تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۹
بازدید: ۴۱۰
کد خبر: ۲۲۵۰۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۲۰هزار میلیارد ریال پروژه زیرساختی در منطقه گل‌گهر

‌می‌متالز - شرکت توسعه عمران و مدیریت منطقه گل‌گهر بیش از ۲۰هزار میلیارد ریال پروژه زیرساخت در منطقه گل‌گهر سیرجان در دست اجرا دارد. این شرکت که در سال ۹۸ با زیان مواجه بود در سال گذشته با انجام فعالیت‌های توسعه‌ای در منطقه گل‌گهر توانست نه‌تن‌ها زیان را پوشش دهد، بلکه به رقم سودی بیش از ۱۱۲میلیارد و ۹۲میلیون ریال برسد. این‌درحالی‌است که درآمد عملیاتی شرکت توسعه عمران و مدیریت منطقه گل‌گهر از سرمایه‌گذاری و اقدام در فعالیت‌های تعریف شده، بیش از یک‌هزار و ۲۹۸میلیارد و ۳۳۲میلیون ریال در سال ۹۹ بود.

به زارش می‌متالز، توان زیرساختی و مهندسی شرکت توسعه عمران و مدیریت منطقه گل‌گهر سبب شد تا پروژه‌های در دست اجرای خود را توسعه بخشد و در این مسیر نیز مایحتاج و نیازمندی‌های سهامداران عمده خود را نیز تامین کند. در حالی این شرکت فرآیند توسعه‌ای را ادامه می‌دهد که در شهریور سال گذشته اقدام به افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران کرد و سرمایه خود را از مبلغ ۴‌هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۸‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش داد؛ این رقم در فروردین ماه سال جاری در ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.

شرکت توسعه عمران و مدیریت منطقه گل‌گهر با دارا بودن حدود ۴۰۰ نفر پرسنل بر پروژه‌های زیرساختی در زمینه‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و ایجاد تاسیسات فنی و فضای سبز نقش پررنگی را برای فعالیت‌های توسعه‌ای سهامداران عمده خود انجام می‌دهد. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های منطقه گل‌گهر تامین آب بود که با انتقال آب از خلیج‌فارس به این منطقه در حال مرتفع شدن است. به گفته محسن محمدی معاونت توسعه و برنامه‌ریزی این شرکت، موضوع تامین برق در حال حاضر از بزرگ‌ترین چالش‌های منطقه به شمار می‌رود که این شرکت در تلاش است با ارتباط‌گیری با شبکه‌های توزیع برق به رفع این مهم دست یابد.

در همین حال معاونت توسعه و برنامه‌ریزی این شرکت ضمن اشاره به پروژه‌های گسترده در دست اجرا درباره برنامه‌های ۱۴۰۰ این شرکت گفت: در این بین شرکت توسعه عمران و مدیریت منطقه گل‌گهر در ساخت و تامین حوضچه‌های موردنیاز در ابر پروژه انتقال آب خلیج‌فارس برای شرکت‌های منطقه نقش داشته است. علاوه بر این برای بحث تامین زمین در خصوص ایجاد شهرک‌های صنعتی که هر یک دارای مساحتی بیش از ۵۰ هکتار و ۶‌هزار و ۸۰۰ مترمربع هستند، در دست پیگیری و رفع معارض قرار دارند.

محمدی در ادامه اضافه کرد: پروژه‌های در دست اقدام دیگری ازجمله خدمات در ارتباط با صدور پرمیت و پروژه‌هایی در ارتباط با مشاعات و فضای سبز کریدور‌های تاسیسات و کمک به حل معارضان تاسیساتی منطقه نیز در حال انجام است که از روند عملکردی مثبتی برخوردارند.

وی در پاسخ به پرسش دنیای‌اقتصاد مبنی بر اینکه آیا شرکت نقشی در بومی‌سازی در منطقه گل‌گهر داشته است، اظهار کرد: بومی سازی جزو وظایف مستقیم شرکت منطقه‌ای گل‌گهر نیست، اما شهرک صنعتی گل‌گهر را ساخته و در حال واگذاری زمین برای صنایع پایین‌دستی و صنایع زنجیره ارزش فولاد است، در واقع شرکت وظیفه ایجاد بستری مناسب برای اقدام شرکت‌های منطقه نسبت به انجام بومی‌سازی و کمک به زنجیره ارزش فولاد را بر عهده داشته است.

محمدی درباره تامین سرمایه پروژه‌ها از طریق بازار سرمایه به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گفت: در ارتباط با بازار سرمایه ماموریتی به شکل مستقیم نداریم، اما سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار برای شهرک صنعتی جز مواردی است که دنبال کرده‌ایم؛ اما از طرفی سهامداران شرکت «توسعه عمران و مدیریت منطقه گل‌گهر» که سه مورد از آن‌ها بورسی و بقیه نیز در حال بورسی شدن هستند، از این طریق تامین مالی غیرمستقیم صورت می‌دهیم.

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شرکت توسعه عمران و مدیریت منطقه گل‌گهر یادآور شد: با توجه به اینکه توسعه عمران و مدیریت منطقه گل‌گهر یک شرکت پروژه محور است، شیوع کرونا تاثیرات زیادی بر مجموعه فعالیت‌های شرکت داشته به ویژه در شروع کرونا، پروژه‌ها به کندی پیشرفت داشت، اما تلاش بر این بود که کنترل آن را در دست گرفته و بر روند توسعه‌ای پروژه‌ها آسیبی وارد نشود. این وضعیت پیمانکاران پروژه‌ها را تحت تاثیر قرار داد و آن‌ها نیز به نوعی با این موضوع دست و پنجه نرم کردند. در دوران کرونا پیشرفت پروژه‌ها با کندی مواجه شدند، اما سعی در رفع آن داشتیم.

وی با تاکید بر رفع موضوع آب گل‌گهر از طریق انتقال آب خلیج‌فارس به موضوع چالشی برق اشاره کرد و گفت: برق چالش کلی منطقه است در حالی که حدود ۳هزار مگاوات نیاز برق منطقه است، اما این چالش را ما نباید حل کنیم. چون شرکت توسعه عمران و مدیریت منطقه گل‌گهر متولی تامین و توزیع زیر ساخت‌های توزیع است و تنها شبکه‌های توزیع بر عهده این شرکت است نه تولید انرژی. وی افزود: شرکت توسعه عمران و مدیریت منطقه گل‌گهر کریدور‌های تاسیساتی و انتقال را در منطقه برنامه‌ریزی و پیش بینی کرده است، اما در منطقه گل‌گهر مساله انرژی به خصوص در زمینه برق همچنان با کمبود مواجه است.

محمدی در خصوص انتظار از دولت جدید در پیشبرد اهداف شرکت در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: شرکت توسعه عمران و مدیریت منطقه گل‌گهر متاثر از تصمیمات اثرگذار بر زنجیره ارزش فولاد است و، چون متولی زیرساخت‌ها است هر اثری را که دولت بتواند خوب یا بد روی زنجیره فولاد بگذارد بر این مجموعه نیز اثر خواهد داشت. وی این اثرات را در تامین سرمایه، بر میزان امنیت و بر درآمد سهامداران برشمرد و گفت: اینکه چرخ تولید در زنجیره ارزش فولاد به هر میزان بهتر بچرخد، قطعا تامین سرمایه و پیشرفت پروژه‌های شرکت توسعه عمران و مدیریت منطقه گل‌گهر آسان‌تر خواهد شد. وی افزود: به هر حال سیستم‌های قیمت گذاری، حمل‌ونقل کشور (به طور مثال اگر حمل‌ونقل درمنطقه گل‌گهر رونق گیرد به هر حال شبکه اصلی کشور نیز متصل است)، سیاست‌های دولت در افزایش تکمیل ظرفیت حمل‌ونقل کشور، سیاست‌های صادراتی وبهبود وضعیت آن و روش‌های انتقال ارز جملگی به طور غیرمستقیم بر عملکرد و وضعیت شرکت توسعه عمران و مدیریت منطقه گل‌گهر اثرگذار است، زیرا اجزای زنجیره ارزش فولاد که ما در حال تهیه زیرساخت‌های آن‌ها هستیم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. محمدی ادامه داد: از این جهت هرچه دولت سعی کند عواملی نظیر اثرات تورم، اثرات تراز تجاری، سیاست‌های ارزی برای فروش و صادرات محصولات در این زنجیره که بر تامین‌کننده شرکت‌های زیرساختی نظیر ما سایه افکنده است، کنترل کند، تامین سرمایه از شرکت‌های بزرگ در این زنجیره که به نوعی سهامدار ما تلقی می‌شوند نیز تسهیل خواهد شد.

هدف از شکل گیری

این شرکت در سال ۹۴ برای توسعه، عمران و مدیریت تاسیسات زیربنایی در فضای مشاع و مشترک عمومی منطقه گل‌گهر شکل گرفت تا بتواند به صورت واحد و یکپارچه نیاز‌های اساسی منطقه را برآورده سازد. فعالیت این شرکت تنها محدود به منطقه گل‌گهر تعریف نشده و می‌تواند فعالیت‌های گسترده‌ای در خصوص مطالعات طرح‌های امکان‌سنجی، جامع و تفصیلی، طراحی و اجرا، نظارت، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری شبکه‌های توزیع آب، برق، گاز، شبکه‌های مخابراتی و فناوری اطلاعات، شبکه روشنایی معابر، شبکه راه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل جاده‌ای، ایستگاه و شبکه ریلی، جنگل‌کاری و ... را صورت دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده