تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۱۱
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۲۴۳۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان صمت به مناسبت هفته دولت:

اصفهان جایگاه نخست پروانه بهره برداری صادرشده در کشور/ اشتغال ۵۸ هزار نفر در بخش معادن اصفهان

‌می‌متالز - رئیس سازمان صمت استان اصفهان به مناسبت هفته دولت گفت: استان اصفهان جایگاه نخست پروانه بهره برداری صادر شده در کشور را دارد و در بخش معدن بیش از ۵۸ هزار نفر اشتغال دارند.

به گزارش می‌متالز، ایرج موفق ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر به تشریح عملکرد سازمان صمت استان اصفهان از شهریور سال گذشته تا تیرماه امسال پرداخت و توضیح داد: در امور صنایع، صنایع معدنی و سرمایه گذاری ۵۶۴ پروانه بهره برداری صادر شده که سرمایه مجوز آن ۱۸۲ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۶۶۴ میلیون ریال است که این پروانه‌های بهره برداری اشتغال ۱۲ هزار و ۶۰۴ نفر را به همراه داشته است. همچنین صدور تمام پروانه‌ها به تایید سازمان محیط زیست استان اصفهان رسیده است و استان اصفهان جایگاه نخست پروانه بهره برداری صادرشده در کشور را دارد.

وی افزود: هزار و ۴۴۹ جواز تاسیس صادر شده است که سرمایه مجوز آن ۴۱۶ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال است و زمینه اشتغال ۴۱ هزار و ۵۶۲ نفر فراهم شده است که جایگاه دوم را در این زمینه در کشور به دست آوردیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به ۱۱۰ طرح توسعه صادر شده اشاره کرد و گفت: سرمایه مجوز طرح‌های توسعه ۳۲ میلیون و ۹۱۴ هزار و ۲۲۳ میلیون ریال است که به اشتغال ۳ هزار و ۹۸۰ نفر منجر شده است.

وی با اشاره به اینکه فعالان حوزه صنعت و معدن در اصفهان کارشناسان و متخصصین صنعت کشور هستند، اضافه کرد: در بازه زمانی یاد شده یک جواز تاسیس دانش بنیان با سرمایه ۶۶ هزار و ۱۷۰ میلیون ریال با زمینه اشتغال ۱۵ نفری هم صادر شده است.

موفق به ۱۶ پروانه بهره برداری دانش بنیان هم گریزی زد و گفت: این پروانه‌ها با سرمایه مجوز ۴۰۳ هزار و ۶۲۱ میلیون ریال زمینه اشتغال ۲۴۷ نفر را فراهم کرده است.

وی معافیت ماشین آلات را از شهریور سال گذشته تا تیرماه سال جاری ۳۱۷ فقره اعلام کرد و توضیح داد: این معافیت ماشین آلات به ارزش ۱۰۲ میلیون و ۴۶۹ هزار و ۶۱۹ دلار است و معافیت مواد اولیه طبق (ماده ۱۲۱)، ۳ فقره است که ۶۶۰ هزار و ۳۰۱ دلار ارزش دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در خصوص مجوز‌های صادره اکتشاف گفت: ۶۴۸ درخواست اکتشاف به همراه ۵۳ پروانه اکتشاف و ۲۰ گواهی اکتشاف صادر شده است که ذخیره قطعی گواهی نامه کشف ۵۶/۱۳۲۰۵ هزار تن است و هزینه عملیات آن ۶/۳۹۱۵۹ میلیون ریال است.

وی به ۳۲ اجازه برداشت معدن صادره به میزان استخراج ۶۶۰ هزار و ۲۰۰ تن اشاره‌ای کرد و گفت: اجازه برداشت معدن صادره (طرح‌های عمرانی) ۱۲ فقره است که میزان ۸۷۲ هزار و ۵۰۰ تن استخراج را به همراه داشته است.

موفق اجازه برداشت معدن صادره شن و ماسه رودخانه‌ای و خاک تونان را ۶۰ فقره اعلام کرد و توضیح داد: استان اصفهان جایگاه نخست معادن فعال در کشور را دارد و میزان استخراج اجازه برداشت معدن صادره ۴ میلیون و ۲۵ هزار تن است.

اما در زمینه آموزش و پژوهش و توسعه تجارت ۱۰۹ هزار و ۳۸۶ پروانه کسب صادر شده که ۶۱۶ فقره آن به صورت موقت، ۳۱ هزار و ۲۰۷ فقره عادی و ۹۸۵ فقره ایثارگری است که در کل ۳۲ هزار و ۱۹۲ پروانه کسب صادر شده است.

وی مجوز شرکت‌های پخش کالا را ۳۹ فقره اعلام کرد که به اشتغال هزار و ۵۳ نفر منجر شده است.

رئیس سازمان صمت استان اصفهان به ۳۱۹ کارت بازرگانی جدید در نه ماه اخیر اشاره کرد وگفت: در این مدت ۶۱۱ کارت بازرگانی هم تمدید شده است.

موفق ثبت سفارشات واردات کالای استان اصفهان را ۱۴ هزار و ۴۶۰ مورد دانست و گفت: ارزش ثبت این سفارشات ۴/۵۰۳۹ میلیون دلار است.

به گفته رئیس سازمان صمت، وزن صادرات از استان اصفهان ۴ هزار و ۶۴۱ هزار تن و به ارزش ۱۷۸۳/۴ میلیون دلار و وزن واردات به استان اصفهان ۱۲۵ هزار تن به ارزش ۶۲۳/۴ میلیون دلار است.

وی با اشاره به برگزاری ۷ نمایشگاه تخصصی گفت: ۱۴ هزار و ۳۲۵ فرم شناسنامه دار قالی برای تمدید بیمه تامین اجتماعی و قالیبافان تایید شده است و ۶ هزار و ۵۳ بازرسی از کارگاه‌های قالی بافی بازرسی صورت گرفت. ۳۷۹ نفر هم برای دریافت تسهیلات پشتیبان قالی معرفی شده اند و ۲۸۳مجوز صادره مشاغل خانگی پشتیبان و مستقل قالی بافی صادر شده است. تعداد جلسات کمیته فرش، تشکل‌های حوزه فرش و سایر هم ۳۰ فقره است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در پایان تعداد کل بازرسی انجام شده را ۸۰ هزار و ۵۱۴ مورد دانست و تعداد کل پرونده‌های متشکله را ۷ هزار و ۳۹۲ فقره اعلام کرد.

به گفته وی ارزش ریالی پروده‌های متشکله ۷۴۷۵۷۷۰۵۳۵۹۳۷ است و تعداد پرونده‌های ارسالی به تعزیرات هم ۷ هزار و ۳۹۲ فقره است و تعداد گزارش‌های مردمی پیگیری شده هم ۶ هزار و ۴۹۸ پرونده بوده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده