تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۹
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۲۴۹۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

لابی‌گری برای صندلی مدیریت سازمان بورس، ممنوع!

‌می‌متالز - جا دارد نمایندگانی از فعالان بازار سرمایه، نهاد‌های مالی وابسته به این بازار و حقوقی‌های بازار و... هم در انتخاب مدیران بازار سرمایه نقش داشته باشند تا هر انتصابی در این بازار بر اساس خرد جمعی شکل بگیرد.

به گزارش می‌متالز، با تغییر وزیر اقتصاد احتمال تغییر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم قوت گرفت.

این در حالی است که فعالان بازار سرمایه، نقشی در انتخاب مدیران این بازار ندارند و انتظار می‌رود رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، حامی منافع سهامداران این بازار باشد و مدیران "بله‌قربان‌گو" همچون رئیس سابق این سازمان، فقط به این بازار آسیب‌زده‌اند.

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: در مقطع فعلی، تغییر مدیریت در سازمان بورس و اوراق بهادار، به نفع این بازار نیست و موافق برکناری آقای دهقان دهنوی در شرایطی که بازار سرمایه، به ثبات نسبی رسیده، نیستم؛ "بورس" در ۲ سال اخیر، ۳ رئیس به خود دیده و این تغییرات پی در پی، هم ساختار سازمان بورس و اوراق بهادار را تضعیف می‌کند و هم با توجه به تغییر نگرش‌ها، شاهد تغییر مکرر برنامه‌ها و اخلال درروند بازار سرمایه خواهیم بود.

وی ادامه داد: در شرایطی که بازارسرمایه از بحران فاصله گرفته، شاید بهتر باشد ایشان کماکان مسوولیت سازمان بورس و اوراق بهادار را به عهده داشته باشند؛ مگر آنکه فرد قوی‌تر و شایسته‌تری جایگزین ایشان گردد.

لابی‌گری برای صندلی مدیریت سازمان بورس، ممنوع!

فلاح خاطرنشان کرد: نکته اینجاست که به نظر می‌رسد عده‌ای به دنبال همسو کردن سازمان بورس و اوراق بهادار با برنامه‌های خود هستند و در این وضعیتی، جا دارد نمایندگانی از فعالان بازارسرمایه، نهاد‌های مالی وابسته به این بازار و حقوقی‌های بازار و... هم در انتخاب مدیران بازار سرمایه نقش داشته باشند تا هر انتصابی در این بازار بر اساس خرد جمعی شکل بگیرد. در این صورت، بازار سرمایه از تغییر مدیریت آسیب نخواهد داد.

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه ضمن تأکید بر آنکه لابی‌گری برای کسب کرسی ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار به بازار سرمایه لطمه خواهد زد، اظهار کرد: در بدنه سازمان بورس و اوراق بهادار، با جریانی مواجه هستیم که با تغییر دولت‌ها و روسای سازمان بورس، به کار خود ادامه می‌دهند و مسوولیت دارند.

وی ادامه داد: این جریان، خود را بدنه سازمان بورس و اوراق بهادار می‌دانند و ازآنجاکه تا قبل از حضور آقای دهقان دهنوی، کسی جرات ارزیابی عملکرد این بدنه را نداشت، اطلاعات خاصی هم از عملکرد این افراد به‌صورت رسمی وجود ندارد.

فلاح تصریح کرد: معتقدم اگر قرار است تغییری در مدیریت بازار سرمایه صورت بگیرد، باید از تغییر مدیران بدنه سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس‌ها شروع کرد. بدنه بازار سرمایه به‌شدت نیازمند تزریق خون تازه است تا از سکون فاصله بگیرد.

برخی مدیران "سازمان بورس و اوراق بهادار" و بورس‌ها، اگرچه تلاش زیادی کرده و عملکرد خوبی داشته‌اند؛ اما نگرش و خط‌مشی این افراد فرسوده و قدیمی است و موجب عقب‌گرد بازار خواهند شد. با لابی‌گری برای به دست آوردن کرسی مدیریت سازمان بورس، بازار سرمایه را به قهقرا می‌برد.

فلاح در پایان گفت: این بازار نیاز به افراد جدید، متخصص، با تجربه و زبده دارد و باید از بین واجدین شرایط، بهترین گزینه برای مدیریت بازار سرمایه انتخاب شود. ضمن اینکه در شان بازار سرمایه نیست که عده‌ای برای تصدی سمت در این سازمان، لابی‌گری کنند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده