تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۶
بازدید: ۹۱۴
کد خبر: ۲۲۳۶۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی اعلام کرد:

برنامه توسعه اکتشاف با افزایش ۱۱ برابری سرمایه صندوق بیمه معدنی

‌می‌متالز - مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: با تحقق افزایش ۱۱ برابری سرمایه این صندوق معدنی نسبت به سال ۹۸، توسعه اکتشافات پایه برای معادن کوچک‌مقیاس عملیاتی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، فرید دهقانی با بیان این مطلب گفت: با توجه به برنامه افزایش نقش صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معدنی در توسعه زنجیره معدن به‌ویژه معادن کوچک، اما بررسی‌ها حاکی از تضعیف کارکرد حمایتی این صندوق (به رغم سرمایه بیش از ۱۴۲ میلیارد تومانی) با افزایش تورم داخلی و نرخ ارز بود.

وی افزود: به همین دلیل، تصمیم گرفته شد در سه مرحله، سرمایه صندوق را به بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تا پایان امسال افزایش دهیم که مورد موافقت رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز قرار گرفت.

تثبیت ۵۰۰ میلیارد تومانی سرمایه صندوق تا پایان سال گذشته

دهقانی یادآور شد: در راستای افزایش سرمایه صندوق بیمه معدنی، تامین نقدی این سرمایه از محل سهام سهامداران، برنامه ریزی و در نتیجه آن، سرمایه صندوق ۵۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته تثبیت شد.

وی ادامه داد: اکنون پیش‌پرداخت‌های لازم برای این افزایش سرمایه، دریافت شده و افزایش سرمایه به صورت علی‌الحساب اتفاق افتاده است. همچنین گزارش توجیهی در این زمینه برای ارائه به سازمان حسابرسی در حال نهایی شدن است.

برنامه کمک مستقیم به اکتشاف برای نخستین بار

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با بیان اینکه کمک به اکتشافات تکمیلی و اکتشافات پایه از نظر مالی، ریسک و مدیریت ریسک، از جمله اساسی‌ترین برنامه‌های آینده این صندوق با افزایش سرمایه خواهد بود، گفت: برای نخستین بار از فعالیت صندوق، به طور مستقیم به دنبال کمک به موضوع اکتشاف هستیم.

وی افزود: این در حالی بود که در ادوار گذشته، کمک مالی این صندوق به اکتشافات از محل وجوه اداره شده و کمک‌های مالی و اعتباری سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شد که تغییرات تخصیص بودجه بر میزان اعتبار تخصیصی برای اکتشافات تاثیرگذار بود.

دهقانی خاطرنشان کرد: با تخصیص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه، منابع مالی که پیش از این برای موضوع اکتشاف تخصیص می‌یافت، درون‌زا نبود و توسط بخش معدن برای آن تصمیم‌گیری نمی‌شد.

وی ادامه داد: سال گذشته به همین شیوه کمتر از ۲۰ میلیارد تومان برای موضوع اکتشافات تخصیص داده شد، اما امسال تصمیم داریم با تامین منابع مالی افزایش سرمایه، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان (با احتساب منابع بانکی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان) برای اکتشافات پایه معادن کوچک‌مقیاس تخصیص دهیم. چنین رقمی می‌تواند موتور محرکه‌ای برای معادن کوچک‌مقیاس برای ادامه مسیر باشد.

نبود هیچ محدودیت برای تامین مالی اکتشاف، استخراج و فرآوری

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی تاکید کرد: به معدن‌کارانی که نیازمند منابع مالی برای استخراج، فرآوری و اکتشاف هستند، اعلام می‌کنیم که هیچ محدودیتی برای تامین منابع آن‌ها نداریم و تصمیم ایمیدرو و این صندوق، تامین نیاز‌های مالی معادن کوچک‌مقیاس است.

وی ادامه داد: اکنون ۵۷ ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه به مبلغ ۱۵ هزار و ۴۹۵ میلیارد ریال برای طرح‌ها آماده صدور است که شامل ۳۸ ضمانت‌نامه به ارزش ۱۵ هزار و ۴۰۶ میلیارد ریال و ۱۹ سرمایه‌گذاری به ارزش ۸۹ میلیارد ریال است.

صدور بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال ضمانت نامه و بیمه نامه

دهقانی خاطرنشان‌کرد: از سال گذشته تاکنون، در مجموع ۱۱۵ ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه به ارزش حدود ۲۰ هزار و ۹۰۹ میلیارد ریال از سوی این صندوق صادر شده است.

بنا به این گزارش، سال گذشته در مجموع ۴۰ ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه به ارزش چهار هزار و ۷۸۶ میلیارد ریال از سوی صندوق مذکور صادر شد که سهم ضمانت‌نامه‌ها (بیمه‌های اعتباری بهره‌برداری) ۳۱ فقره به ارزش چهار هزار و ۷۴۴ میلیارد ریال و سهم بیمه‌نامه سرمایه‌گذاری ۹ فقره به ارزش ۴۲ میلیارد ریال بود.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده