تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۹
کد خبر: ۲۲۳۲۹۲
l می‌متالز - وزیر پیشنهادی صمت به ابهامات درباره برنامه‌های اعلامی‌اش از جمله قیمت‌گذاری دستوری، واردات خودرو، میزان پایبندی به مکانیزم بورس، چالش‌های صنعت فولاد و سیمان و سیاست‌های غلط تنظیم بازار پاسخ داد.

به گزارش می‌متالز، باید تعرفه‌های واردات خودرو را با یک زمانبندی کاهش داد؛ در یک برنامه زمانبندی که همزمان مقیاس تولید افزایش یابد، ساختار مدیریتی اصلاح و زیرساخت اقتصادی فراهم شود می‌توان تعرفه واردات خودرو را کاهش داد تا رقابت مدنظر در صنعت خودرو شکل بگیرد.

صنعت خودرو مورد انتقاد عموم مردم، نمایندگان مجلس و رسانه‌هاست. اما نباید با این انتقاد‌ها به این نتیجه برسیم که اشتباه کردیم و اصلاً نباید سراغ صنعت خودرو می‌رفتیم. بنده معتقدم صنعت خودروی کشور ظرفیت بسیار بالایی دارد. ما به لحاظ فنی کم و کسری نداریم.

مشکل صنعت خودرو سازوکار‌های اقتصادی و ساختار‌های مدیریتی است. اینکه می‌گویم ساختار‌های مدیریتی منظورم افراد و مدیران نیستند بلکه به طور کلی ساختار مدیریتی مشکل دارد. در صنعت خودرو باید ۳ کار انجام شود؛ رقابتی شدن صنعت خودرو، افزایش مقیاس تولید و اصلاح ساختار‌های مدیریتی و اقتصادی. اینکه می‌گویم رقابتی شود می‌تواند هم در بازار‌های داخلی باشد و هم در بازار‌های خارجی. برنامه ما این است که هر سال، یک حداقلی از خودرو‌های تولید داخل باید صادر شود؛ به شکلی که در سال ۱۴۰۳ حداقل باید ۳۰ درصد از خودرو‌های تولید شده صادر شود. یعنی از هر سه خودرویی که تولید می‌شود، یک خودرو صادر شود. این اقدام یک رقابتی را برای خودروسازان در بازار‌های خارجی ایجاد می‌کند.

یکی از موضوعاتی که با اولویت ویژه به آن خواهم پرداخت موضوع بورس کالا است. به نظر من در حال حاضر ساختار‌ها و قیمت‌ها عادلانه نیست و برنامه داریم که خیلی سریع این موارد را اصلاح کنیم؛ به خصوص در حوزه سیمان به سرعت مشکلات حل خواهد شد.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده