تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۲
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۲۲۵۳۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مرکز مطالعاتی «فیچ» پیش بینی کرد؛

چشم‌انداز بازار سنگ‌ آهن؛ افزایش تولید، کاهش قیمت

‌می‌متالز - یک موسسه مطالعاتی، تجربه شرایط متفاوتی را برای بازار سنگ‌آهن طی سال‌های آینده، پیش‌بینی کرد. مرکز مطالعاتی «فیچ»، تولید سنگ‌آهن در جهان در سال‌های پیش رو را همراه با رشد دانست و اعلام کرد، این روند افزایشی تولید تا انتهای سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت و از آن‌پس و تا انتهای دهه جاری میلادی، افت نرخ رشد سالانه تولید در بازار رخ خواهد داد.

به گزارش می‌متالز، پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد تولید سنگ‌آهن در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ به ۳.۵ درصد برسد، این در حالی است که طی پنج سال قبل تولید این محصول ارزشمند معدنی با افت ۲.۳ درصدی همراه بود و همین روند کاهشی تولید هم به رشد قیمت سنگ‌آهن در بازار دامن زده بود.

تولید سنگ‌آهن به بیش از یک میلیارد تن می‌رسد

براساس برآورد‌های صورت گرفته، پیش بینی می‌شود تولید سنگ‌آهن در دنیا در سال ۲۰۲۵ به مرز ۱.۰۷ میلیارد تن برسد. بیشترین رشد تولید در استرالیا و برزیل ثبت خواهد شد، ولی بدون شک، بعد از سال ۲۰۲۵ بازهم کاهش تولید را تجربه خواهیم کرد. نرخ رشد تولید در استرالیا در بازه مورد مطالعه ۱.۸ درصد و در برزیل ۲.۲ درصد پیش‌بینی شده است. انتظار می‌رود، تولید سنگ‌آهن در معادن چین طی بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ بین دو تا سه درصد افزایش یابد که می‌تواند در تأمین نیاز صنعت فولاد این کشور تأثیر زیادی برجای بگذارد. «فیچ» نرخ رشد تولید در فاصله سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ را برابر با ۱.۸ درصد پیش‌بینی کرده است.

روند نزولی قیمت سنگ‌ آهن

موسسه مطالعاتی فیچ با اشاره به این مطلب که اغلب شرکت‌های معدنی، سود حاصل از فروش محصولاتشان با قیمت بالا در سال‌های اخیر را برای توسعه معادن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ادامه داد: «ظرفیت تولید افزایش می‌یابد و رکود تورمی در بازار سنگ‌آهن به پایان می‌رسد. هم‌اکنون، قیمت هر تن سنگ‌آهن در بازار‌های جهانی بالغ‌بر ۲۱۴ دلار است درحالی‌که در سال ۲۰۱۵ هر تن سنگ‌آهن تنها با قیمت ۵۵ دلار به فروش می‌رسید. انتظار می‌رود، رشد تولید باعث شود تا قیمت سنگ‌آهن در دنیا بازهم، روند کاهشی داشته باشد.»

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده