تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۲۲۳۴۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ناصرپور در شبکه خبر تشریح کرد:

اعلام جزییات چگونگی پیوند بازار سرمایه و مسکن/ ۳ طرح بورسی در دست اجراست

‌می‌متالز - روز گذشته محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از راه اندازی صندوق زمین و مسکن در بورس کالا از نیمه دوم سال و همچنین انجام اقدامات در راستای اجرای طرح فروش متری مسکن خبر داد که علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در برنامه زنده «گفت و گوی ۱۸:۳۰» شبکه خبر جزییات این اقدامات را تشریح کرد؛ به گفته ناصرپور هم اکنون در حوزه پیوند بازار سرمایه و مسکن با سه طرح شامل صندوق زمین و ساختمان، صندوق املاک و مستغلات و اوراق سلف موازی استاندارد مواجه هستیم.

به گزارش می‌متالز، ناصرپور در ابتدا درباره راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان گفت: این صندوق‌ها با همکاری وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن از گذشته در مجموعه بازار سرمایه راه‌اندازی شده بود، اما به علت محدودیت‌های مقرراتی که وجود داشت تنوع و تعداد این صندوق‌ها افزایش پیدا نکرد و از آن استقبال نشد.

تسهیل راه اندازی صندوق زمین و ساختمان

وی به اصلاح آیین نامه و رفع موانع برای توسعه این صندوق‌ها اشاره کرد و افزود: بعد از اصلاحاتی که در آیین‌نامه‌های اجرایی این صندوق‌ها در شورای عالی مسکن و سپس در هیئت دولت صورت گرفت، بخشی از موانع بر سر راه این صندوق ها، درخصوص انتقال دارایی‌های دولت به داخل این صندوق‌ها بود و بخشی دیگر در خصوص مالیات نقل و انتقال این دارایی‌ها بود که این موانع، رفع شد.

وی در این باره توضیح داد: تعدادی از صندوق‌های زمین و ساختمان از گذشته در مجموعه بازار سرمایه راه اندازی شده بودند و این راه اندازی‌ها عمدتا با همکاری زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن بود. محدودیت‌هایی که به لحاظ مقرراتی وجود داشت سبب شد تنوع و تعداد این صندوق‌ها زیاد نباشد. اما برخی از موانع که عمدتا مربوط به نقل و انتقال دارایی‌های دولتی درون این صندوق‌ها بود و همینطور مالیات نقل و انتقالات املاک وارد یا خارج شده از این صندوق ها، مطلوبیت این گونه صندوق‌ها را تاحدودی کاهش می‌داد لذا با توجه به برطرف شدن این موانع، می‌توان امیدوار بود راه اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان از این پس تسهیل شود.

ناصرپور خاطرنشان کرد: یعنی اقدام جدیدی در این حوزه نیاز به اجرا ندارد و از این پس با توجه به پروژه‌هایی که برای این صندوق‌ها تعریف می‌شود کار دنبال می‌شود که البته باید پروژه‌های مناسبی باشند تا بشود آن‌ها را در قالب صندوق‌های زمین و ساختمان اجرا کرد و واحد‌های سرمایه گذاری صندوق‌ها را منتشر کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: صندوق‌های زمین و ساختمان با توجه به ماهیت پروژه محور بودن آن‌ها با عمر محدود طراحی شده اند. یعنی عمر صندوق‌های زمین و ساختمان متناسب با عمر پروژه‌ای است که در حال انجام می‌باشد و با اتمام پروژه، فرآیند تسویه در آن‌ها شکل می‌گیرد.

صندوق املاک و مستغلات و فروش متری در بورس کالا

ناصرپور در ادامه این گفتگو اظهار داشت: در راستای گسترش حضور بخش مسکن در بازار سرمایه، راه اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات نیز در حال پیگیری است به طوریکه اساسنامه و امیدنامه این صندوق‌ها در سازمان بورس در حال تدوین بوده و به محض اینکه به نتیجه برسد راه اندازی می‌شود؛ با توجه به تکلیف قانونی که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برای وزارت امور اقتصاد و دارایی قید شده، باید به نوعی از این صندوق‌ها برای تامین مالی دولت استفاده شود.

به گفته ناصرپور فروش متری مسکن ابزار دیگری در حوزه مسکن است که در قالب اوراق سلف موازی استاندارد اجرایی خواهد شد که با تایید دستورالعمل آن از سوی سازمان بورس، این طرح نیز عملیاتی خواهد شد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: بنابراین هم اکنون در حوزه پیوند بازار سرمایه و مسکن با سه موضوع شامل صندوق زمین و ساختمان، صندوق املاک و مستغلات و اوراق سلف موازی استاندارد مواجه هستیم که هر سه این موارد در دست اقدام است.

ناصرپور گفت: سازمان بورس به عنوان حامی سرمایه گذاران خرد، نظارت و دقت لازم و کافی را در فرآیند اعطای مجوز به صندوق‌ها را انجام می‌دهد و با توجه به تاکید سازمان بورس بر حمایت از حقوق و منافع سهامداران، تعیین دقیق ارکان و روابط مربوطه و امکان سنجی و توجیه اقتصادی پروژه‌ها از سوی سازمان مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد تا ریسک‌های کمتری متوجه سرمایه گذاران در حوزه‌های مرتبط میان بورس و مسکن باشد.

وی تاکید کرد: وجود ارکان متعدد در این صندوق‌ها اجتناب ناپذیر است چراکه برای شفافیت و قابل نظارت شدن کلیه فرآیند‌های راه اندازی صندوق‌ها این ارکان دیده شده اند.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در خاتمه گفت: عرضه املاک و مستغلات خوشبختانه از سال گذشته با عرضه فیزیکی املاک وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و برخی بانک‌ها کلید خورد و برخی دیگر اعلام آمادگی کرده اند؛ در این میان راه برای عرضه املاک و مستغلات دیگر نهاد‌ها و بخش‌های دولت باز است تا از پتانسیل بورس کالا برای عرضه املاک مازاد استفاده کنند.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده