تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۲۲۵۰۸۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
استاندار آذربایجان‌شرقی

معافیت‌های معدن مس سونگون در آذربایجان‌شرقی هزینه شود

‌می‌متالز - استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به تبصره‌های قانونی برای معافیت‌های مالیاتی و پرداخت خسارت معادن، گفت: براساس مصوبه شورای معادن استان تمامی معافیت‌های معدن مس سونگون باید در داخل استان هزینه شود.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا پورمحمدی روز سه شنبه در جلسه شورای معادن استان افزود: براساس قوانین مربوط به بهره برداری از معادن پیش بینی شده، اگر بهره برداران در هرکدام از معادن درجهت بهره‌برداری بهینه و صیانت از ذخایر معدنی، ارتقاء بهره‌وری و تحقیق و توسعه و اکتشاف و حفظ محیط زیست در معدن مربوطه، دقت و تعمل داشته باشند به تصویب شورای معادن استان می‌توانند از ۲۰ درصد معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اقدامات انجام شده در معدن مس سونگون بر اساس تبصره ۵ ماده ۱۴ قانون، معافیت مالیاتی ۲۰ درصدی برای این معدن به تصویب رسید.

پورمحمدی اظهار کرد: نحوه هزینه کرد این ۲۰ درصد براساس مصوبه مجمع معادن مس ایران و شورای معادن استان زیر نظر معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی و براساس نیاز‌ها و اولویت بندی در سطح شهرستان و استان انجام خواهد گرفت.

وی گفت: براساس قانون در صورتی که در اثر بهره برداری خسارتی به ساکنین منطقه وارد شود یک درصد از درآمد به خزانه دولت واریز و در خزانه استان نگهداری می‌شود تا برای جبران خسارت و مسوولیت‌های اجتماعی معادن و انجام پروژه‌های عمرانی و بهداشتی در آن شهرستان هزینه شود.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: همچنین بر اساس تبصره ۱ ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده بایستی یک درصد درآمد معدن سونگون از بابت عوارض آلایندگی در استان هزینه شود.

وی گفت: اگر این منابع به خوبی مدیریت و جذب شود مس سونگون باید سالانه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت کند که می‌تواند گرهگشای خوبی برای تامین نیاز‌های استان باشد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان شرقی

عناوین برگزیده