاری از روز‌های صعودی شاخص نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد.

مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در مرداد ۹۲۴ میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه ۶۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است که نسبت به ورود روزانه ۷۶ میلیارد تومان پول حقیقی در تیرماه یک تغییر جهت چشمگیر است.

خروج در روز‌های صعود

روز یکشنبه ۲۴مرداد شاهد خروج پول حقیقی از بازار برای هفتمین روز متوالی بودیم. این در حالی است که در این ۷ روز شاخص کل ۹۴ هزار واحد رشد کرده است. در پایان معاملات روز ۱۳مرداد که ۴۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی وارد بازار شد شاخص در سطح یک میلیون و ۴۰۶ هزار واحد قرار داشت. در ۷ روز کاری بعدی شاخص کل تنها در یک روز نزول کرد و در باقی روز‌ها صعود کرد.

تحلیل‌گران معتقدند بسیاری از سهام‌داران حقیقی که طی یک سال گذشته دچار زیان بوده‌اند در این روز که شاخص در کانال ۱٫۴ میلیونی پیش‌روی کرد سبد سهام خود را به فروش رسانده و به اصطلاح اقدام به سیو سود (save profit) کرده‌اند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده