تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۱
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۲۴۱۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کرونا، اشتهای اژد‌های زرد را کاهش داد؛

شوک چینی به بازار جهانی کالا‌های اساسی

‌می‌متالز - خروج سریع اقتصاد چین از شرایط کرونایی و ازسرگیری رشد اقتصادی در این کشور، باعث شد تا تقاضا برای تمام کالا‌های اساسی در دنیا رشد کند و به دنبال آن قیمت اغلب کالا‌ها افزایش یابد.

به گزارش می‌متالز، طبق گزارش‌های منتشرشده از ابتدای سال جاری تمام بازار‌ها ازجمله؛ نفت، فولاد، مس و محصولات کشاورزی شاهد افزایش قیمت بودند، ولی به نظر می‌رسد روز‌های خوش در بازار‌های کالا‌هایی در حال پایان یافتن است. آمار‌های ارائه‌شده توسط دولت چین نشان می‌دهد، به دلیل موج ابتلا به کرونای دلتا در این کشور و قرنطینه برخی از شهر‌های بزرگ و کوچک این کشور، نرخ رشد اقتصادی چین در ماه جولای نسبت به ماه قبل از آن کمتر بود و انتظار می‌رود، این وضعیت در ماه آگوست هم ادامه داشته باشد.

تمام نگاه‌ها به‌سوی چین

تحلیل گران بورس‌های کالایی «بلومبرگ»، براین باورند که سرمایه‌گذاران، وضعیت تولیدات صنعتی در چین را به‌دقت رصد می‌کنند تا بتوانند نشانه‌های مثبت یا منفی در مورد میزان تقاضا و سیاست‌های تولیدی برای ماه‌های آتی را شناسایی کنند. درصورتی‌که نشانه‌ها از کاهش قیمت‌ها حکایت کند، ورق در بازار کالا‌های اساسی برمی‌گردد.

افت واردات چین

آمار‌های تجاری چین نشان می‌دهد، تقاضا در این کشور روند کاهشی به خود گرفته است. در ماه جولای واردات تمام کالا‌ها به‌جز زغال‌سنگ، نسبت به ماه قبل از آن نیز نسبت به ماه جولای سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. همچنین نرخ رشد اعتبارات هم در این کشور کمتر شده است که ریشه در افزایش نرخ تورم در اقتصاد چین دارد.

ترمز در تکرار سود صادرکنندگان

مرکز مطالعات «کاپیتال اکونومیکس» در گزارش خود تأکید کرد: «تمام نشانه‌های اقتصادی و بازاری از انتظار کاهش قیمت‌ها حکایت دارد و به نظر می‌رسد سودی که کشور‌های صادرکننده کالا‌های اساسی در نیمه اول امسال کسب کردند، دیگر وجود نخواهد داشت.»

پیش‌بینی کاهش قیمت کالا‌های اساسی

براساس این گزارش، انتظار می‌رود در فصل آخر سال ۲۰۲۱ قیمت نفت در بازار جهانی به حدود ۵۵ دلار برسد و قیمت مس هم با کاهش بالغ‌بر ۸ درصدی، همراه باشد. درصورتی‌که همه‌گیری ناشی از کرونای دلتا اجرای پروژه‌های زیرساختی در چین را متوقف کند، احتمال افت تقاضا برای فولاد و درنتیجه افت قیمت آن‌هم وجود دارد.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده