تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۹
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۲۲۵۲۳۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

خودروی برقی شهری اُپل

‌می‌متالز - اُپل از برند‌های استلانتیس [برند حاصل از ادغام فیات کرایسلر با پژو سیتروئن]خودرویی به نام راکس-ای معرفی کرده است که همتا یا شاید رقیب خودروی برقی امی سیتروئن است. خودروی برقی بسیار کوچک راکس-ای Rocks-e با باتری ۵/ ۵ کیلوواتی خود می‌تواند ۴۷ مایل [۷۵ کیلومتر]به ازای هر بار شارژ را بپیماید. بازار هدف خودرو‌هایی مثل راکس-ای Rocks-e و امی Ami بیشتر بخش ارزان با پیمایش کوتاه در بازار اروپا است، چون هم از موتورسیکلت بهتر است هم نسبت به سایر خودرو‌ها برای فضا‌های پرترافیک شهری جمع و جورتر است.

به گزارش می‌متالز، همین حالا هم دو سال از معرفی خودروی امی سیتروئن می‌گذرد که در‌های آن به سمت مخالف باز می‌شوند. قصد اصلی از طراحی و عرضه این نوع خودروها، کاربرد‌های خاص درون شهری است و جایی که مردم فقط مسیر‌های خیلی کوتاه به خودرو نیاز دارند و به راحتی می‌توانند این خودرو‌های کوچک را در منزل شارژ کنند و جای زیادی را هم اشتغال نمی‌کنند. در خیلی از کشور‌ها از جمله فرانسه، خودرو‌هایی مثل امی و راکس-ای در دسته‌بندی چهارچرخ‌ها قرار می‌گیرند و از این رو نوجوانان نیاز به دریافت گواهینامه برای راندن آن ندارند. نکته دیگر اینکه این وسیله نقلیه، نخستین خودروی سیتروئن است که در بازار آمریکا اجازه ورود پیدا کرده و قرار است در برنامه «اشتراک سواری» تحت عنوان «فری تو موو» Free ۲ Move در ایالات واشنگتن دی سی، پورتلند و اورگان به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گیرد.

انتظار می‌رود که امی سیتروئن توجه شرکت‌های فعال در اشتراک خودرو و اشتراک سواری را در اروپا به خود جلب کند. اما کسی انتظار نداشت که برای امی سیتروئن از درون خود گروه خودروسازی استلانتیس رقیب تراشیده شود. همان‌طور که می‌دانید پژو-سیتروئن برند اُپل را از جنرال موتورز خریداری کرده، چون تلاش آمریکا در بازار اروپا با برند اُپل موفقیت‌آمیز نبوده است. حالا هم معرفی این راکس-ای از برند اُپل عجیب به نظر می‌رسد، چون می‌تواند بخشی از سهم بازار امی سیتروئن را به دست آورد. راکس-ای ۳ مایل پیمایش بهتری نسبت به امی دارد. وزن آن هم کمی پایین‌تر است ۱۰۳۸ پوند [راکس-ای]در مقایسه با ۱۰۶۹ پوند [امی]. البته این نوع خودرو‌ها برای عبور از اتوبان‌ها مناسب نیستند، چون هم سرعت و شتاب کافی ندارند و هم اندازه آن‌ها خیلی کوچک و ایمنی بدنه آن‌ها در مقایسه با سایر خودرو‌های در حال تردد در اتوبان‌ها پایین‌تر است. حداکثر سرعت این خودروی بانمک ۲۸ مایل [۴۵ کیلومتر]در ساعت است. اما قیمت آن خیلی وسوسه‌انگیز است، چون ۷ هزار دلار در مقایسه با متوسط قیمت خودرو در بازار بسیار ناچیز است. استفان نرمال Stephen Normal مدیر بازاریابی و فروش اُپل می‌گوید: «اُپل مدل راکس-ای ما در خیلی از جنبه‌ها به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آید. طراحی آن خیلی جسورانه و خالص است، ابعاد آن به‌شدت جمع و جور انتخاب شده است. چون بر اساس راهبرد «حمل و نقل شهری پایدار» SUM [Sustainable Urban Mobility]طراحی شده به طور کامل برقی است و قیمت آن غیرقابل رقابت است. راکس-ایی برای جابه‌جایی هوشمندانه و کاربری تعبیه شده و مناسب همه است و به یقین توجه زیادی را به خود جلب می‌کند. این خودرو خیلی با خصوصیات انسانی menschlich تطابق دارد و راندن آن این واقعیت را به اثبات می‌رساند.» اول باید دید سیتروئن امی که اجازه ورود به بازار آمریکا را پیدا کرده موفقیتی به ثبت می‌رساند، بعد باید منتظر بود و دید که توفیقی برای راکس-ایی هم حاصل می‌شود یا نه. بعد از آنکه اسمارت از کمپانی بنز بازار آمریکا را ترک کرد و تولید میتسوبیشی i-MiEV هم که متوقف شد، احتمال دارد جای خالی آن‌ها با خودرو‌هایی مثل راکس-ای و امی پر شود. مخصوصا که خلأیی جدی در بازار خودرو‌های زیر ۲۰ هزار دلار در بازار آمریکا به وجود آمده است. البته این نکته هم شایسته توجه است که بعد از شیوع جهانی کرونا، بازار خودروسازان اروپایی در بخش اشتراک خودرو دچار چالش شده است با اینکه داشتن یک خودروی کوچک ارزان شهری می‌توانست به فاصله‌گذاری اجتماعی کمک کند. اگر این خودرو‌های کوچک و بانمک در بازار موفق شوند می‌توان آن را به حساب قیمت ارزان و کاربرد شهری آن گذاشت و اگر موفق از آب در نیامد می‌توان تقصیر را به گردن کوچکی و محدودیت‌های آن انداخت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده