تاریخ: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۲۵۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تقویت پول ملی با پشتوانه‌ ذخایر نفتی

می متالز - پیشنهاد می شود برای تقویت پول ملی کشور ترکیب اصولی و مناسبی با نسبتهای ریاضی دقیق از ارزش ذاتی یا روز محصولات نفتی و گازی و مشتقات آنها به عنوان پشتوانه پول ملی ریال تعیین شود.
تقویت پول ملی با پشتوانه‌ ذخایر نفتی

به گزارش می متالز به نقل از خبرگزاری تسنیم - امروزه همه جوامع بشری می دانند که ابتدا دادوستدهای بین مردمان جهان با مبادله مستقیم کالا با سایر کالاها واموال انجام می شده است. وبعدها دردورانهائی ازتاریخ با معادل سازی کیسه های نمک معین درکیفیت واوزان دربرابر مقادیرکالای معین نوعی وسیله پرداخت برای رفع احتیاجات وتبادل کالاها وخدمات به وجود آمده است.

سپس با توجه به مبادله اموال با ارزش بالاتر و مشکلات نقل و انتقال یا نگهداشت کیسه های نمک یا کالاهای قابل مبادله باسایر نیازمندی ها به سایرکالاها به تدریج پای مبادله فلزات واشیاء قیمتی چون مروارید و زیورآلات و بعدها ضرب سکه های طلا ونقره برای خرید و فروش مایحتاج مردمان در ازمنه قدیم به میان آمد.

با ورود بشر به عصردانش نو و علوم و ظهور دانشمندان علوم مالی و اقتصاد به ویژه ثروتمندان و متفکران درعرصه های ثروت سازی وثروت اندوزی طرحی نو برای جلوگیری ازتنوع وسایل پرداخت در آن زمانها برای مبادله کالا واموال وتامین احتیاجات بشر و درعین حال محدود نمودن آنها به یک یا دو شیئ ارزشمند که مورد تقاضای عامه مردم واستقبال مشترک و واحد از نظرمردمان باشد فلز گرانبهای طلا ونقره را جایگزین ورواج داده اند.

همانطورکه همگان آگاه هستند مبادله طلا و نقره نیز از لحاظ وزن و حجم و مخاطرات بسیار در جابجائی ها و داد و ستدها در مقابل معاملات اموال و کالاهای مختلف مشکلات فرآوان داشت. دست اندرکاران آن زمان به ویژه درغرب به فکر چاره افتادند که طلا ونقره را ازدارندگان آنها جمع آوری و در محل ها واماکنی مطمئن بنام خزانه یا بانک نگهداری و در مقابل با حمایت قانونی ورقه معتبری بنام رسید طلا یا نقره برابر مقدار معین ودقیق آنها صادر و به دارنده و تادیه کننده آنها به عبارتی طلا و نقره تسلیم نمایند.

بنابراین دارندگان ورقه یا رسید قادر بودند در مبادلات تجاری وخرید وفروش اموال ازاین ورقه یا رسید خزانه استفاده کنند. درهرزمان دارنده رسیدها مالک مقدارمعینی طلا و نقره موجود درخزانه یا بانک بودند و مقادیر مندرج در مجموع رسیدها همواره برابر مقادیر کل طلا و نقره موجود در خزانه یا بانک بود و یا باید می بود.

بانکداران وصاحبان ثروت و اختیارداران این خزانه واماکن نگهداری طلا و نقره و صادرکنندگان ورقه رسید طلا و نقره با طرح پدیده اعتبار و ارزش قول و قرار و مهر و امضاء و در نهایت درستکاری و صداقت – رسیدهای بدون محل تادیه و وجود طلا یا نقره در خزانه صادر و به عنوان قرضه و یا وام دراختیار متقاضیان قرار می دادند و مقادیری سود از وام گیرنده دریافت که درعمل و ظاهر از محل سود معادل رسیدهای بدون محل مقادیر طلا و نقره تامین و در خزانه تادیه شود.

رفته رفته با توسعه نظام بانکداری و افزایش بسیار سریع بازرگانی و امور تجاری که صاحبنظران در آن زمان آن را امری مستمر و پایان نا پذیر دریافته بودند به تدریج ورقه های رسید طلا و نقره تبدیل به اسکناس و سکه های متحد الشکل با مقادیر مختلف و معین در مبادلات روزمره جوامع قرار گرفت تا به امروز که حتی بصورت های کارت پول یا پول الکترونیکی نیز دردسترس همگان قرار گرفته است. البته حقوق مالی دارندگان رسیدها یا اسکناس به صورت حسابهای سپرده بانکی جایگزین گردید که مقادیری سود نیز به نسبت مانده طلب آنها از محل درآمدهای بانک به آنها تعلق می گرفت و دارندگان حساب با دستور پرداخت به بانک از موجودی حساب خود برداشت یا به حواله کرد دیگری بابت دادوستد یا خرید و فروش کالا یا خدمات پرداخت می نمودند.

نکته مهم اینست که از ابتدای پیدایش پول مبادلاتی آنچه که ارزش این نوع وسیله پرداخت یا اسکناس و پول محسوب می شد همان پشتوانه با ارزش طلا بود که در خزانه بانک معادل آن یا کم و بیش نگهداری می شده است. با پیدایش قدرت های استعماری و جهانخواری صاحبان پول و قدرت با کمک دانشمندان و صاحبنظران اقتصاد وعلوم مالی به ویژه درکشورهای صنعتی و پیشرفته یا توسعه یافته به یکباره و غافلگیر کننده یا تدریجی اعلام نمودند که اسکناس و پول ملی درگردش آنها نیاز به پشتوانه طلا و ذخائر قیمتی در خزانه بانکها ندارد یا برابر مقادیر پول صادرشده و در گردش نیازی به نگهداری طلا یا پشتوانه وجود ندارد.

استدلال آنها چنین بود که پشتوانه امروز پول ما دانش و فکر ما که تبلور آن تکنولوژی و تولیدات صنعتی و پیشرفتهای علمی و توسعه روزافزون و اختراعات و اکتشافات ما می باشد. چون صاحبان قدرت بنیان گذاران استعمار کهنه و نو نیز بوده و هستند این پدیده را در جهان رایج و به اجرا گذاشتند. ملاحظه می شود امروز دولت قلدرمدار و انحصارگرای تک قطبی طلب آمریکا با وجود بیش از هزاران میلیارد دلار بدهی و کسری ذخائر بانکی و فروپاشی اقتصاد آن درسال 2008 سیستم بانکی بیمار خود را با تزریق واکسن مسکن 800 میلیارد دلاری بصورت لرزان فعلا سرپا نگهداشته است وهمچنان با بلوف های توخالی غربی دلار را ارزی قوی و بین المللی جا می اندازد وتبلیغ واعلام می کند.!

ازاینجا روی سخن اصلی با دانشمندان عزیزخودی و کارشناسان دلسوز اقتصادی – مالی – و بازرگانی کشور است. چرا بر محور خرد جمعی راه حل اساسی برای تقویت پول ملی ارائه نمی نمایند.؟! آیا خدای ناکرده زبانم لال ازحل صورت مسئله اقتصادی این پدیده نا توان هستند ؟! چطور در میزگردهای رسانه ای بسیار دقیق نسبت به افزایش سطح نقدینگی اظهار نگرانی می کنند ؟! یا اعلام می شود که چند درصد از ارزش ریال کاهش پیدا کرده است. به راستی چه باید کرد؟! راه حل اساسی چیست؟! صورت مسئله را چگونه باید حل کرد؟! شنیده وعنوان می شود که راه حلها و علتها همه به سیاست بستگی دارد.!! اگر از ارزش پول ملی کاسته می شود مگرنه اینکه حجم نقدینگی ناچارا بالا می رود پس چاره کار تقویت پول ملی و افزایش قدرت خرید و مبادلاتی آن می باشد.

به نظرمی رسد موضوع از دو حال خارج نیست. اگر کشورهای پیشرفته پول ملی واقتصاد خود را با پشتوانه طلا بنیان گذاری و امروزه به شرایط داشتن پول ملی به اصطلاح با ثبات رسیده اند کشورهای درحال توسعه یا درحال خیزاقتصادی نیز لازم است دوران گذار پول ملی با پشتوانه قوی را بصورت کامل تا رسیدن به دوران توسعه پیشرفته سپری کنند.

اگرچنین نیست چرا و چگونه الگو برداری بدون تعمق واندیشه به این نتیجه رسیده است که امروزه پول ملی احتیاج به پشتوانه ندارد!! علت کاهش ارزش و نسبت برابری نامتعارف آن با سایر پولها چیست که بسیار قابل تامل  و بررسی است. باید بتوان ثابت نمود که به چه دلیل پول ملی به پشتوانه نیاز ندارد.!؟

اضافه می نماید. اگرسوال های اساسی بالا مورد ندارد پس درشرایط فعلی ارزش پول ملی ایران نسبت به کشورهای هم سطح یا پائین ترازسطح رشد اقتصادی ایران با وجود تمام مشکلات جنگ وناامنی وعدم ثبات سیاسی که  اغلب کشورهای مذکور با آن روبه رو هستند باید پول ملی ایران اسلامی و با ثبات درسطح ارزش ونسبتهای برابری بالا تری قرارداشته باشد.

ازدانشمندان – نخبگان و صاحبنظران انتظار می رود در میزگردهائی در رسانه های جمعی و یا گردهمائی های تخصصی طرح پیشنهادی بررسی موضوع تعیین پشتوانه ترکیبی بسیارقوی برای تقویت پول ملی را برای بحث و بررسی جامع و حل مسئله مذکور مطرح سازند. چرا که امروز صاحبان دلار درغرب خودشان به خوبی می دانند در مقابل این پول کاغذی و یا حسابداری آنها هیچ گونه پشتوانه طلا وجود ندارد و در مقابل آن طلا تادیه نمی شود. به همین دلیل برخی از دانشمندان و اساتید آزاد اندیش و دلسوز بشریت در دانشگاههای غرب و شرق بدون داشتن وابستگی های سیاسی را عقیده براینست که بهتر است کشورهای درحال توسعه برای تقویت پول ملی خود پشتوانه با ارزش تعیین و به جهانیان برای مبادلات آزاد تجاری و اقتصادی عادلانه عرضه و اعلام دارند – و ارزش پول ملی خود را درمقایسه با نسبت برابری ارزهای به اصطلاح قوی غرب نباید بسنجند. بلکه باید برارزش ذاتی پول ملی و قدرت خرید آن تکیه و تاکید نمایند.

با عنایت به مراتب بالا پیشنهاد می شود برای تقویت پول ملی کشور ترکیب اصولی و مناسبی با نسبتهای ریاضی دقیق ازارزش ذاتی یا روز محصولات نفتی و گازی و مشتقات آنها – همچنین محصولات کشاورزی و صنعتی و معدنی به صورت عمده به علاوه دانش فنی ارزشمند در کشور را متناسب با مجموع ارزش تولید ناخالص داخلی و حجم اقتصاد خود با ساختار و سازوکاری دقیق به عنوان پشتوانه پول ملی ریال تعیین و درسطح ایران و جهان با سرافرازی عرضه واعلام دارند.

قطعا با اعلام چنین تعهدی ازسوی سازمانهای پولی و بانکی و سازمانهای اقتصادی کشور در نهایت دولت کریمه ایران اسلامی سطح وسیعی از جغرافیای اقتصادی و تجاری جهان آزاد ریال را برای مبادلات تجاری و صادرات واردات فیمابین مورد پذیرش و استقبال قرارخواهند داد. نباید فراموش کرد که اعتباراولیه و آغازین پول و اسکناس مبتنی بر پشتوانه بوده است و این راهی است که حتما باید پیموده می شده است. ونباید بصورت پرشی آنرا دور زد ودوران پشتوانه برای پول یک دوران گذار واجب بوده و هست.

درنتیجه هردارنده پول قوی ایران اسلامی در داخل کشور و یا درسطح جهان اطمینان خواهد داشت در هر زمان و مکان مالک مشاعی مقادیر معینی از سبد با ارزش پشتوانه قوی پول ملی ایران است. درصورت اراده برای تادیه قابل مبادله و تسویه خواهد بود. درهرحال رضایت خاطر دارنده ریال و پول ملی ایران تامین خواهد بود.

درخاتمه چنانچه نظرات مخالفی با این پدیده و موئلفه اقتصادی و تعیین پشتوانه قوی برای پول ملی مطرح گردد. انتظار می رود ابتدا نظر دانشمندان اقتصادی معاصر آزاد اندیش و دوست داران بشریت را در سطح جهان که دراین زمینه ها مقالات متعدد وکنفرانسهای بین المللی برگزار و دفاع نموده اند را قانع نمایند.

* محمدمهدی بنی اردلانی    

عناوین برگزیده