تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۲۲۳۹۸۰
سرویس خبر : انرژی

گام پلی پروپیلن جم برای نوآوری و افزایش توان تولید

‌می‌متالز - شرکت پلی پروپیلن جم و دانشگاه صنعتی شریف با هدف تنوع‌بخشی به سبد محصولات استراتژیک و ارزش‌آفرینی بیشتر تفاهم‌نامه همکاری علمی و پژوهشی امضا کردند.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل و نایب رئیس هیات‌مدیره پلی پروپیلن جم با اشاره به اهمیت ارتباط میان صنعت و دانشگاه در مسیر نوآوری و خودکفایی صنعت پتروشیمی گفت: با توجه به تحولات صورت گرفته در حوزه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و ضرورت همگرایی و ارتقای ظرفیت تولید با هدف تامین نیاز صنایع داخلی و توسعه بازار خارجی، از ابتدای حضور در شرکت پلی پروپیلن جم با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی اصولی به دنبال گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه بوده‌ایم.

سید مصطفی فیض با اشاره به برخی موفقیت‌های حاصل از پیوند صنعت و دانشگاه در شرکت متبوع افزود: تفاهم‌نامه همکاری علمی‌ – پژوهشی با دانشگاه صنعتی شریف در راستای اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در ادامه همکاری‌های پژوهشی قبلی با این دانشگاه منعقد شده‌است.

وی با بیان اینکه خلاقیت و نوآوری گام جدید پلی پروپیلن جم برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی است تاکید کرد: اجرای نظام نوآوری و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در مجموعه پلی پروپیلن جم در دستورکار قرار گرفته و امیدواریم با دانش و نیروی‌انسانی کارآمد و با تعریف درست ابعاد کار و برنامه زمان‌بندی مشخص بتوانیم دستاورد‌های خوبی از این تفاهم کسب کنیم.

فیض با اشاره به آغاز جهش سوم صنعت پتروشیمی در کشور بیان کرد: تنوع سبد محصول، ضرورت نوآوری و پژوهش و تحقیق و توسعه در این صنعت را نشان می‌دهد و بدون تردید این تفاهم‌نامه نقطه عطفی در صنعت تولید پلی پروپیلن کشور و تنوع‌بخشی به سبد محصول شرکت پلی پروپیلن جم خواهد بود.

تجاری سازی ۴ گرید جدید پلیمر تا پایان سال ۱۴۰۰

مدیرعامل پلی پروپیلن جم درخصوص تولید و تجاری‌سازی گرید‌های جدید و پرکاربرد نیز گفت: مهم‌ترین اولویت فعالیت‌های پلی‌پروپیلن جم در کنار تولید و ارزش‌آفرینی، پشتیبانی و حمایت جدی از صنایع پایین‌دست و مورد نیاز کشور است که در همین راستا سال گذشته در حوزه سلامت اولین تولیدکننده در گرید HP ۵۶۴ S بودیم و با توجه به شرایط حاکم بر کشور، همچون پتروشیمی‌های شازند و مارون- از سود خود گذشته و منافع ملی را اولویت قرار دادیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر توسعه چند گرید جدید را در دستور کار داریم که در همین راستا گرید RP ۱۲۰ L با هدف جلوگیری از واردات و بهره‌گیری صنایع پایین‌دست به تولید انبوه رسید و جایزه نوآوری دانشگاه صنعتی شریف را نیز دریافت کرد.

سید مصطفی فیض ادامه داد: تولید این گرید با توجه به افزایش هزینه تولید در حوزه‌های فرآیندی، شیمیایی و افزودنی‌های مورد استفاده، کار بسیار سختی بود، ولی سعی کردیم با بهینه کردن ترکیب محصول، منافع بیشتری نصیب صنایع پایین‌دست و اقتصاد کشور شود.

مدیرعامل پلی پروپیلن جم با بیان اینکه امکان اعلام محصولات جدید به‌طور مشخص وجود ندارد، افزود: در حوزه تحقیق و توسعه در حال بررسی روی حداقل چهار گرید جدید هستیم، در این زمینه اقدامات آزمایشگاهی انجام شده و پیش‌بینی بازار و سودآوری آن در حال نهایی شدن است.

وی اظهار امیدواری کرد طی ماه‌های آتی تولید آزمایشی و محدود این محصولات اجرایی شود و پس از طی مراحل تایید و صحه‌گذاری از طریق صنایع پایین‌دست، تولید انبوه کلید بخورد.

فیض با اشاره به قرارداد دیگر مجموعه پلی پروپیلن جم با مجموعه دانشگاهی کشور بیان کرد: این قرارداد با هدف بررسی زنجیره پروپیلن و پلی پروپیلن کشور منعقد شده و امیدواریم بتوانیم با توجه به توان مالی شرکت در این حوزه نیز سرمایه‌گذاری کنیم.

همکاری صنعت و دانشگاه برای از بین بردن گلوگاه لایسنس

رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف نیز در این نشست گفت: اگر جهش دوم در این صنعت پتروشیمی رخ نمی‌داد امروز به دلیل تحریم‌های ظالمانه اوضاع متفاوتی در حوزه تامین ارز داشتیم، این هوشمندی در سیاستگذاری کشور را نشان می‌دهد که در زمان مناسبی سرمایه‌گذاری را شروع کرد و امیدوارم این نگاه درون‌زا برای توسعه صنعت پتروشیمی تداوم پیدا کند.

على ملکی اظهار کرد: در یک مقایسه بین‌المللی، کشور‌هایی همچون آلمان، کره جنوبی و سنگاپور به ازای هر تن تولید محصولات پتروشیمی سه برابر ارزش افزوده دلاری بیشتر از ایران کسب می‌کنند، به دلیل اینکه محصولات متنوع با ارزش افزوده بالاتر و تکنولوژی پیشرفته‌تری از ایران تولید می‌کنند و بازار کمتر رقابتی با درجه انحصار بالا در اختیار دارند؛ بنابراین تولیدکنندگان می‌توانند در زمینه پریمیوم منافع بیشتری از مشتری‌های خود کسب کنند.

وی ادامه داد: ما در برخی از همین محصولات پایین‌دستی پتروشیمی در عین حال که تراز تجاری پتروشیمی‌مان مثبت است، ولی وارد‌کننده هستیم، این یعنی ارزش افزوده‌ای را که به شکل بالقوه می‌توانستیم تولید کنیم و ارزآوری و اشتغال بیشتری داشته باشیم از دست داده‌ایم.

رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه هرچند توسعه پتروشیمی سرمایه‌بر است، اما پایین‌دستی آن اشتغال‌زا است، بیان کرد: در حوزه تولید تجهیزات صنعت پتروشیمی نیز با توجه به اینکه ۸۰درصد تجهیزات از مجتمع‌های ماشین‌سازی داخلی تامین می‌شود، به سمت تحریم‌ناپذیری حرکت کرده‌ایم و اغلب تجهیزات دانش‌بنیان و استراتژیک را خودمان می‌سازیم.

ملکی افزود: با همه پیشرفت‌ها در صنعت پتروشیمی همچنان در زمینه لایسنس مساله داریم و باید با همکاری صنعت و دانشگاه این گلوگاه بشکند تا صنعت پرافتخاری در کشور شکل بگیرد.

رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف گفت: کشور‌هایی مانند آلمان، کره جنوبی و سنگاپور نفت ندارند، ولی از کسب و کار و تکنولوژی ارزش افزوده و اشتغال ایجاد می‌کنند، بنابراین برای ایران که کشوری با منابع هیدروکربوری است، لازم است که در این حوزه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری جدی انجام دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده