تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۲۷
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۲۲۵۳۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر در تشریح سیاست‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت

جایگزینی حکمرانی به‌جای بنگاه داری/ تسهیل گری و رفع موانع فضای کسب و کار

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت چهار نقش محوری این وزارتخانه در دولت سیزدهم در راستای تقسیم کار بین حاکمیت و کسب و کار‌ها را اولویت گذاری، تنظیم گری، تسهیل گری و نظارت عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان در نشست تبیین برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت که با حضور معاونان و مدیران ستادی و در ارتباط تصویری برخط با مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: با توجه به برنامه‌های تحولی دکتر سید رضا فاطمی امین و دیدگاه حکمرانی و واگذاری امور به بخش خصوصی، باید همسو با اهداف این وزارتخانه حرکت کنیم و به سمت نقطه هدف نهایی که دستیابی به نظارت عالیه بر حسن عملکرد کسب و کارهاست، پیش برویم.

وی اضافه کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن در راستای جایگزینی حکمرانی به‌جای بنگاه داری و تسهیل گری و رفع موانع پیش روی فضای کسب و کار بنگاه‌های اقتصادی باید بیش از گذشته فعالیت و نقش آفرینی نمایند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: نظارت بر حسن عملکرد شهرک‌های صنعتی غیردولتی، شرکت‌های خدماتی و اجرای پروژه‌های زیربنایی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی باید تقویت و توسعه یابد.

رسولیان با تأکید بر این‌که منافع این سازمان و وزارتخانه باید با منافع کسب و کار‌ها همخوانی داشته باشد، خاطرنشان کرد: تمامی برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات ما باید در سمت و سویی طراحی و عملیاتی شود که منافع کسب و کار‌ها را تأمین و رشد آن‌ها را درپی داشته باشد.

وی اظهار داشت: برای تحول بنیادین بخش صنعت، معدن و تجارت ۳۶ پروژه تحولی توسط دکتر فاطمی امین ارائه شده که با ۴۰ پروژه تعریف شده این وزارتخانه در دوره تصدی مهندس رزم حسینی تلفیق خواهد شد. سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در دو پروژه "تأمین زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی" و "احیاء واحد‌های راکد و نیمه راکد" نقش مستقیم و در شمار دیگری از پروژه‌ها نقش غیرمستقیم دارد که می‌تواند در توسعه و تکمیل آن‌ها سهم به‌سزایی داشته باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین بر هدفمند سازی قیمت گذاری و واگذاری اراضی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تأکید کرد و گفت: نحوه واگذاری زمین به سرمایه گذاران باید اصلاح شود، که در این راستا نیازمند برنامه جامع و نظرات کارشناسی هستیم که بر اساس روش‌های جدید تأمین منابع مالی پایدار، عملیاتی و اجرایی باشند.

رسولیان با اشاره به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تعیین مدیر پروژه برای اجرای پروژه‌های تحول به منظور تحقق حکمرانی هوشمند در این وزارتخانه افزود: با تقسیم کاری که پیش از این در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران انجام و برای هر پروژه مهم زیربنایی و طرح‌های صنعتی در استان‌ها، اولویت گذاری و مسئول پیگیری تعیین شد، امیدواریم با تمرکز بر اجرای برنامه‌ها، حرکت پرشتابی در تأمین زیرساخت‌های حیاتی و تکمیل طرح‌های صنعتی نیمه تمام در استان‌ها آغاز و تداوم یابد.

وی در ادامه با تأکید بر اجرای ۸۰ برنامه حمایتی صنایع کوچک و متوسط که در ۲۵ سرفصل تصویب و به استان‌ها ابلاغ شده است، اضافه کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی باید با تبدیل شدن به پنجره واحد در استان‌ها موجب شود مراحل بروکراسی و مشکلات فعالان حوزه صنعت بدون مانع و اتلاف وقت برطرف شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: آمایش سرزمین از دیگر محور‌های برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت است که در واقع نقشه راه استان‌ها و شهرستان‌ها بر اساس تحلیل فرصت‌ها و مسائل ملی، منطقه‌ای و محلی برای نیل به اهداف اشتغال و اقدامات صنعتی، معدنی و تجاری است.

رسولیان تسهیلات و مشوق‌های جدید سازمان متبوع خود برای سرمایه گذاری در مناطق محروم به منظور تحقق عدالت صنعتی را جلوه‌ای از آمایش سرزمین در استان‌های کمتر برخوردار عنوان و بر اجرای نقشه راه آمایشی برای دستیابی به پیشرفت متوازن همه مناطق کشور تأکید کرد.

وی با بیان این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره جدید برای هر شهرستان یک برنامه و نقشه راه مشخص طراحی خواهد کرد، گفت: ما در تمام استان‌ها حضور داریم و باید ظرفیت‌های خود را در شهرستان‌ها احصاء و برنامه منسجم خود را همسو با اهداف وزیر تبیین یا در برنامه‌های وزارتخانه بگنجانیم.

معاون وزیر صمت افزود: با توجه به تأکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بر پایش اقدامات و دستاورد‌های واحد‌های تابعه ملی و استانی در چارچوب مأموریت‌ها، اهداف، شاخص‌های عملکرد و پروژه‌ها؛ آخرین وضعیت و مشکلات موجود شهرک‌ها و نواحی صنعتی، پیش‌بینی‌های کوتاه و میان مدت، انتظارات بین دستگاهی و مشکلات واحد‌های صنعتی موجود برای سه ماه آینده در اختیار وزارتخانه قرار می‌گیرد و این پایش‌ها پس از آن هر ماه صورت خواهد گرفت تا امکان اقدامات اصلاحی در زمان مناسب برای تحقق اهداف ترسیم شده فراهم شود.

رسولیان به مشکلات تأمین برق و نیرو رسانی به شهرک‌های صنعتی نیز اشاره و اضافه کرد: ما طرح‌ها و پیشنهادات خود را درخصوص مشکلات برق در اختیار وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار داده‌ایم و در نشستی که در آینده با وزارت نیرو خواهیم داشت، امید داریم که با کمک بانک مرکزی این طرح‌ها عملیاتی و بخشی از مشکلات کمبود برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مرتفع شود.

وی در پایان با بیان این‌که از دولت انتظار می‌رود برای ایجاد بستر مناسب و باثبات تولید و اشتغال در کشور، با نگاه ویژه‌ای به شهرک‌های صنعتی بنگرد و منابع لازم را در اختیار این بخش قرار دهد، ادامه داد: در پایش‌های مستمر صورت گرفته از استان‌ها مشخص شده است که وضعیت پروژه‌های عمرانی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از پیشرفت خوبی برخوردار است که در این راستا برای افزایش سهم بودجه شهرک سازی و تأمین امکانات زیربنایی علاوه بر منابع داخلی به حمایت‌های دولت نیز نیازمندیم.

در این نشست، مدیران ارشد ستادی و استانی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز هریک به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود برای اجرای پروژه‌های تحولی وزیر صنعت، معدن و تجارت و برنامه‌های عملیاتی این مجموعه در افق کوتاه مدت و چشم انداز چهار ساله پرداختند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده