تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۱
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۲۲۴۰۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توسعه متوازن با برنامه معدنی وزیر جدید صمت محقق می‌شود

‌می‌متالز - سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در ارائه برنامه‌های پیشنهادی خود رد جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به توسعه بخش معدن و به دنبال آن تحقق توسعه متوازن در کشور اشاره کرد.

به گزارش می‌متالز، بخش معدن می‌تواند جایگزینی مناسب برای درآمد‌های نفتی باشد و این مهم تنها با توسعه هرچه بیشتر محقق می‌شود.

سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم با اشاره به اهمیت بخش معدن، اظهار کرد: معدن می‌تواند جایگزین نفت شود. اگر به پراکندگی معادن در کشور نگاه کنیم خواهیم دید در سراسر کشور قرار گرفته اند، درنتیجه اگر بخش معدن را توسعه دهیم شاهد توسعه متوازن خواهیم بود.

وی در ادامه تصریح کرد: چرا باید ۵ هزار معدن ما تعطیل باشد یا نگران خام فروشی باشیم؟

فاطمی امین افزود: ما باید برای اکتشافات برنامه ویژه داشته باشیم تا از ذخایر موجود بیشترین بهره برداری صورت بگیرد.

به گفته وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، اگر نگران خام فروشی هستیم باید حوزه فرآوری را توسعه دهیم.

وی همچنین با اشاره به موضوع وضع عوارض صادراتی در بخش معدن، بیان کرد: ما به دنبال عوارض صادراتی معکوس برای جلوگیری از خام فروشی خواهیم بود یعنی بیشترین عوارض برای صادرات سنگ آهن در نظر گرفته می‌شود.

صحبت‌های سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت حاکی از برنامه جدی او برای جلوگیری از خام فروشی در بخش معدن است تا با توسعه هر چه بیشتر واحد‌های فرآوری شاهد صادرات محصولات معدنی با ارزش افزوده بیشتر باشیم.

درواقع افزایش ارزش افزوده در بخش معدن می‌تواند درآمد‌های ارزی حاصل از صادرات این بخش را افزایش دهد موضوعی که خود به تحقق شعار معدن به جای نفت کمک خواهد کرد.

از سویی دیگر توسعه در بخش معدن باتوجه به قرار گیری معادن در مناطق محروم و دورافتاده منجر به توسعه فرهنگی و اشتغالزایی هر چه بیشتر خواهد شد که از مهاجرت به شهر‌های بزرگ نیز جلوگیری خواهد کرد.

اما در این میان نباید این موضوع را به دست فراموشی سپرد که توسعه هرچه بیشتر بخش معدن با برنامه مشخص و کارشناسی شده، رفع موانع و تعامل هرچه بیشتر وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی محقق می‌شود. مواردی که در سوابق اجرایی و برنامه پیشنهادی فاطمی امین جهت هدایت وزارتخانه بزرگ صمت دیده می‌شود.

منبع: صنعت کار

عناوین برگزیده